Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Vyhrievané sedadlá: Kto by si mal podkurovať pod zadkom opatrnejšie?

Pre mladých mužov, ktorý raz plánujú deti, môžu byť vyhrievané sedadlá nebezpečné.

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Počas studených rán vám jazdu v aute len máločo spríjemní tak, ako teplé sedadlo. Tento luxus by si však niektorí mali dobre zvážiť. Patríte medzi nich?

Kým zimomravé dámy si na vyhrievanom sedadle užiju teplo, ktoré svedčí ich ženským orgánom, páni také šťastie nemajú. Opatrní pri zapínaní vyhrievania sedadiel by mali byť najmä mladí muži, ktorí túžia po potomstve. Na zohriatom sedadle sa totiž  nezvyšuje len teplota vašich nohavíc, zadku a stehien, ale aj chúlostivých partií vášho tela.  Semenníky evolúcia zámerne dala trochu mimo, aby spermie boli vo väčšom chlade mimo hlavného telového obehu.  A tak namiesto 33 stupňov Celzia,  čo je najvhodnejšia teplota na dozrievanie spermií, sa mužské zárodočné bunky „saunujú“ v semenníkoch niekedy až pri dvojnásobne vyššej teplote. To znižuje ich počet aj kvalitu. 

U žien je to inak

Vyhrievané sedadlá by pri kúpe nového auta mali zvážiť najmä dámy. Teplo z nich totiž môže pomôcť pri zápale mechúra, močových ciest, ale aj bolestivej menštruácii alebo bolesti krížov.  Ani ženy by však na horúcom sedadle nemali sedieť pridlho a pričasto.  Počuli ste už o diagnóze erythema ab igne?

Fľaky, vyrážky, svrbenie

Pokožka dlhodobo vystavená teplu zmení farbu. Môžu sa nej vytvoriť červené vyrážky, môže sa stenčiť a vytvoria sa na nej lézie, ktoré svrbia či pália.  Diagnóza sa volá diagnózou erythema ab igne.  Príznaky poškodenia najvrchnejšej časti kože – epidermy – sa vyskytujú u ľudí, ktorí pracujú pri otvorenom ohni alebo často a dlhý čas používajú termofor naplnený horúcou vodou. Objavujú sa však aj u ľudí, ktorí sedia na rozpálenom sedadle v aute alebo pracujú s notebookom položenom na stehnách. 

Prečo teplota vyššia ako teplota ľudského tela vodičom neprekáža a nevšimnú si včas, že im horí pod zadkom? Je to preto, že k jej zvyšovaniu prichádza postupne. Ak by ste si sadli na sedadlo zahriate na päťdesiat stupňov Celzia, určite by ste si to všimli.

Čas, za ktorý fľaky na pokožke vymiznú, je individuálny. Niekedy sa vytratia po mesiacoch, inokedy až po rokoch. Čo s tým? V prvom rade treba prestať vystavovať pokožku vysokým teplotám. 

Anketa

Máte vyhrievané sedadlá?

Vyhrievanie sa do sériového automobilu po prvýkrát dostalo v roku 1966, kedy ho ako príplatkovú výbavu dostal Cadillac DeVille Convertible. Systém, ako ho poznáme dnes, však zaviedol až neskôr švédsky Saab. Dnes už vyhrievanie sedadiel nepatrí medzi výnimočnú výbavu, no viacerí vodiči mu aj naďalej nedôverujú. ? Podľa rešpektovanej americkej inštitúcie National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vyhrievanie za bežných okolností posádke škodiť nemôže, má to však jeden háčik. Aj pri vyhrievaní sedadiel totiž platí zlaté pravidlo - všetko s mierou.

NHTSA sa na vyhrievanie sedadiel bližšie pozerala počas šiestich mesiacov roka 2018. Zistila, že správne fungujúci systém sa pohybuje v teplotnom rozmedzí od 30°C až po 45°C, viac by sa nahriať nemal. Nad touto hranicou totiž už pri dlhodobom sedení na podobne horúcom povrchu hrozí tvorba popálenín tretieho stupňa. Problémom bol aj fakt, že niektoré nedokonalé systémy vedeli povrch sedadla rozohriať až na 66°C, čo už je nebezpečné.

Ideálne je, ak si vyhrievanie zapnete len na chvíľu, aby ste si neupiekli zadok a chrbát.  Ak natrafíte na sedadlo, ktoré hreje až priveľmi, radšej ho vypnite. Inak ho môžete používať bez výčitiek, avšak s rozumnou mierou. Akonáhle cítite, že sa už sedadlo zohrialo, vyhrievanie vypnite, poprípade aspoň znížte jeho intenzitu.

Vyberáme pre vás niečo PLUS