Ste nervózni, náladoví, raz depresívni, inokedy útoční. Myslíte si, že všetci kolegovia sú proti vám. Alebo máte pocit, že šéf chce od vás oveľa viac ako od druhých. Strácate záujem o prácu, stíhate čoraz menej pracovných úloh. Prídete domov, chcete si oddýchnuť, ale deti vám idú na nervy, a partnera či partnerku nemôžete ani cítiť. Trápi vás nespavosť, hltáte pilulky na spanie a potom zase na povzbudenie, prípadne si pomáhate alkoholom. Takto aj inak môže vyzerať syndróm pracovného vyhorenia.

►Psychologička radí: Začínate cítiť odpor k svojej práci? Prvá pomoc existuje

Choďte sa prechádzať!

Chcete si pomôcť, ale ako? Psychológ vám poradí odstrániť stresory, ktoré vedú k vyhoreniu. Lenže - dať výpoveď v práci a nájsť si novú nie je jednoduché. A vymeniť kolegov či šéfa je už úplne nemožné. Pravidelná návšteva fitcentra či hodín jogy vám nehrozí, lebo cvičenie ani meditácia nie sú práve vaša šálka kávy. Najúčinnejšie riešenie je vždy to najjednoduchšie. A v tomto prípade aj najlacnejšie.

Prechádzka cez les, park, lúku či popri rieke má okamžitý účinok na telo i dušu. Pobyt v prírode dokonalo vyváži hektiku a nároky mestského života. Japonskí vedci posielali pokusné osoby na prechádzky lesom a merali rôzne stresové indikátory pred výletom a po ňom. V porovnaní s ľuďmi, ktorí sa pohybovali len v mestskom prostredí, namerali "prírodnej" skupine podstatne nižšiu hladinu hormónu kortizolu, nižšie hodnoty krvného tlaku, ale aj menej stresovo podmienenú nervovú aktivitu.

►Psychologička: Vyhorenie nie je len problém zamestnanca. Nie sme roboti!

Podporuje uvoľnenie aj kreativitu

Bádatelia zo Stanfordovej univerzity v Kalifornii zistili, že testovaní dobrovoľníci sa po 90-minútovej prechádzke v prírode správali nielen uvoľnenejšie v porovnaní s kontrolnou skupinou, ale vykazovali aj nižšiu neurálnu aktivitu v tých častiach mozgu, ktoré zodpovedajú za strach, úzkosť a depresiu. Vedci z Michiganskej štátnej univerzity zase potvrdili, že pobyt v prírode podporuje tvorivosť a schopnosť myslieť. Vonku je totiž mozog sústavne jemne stimulovaný. Aktivujú sa však iné oblasti, ako tie, na ktoré pôsobia vzruchy v meste a pri práci, najmä sedavej. Namáhané oblasti mozgu sa tak uvoľnia, aby mohli neskôr znovu efektívne pracovať.

Ako však tieto poznatky zužitkovať? Ideálne je, ako začnete konať prv, ako na sebe začnete badať stopy prepracovania a vyhorenia, teda trvalé vyčerpanie, podráždenosť, zníženú pracovnú výkonnosť, úzkosť, nespavosť. Už pravidelná prechádzka so psom v lesoparku alebo hra s deťmi na lúke za sídliskom po príchode z práce spravia svoje. Nemáte za domom lúku ani park? Tak sa aspoň cez víkend vyvezte s rodinou či priateľmi mimo mesta.

►Aj vás ničí práca? Veľký prieskum o nespokojnosti pracujúcich Slovákov 

Pár tipov, ako na to:

  • Zmeňte si pozadie v počítači. Nastavte si pekný obrázok prírody, alebo viaceré, ktoré sa striedajú. Iste, nie je to také efektívne ako skutočný výlet do lesa, ale vedci tvrdia, že už vnímanie takého obrazu má pozitívny účinok.
  • Naplánujte si aspoň každý druhý víkend pobyt v prírode. Nevyhovárajte sa, že treba upratať byt, vonku je zima, prípadne musíte dokončiť prácu, lebo horia termíny.
  • Okrem obyčajných prechádzok či výletov po okolí si raz za čas naplánujte kratší pobyt či dlhšiu dovolenku na chate, chalupe či vo vysokohorskom prostredí.
  • Na počítač, mobil či iné vymoženosti elektroniky počas pobytu v prírode zabudnite. Rýchlo zistíte, že nemusíte byť stále on-line. Váš mozog aj psychika správne zrelaxujú až potom, čo všetky prístroje vypnete.

Čítajte tiež: