MENU
zdravy-zivot

Zamávajte chrípke! Na nohy vás postaví týždenné antivírusové menu

Imunitný systém potrebuje doping a z prirodzeného jedla ho získate oveľa lepšie než z množstva vitamínových doplnkov.
Zdravý život

Zamávajte chrípke! Na nohy vás postaví týždenné antivírusové menu

Lezie na vás viróza? Zabojujte proti nej vhodnou stravou.

Vašu obranyschopnosť podporia najmä vitamíny A, C a D, omega-3 mastné kyseliny, betaglukán, zinok, železo, selén, probiotiká, flavonoidy či kyselina listová. A horúce nápoje i polievky, ktoré uvoľnia prinosové dutiny. V týždennom menu, ktoré zostavil doktor David Leopold z centra medicínskeho vzdelávania, nájdete silné zbrane na boj s vírusmi a baktériami!

1. deň

Raňajky: celozrnné pečivo zľahka opečené v hriankovači, praženica z domácich vajec alebo z vajec s vyšším obsahom omega-3 mastných kyselín a nízkotučný tvrdý syr, pohár polotučného mlieka
Obed:
zľahka opečené morčacie prsia s avokádom, paradajkami a cibuľou, nelúpaná pohánka, dezert – ananásový melón, horúci zelený čaj
Večera: zeleninová polievka, grilovaný losos s baby špenátom preliaty dresingom z octu a repkového oleja, miska bobuľového ovocia 

Bomba pre imunitu

Celozrnné potraviny obsahujú množstvo minerálov vrátane zinku a železa, losos vám dodá selén, špenát, avokádo, bobuľové ovocie a melón obsahujú vitamíny A a C aj kyselinu listovú. Výskumy ukazujú, že častejšia konzumácia rastlinných aj rybích omega-3 kyselín, ako aj pitie zeleného čaju, sa spájajú s nižším rizikom zápalu pľúc.

2. deň

Raňajky: smoothie zo  zmrazených nesladených jahôd, z banánu, dvoch čajových lyžíc ľanových semienok a probiotického jogurtu
Obed: grilované kuracie prsia s celozrnnou ryžou a barbecue omáčkou, čínska kapusta s cibuľou, paradajkami a so zelenými sójovými bôbmi, horúci zelený čaj.
Večera: chudé červené mäso na čili s pečeným neošúpaným zemiakom, špenát alebo rímsky šalát s hruškami a vlašskými orechmi so zálievkou z jablčného octu a repkového oleja

Bomba pre imunitu

Chudé červené mäso, kura a sójové bôby dodajú železo a zinok. V zelených listoch a paradajkách je kyselina listová, vitamín C a A, dennú dávku rastlinných omega-3 mastných kyselín získate z ľanových semienok, zo sóje, z vlašských orechov a repkového oleja.

3. deň

Raňajky: palacinky z celozrnnej múky s jahodami či s bobuľovým ovocím a s probiotickým jogurtom, horúci čaj alebo káva
Obed: šalát v celozrnnom chlebe pita, pripravený z tuniaka vo vlastnej šťave, nakrájanej cibule, kúskov mrkvy a octovej zálievky s repkovým olejom, dezert – ovocný šalát s kivi a pomarančom, horúci čaj
Večera: čistý vývar alebo polievka miso, kúsky chudého hovädzieho mäsa s červenou paprikou a ružičkami brokolice osmaženými na repkovom oleji, dusená hnedá ryža posypaná praženými mandľami

Bomba pre imunitu

Selén získate z celozrnnej múky, hnedej ryže, tuniaka aj z chudého mäsa. Zinok si doplníte z jogurtu, hovädzieho mäsa a mandlí. Brokolica, červená paprika a bobuľové ovocie obsahujú kyselinu listovú. Tuniak a repkový olej dodajú omega-3 mastné kyseliny a jogurt probiotiká. Horúce tekutiny upokoja hrdlo.

4. deň

Raňajky: ovsené vločky s nízkotučným mliekom alebo so sójovým mliekom obohateným vitamínom D, posypané ľanovými semienkami, vlašskými orechmi a mrazeným bobuľovým ovocím, šálka horúceho čierneho čaju alebo kávy
Obed:
burrito z celozrnnej tortilly s čiernou fazuľou, so  syrom so zníženým obsahom tuku, s nakrájanými paradajkami, cibuľou, so štipľavým korením a s omáčkou taco, dezert – čerstvé mango, papája alebo ananásový melón, šálka horúceho zeleného čaju
Večera:
celozrnné špagety s paradajkovou omáčkou, s hlivou ustricovitou a cesnakom, dusený karfiol, pohár nízkotučného mlieka

Bomba pre imunitu

Kofeín z kvalitnej čerstvo uvarenej kávy alebo čaju tlmí zápaly v tele. Mlieko prispeje dávkou vitamínu D, ovsené vločky obsahujú minerály vrátane zinku a železa, vo fazuli je selén, v karfiole kyselina listová, oranžové ovocie je skvelý zdroj vitamínov A a C. Omáčka na špagety má hneď tri benefity – imunoglukán z hlivy, antioxidanty z paradajok a antibakteriálne aj antivírusové účinky vďaka cesnaku. Ostré korenie pomáha uvoľniť dutiny.

5. deň

Raňajky: miska celozrnných cereálií s hrozienkami a odtučneným mliekom alebo s ľahkým sójovým mliekom, najlepšie obohateným vitamínom D, dva sójové párky, šálka zeleného čaju alebo kávy
Obed: cibuľová polievka, grilovaný syr so zníženým obsahom tuku a celozrnný chlieb, dezert – strapec tmavého hrozna
Večera: kukuričná alebo pšeničná tortilla s pečeným halibutom, restovanou paprikou, cibuľou a kapustou, paradajková salsa

Bomba pre imunitu

Cereálie, hrozienka aj sójové párky doplnia železo, ryba prispeje dávkou vitamínu D, omega-3 kyselinami a selénom. Cibuľa, kapusta a hrozno sú bohaté na kvercetín, čo je priam zázračný flavonoid proti zápalom, vírusovým aj bakteriálnym infekciám.

6. deň

Raňajky: omeleta so špenátom a s hubami z vajíčka obohateného omega-3 mastnými kyselinami, celozrnná hrianka, pohár nízkotučného mlieka
Obed: obložený tanier s rôznymi druhmi netučných syrov a celozrnnou bagetou, kúsky ovocia ako jablká, mango, jahody, šálka horúceho čaju
Večera: quesadilla, čiže zapečená celozrnná tortilla, s kuracím mäsom, cibuľou, čiernou fazuľou, avokádom a so syrom so  zníženým obsahom tuku, podávaná s paradajkovou alebo mangovou salsou, sladká bodka – jogurt s čerstvým ovocím

Bomba pre imunitu

Vajce dodá vitamín D a omega-3 mastné kyseliny, špenát kyselinu listovú a vitamíny C a A, huby betaglukán, jogurt probiotiká, kuracie mäso železo, fazuľa kyselinu listovú a selén. Jablká a čaj obsahujú silný antioxidant kvercetín.

7. deň

Raňajky: celozrnné vafle urobené na repkovom oleji a podávané s teplými jablkami a so škoricou, horúci čaj
Obed:
šalát z celozrnných cestovín s brokolicou, paradajkami, so zelenými olivami a s opečenými orechmi zaliaty olivovým alebo repkovým olejom a balzamovým octom, dezert – vyšľahaný odtučnený tvaroh s plátkami hrušky, pohár nízkotučného mlieka
Večera:
chudá roštenka pomaly pečená so strúčikmi cesnaku, s mrkvou a so zemiakmi

Bomba pre imunitu

Jablká, hrušky, čaj aj paradajky prispejú kvercetínom, pečené mäso železom, mrkva, zemiaky a brokolica vitamínmi C, A a kyselinou listovou. Cesnak upečený na mäse zjete ľahko aj vo väčšom množstve a pomôže vám svojimi antibakteriálnymi a protivírusovými účinkami.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac

Päťročný kaká do plienky. Je to hanba! Ako ho to odučiť?

Nikdy na dieťa netlačte. Nedovoľte, aby prevládali pri „odplienkovaní“ negatívne emócie. Veľa s ním hovorte. Vek päť rokov je už dosť hraničný, takému „veľkému“ dieťaťu už dokážete veľa vecí vysvetliť. Verím, že ste to skúšali aj pomocou hračiek. Mackovia a iní plyšoví kamaráti musia predsa tiež kakať. Deti to ľahšie pochopia a postupne zavedú do praxe. Skúste najprv nočník alebo redukciu na toaletu. Je možné , že sa váš synček bojí veľkej a hlbokej misy, zvuku pri splachovaní, nestability pod nohami, ktoré mu visia vo vzduchu. Pomáha podložiť pod nožičky stolček. Keď hovoríte, že ste už vyskúšali všetko, tak vám len môžem odporučiť návštevu detského psychológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor