Nepatrí sa vraj, aby žena od istého veku hovorila o svojom veku. Páni môžu pokojne povedať, že majú päťdesiat, pretože to je úžasný, zrelý vek, ktorý vôbec neznamená, že by starli. Oni iba múdrejú. Žena sa pomaly pred tridsiatkou okúňa priznať, že vôbec existuje. Je jasné, že každý nemôže mať ideálne miery ani hmotnosť, no nemusí ani vláčiť na sebe zbytočný tuk. „Ak príde klient, aby som mu zostavil vhodné cvičenie, v prvom rade zistím, aký je jeho biologický vek. Najčastejšie sa od reálneho, napísaného v rodnom liste, odlišuje o dva, tri roky, niekedy aj viac. Mal som aj muža, ktorý mal tridsaťsedem, ale bol mimoriadne obézny a vyšlo mu, že má až štyridsaťštyri rokov,“ podotýka fitness trénera a výživový odborník Róbert Brimich.

Nešťastné kilogramy

Na to, aby niekomu pomohol omladnúť, využíva poradca diagnostický prístroj, analyzér. Zistí ním celkovú hmotnosť, percento telesného tuku, ďalej pomer objemu bokov a pásu, objem svalového tkaniva, obsah minerálov a proteínov v tele a ďalšie údaje. Vyráta aj index telesnej hmotnosti, BMI, čiže vydelí hmotnosť v kilogramoch druhou mocninou výšky uvedenou v metroch a všetko doplní informáciami o zdravotnom stave.

Viac námahy býva s „hrošokožovitými“ typmi, tuk v tele majú zabudovaný tak, že sa ho ťažšie zbavujú. Je to genetická záležitosť, takže sa vždy pýtam aj na to, ako vyzerá otec a matka.
 

„Zmeriam mu krvný tlak, spýtam sa, či fajčí, aké choroby alebo úrazy prekonal, či nemá ťažkosti so štítnou žľazou, s astmou, alergiou a podobne. Tým, čo dávno neboli na preventívnej prehliadke, odporučím, aby na ňu išli a výsledky konzultujem s lekárom. Zo všetkých údajov si poskladám mozaiku a všímam si, kto je aký somatotyp, akej kvality je jeho podkožný tuk. Býva rôzny, lepšie sa pracuje s tými, čo vyzerajú na prvý pohľad horšie, ich tuk je mäkký, rôsolovitý. Viac námahy býva s „hrošokožovitými“ typmi, tuk v tele majú zabudovaný tak, že sa ho ťažšie zbavujú. Je to genetická záležitosť, takže sa vždy pýtam aj na to, ako vyzerá otec a matka. Zo všetkých podkladov potom môžem zostaviť cvičenie a aj zloženie stravy. Je to individuálna záležitosť, nedá sa určiť jeden program pre všetkých,“ zdôrazňuje Róbert Brimich.

Aj skúsený tréner potvrdzuje, že nepriateľom číslo jeden sú kilogramy navyše. „Nadváha sa podieľa až osemdesiatimi percentami na vyššom biologickom veku.“ Orientačným, ale nie jediným a zákonným vodidlom našej sebakontroly môže byť spomínaný index telesnej hmotnosti, čiže pomer výšky a hmotnosti. „Tiež ho však nemožno brať úplne vážne a striktne u každého. Napríklad výkonný kulturista, ktorý má telo samý sval, bez jediného gramu tuku, je vysoký stošesťdesiat centimetrov a váži deväťdesiat kilogramov, by mohol pri výpočte zistiť, že je dávno po smrti,“ usmerňuje kondičný tréner.

Mýtus: Celulitídu majú iba obézni ľudia. Je pravdou, že nadváha a obezita ju ešte zhorší. No celulitída sa môže objaviť aj u chudých ľudí, dokonca vie potrápiť aj štíhle modelky. Príčinou môžu byť hormonálne zmeny, celkové množstvo telesného tuku, stres a nedostatočný odpočinok.Mýtus: Celulitídu majú iba obézni ľudia. Je pravdou, že nadváha a obezita ju ešte zhorší. No celulitída sa môže objaviť aj u chudých ľudí, dokonca vie potrápiť aj štíhle modelky. Príčinou môžu byť hormonálne zmeny, celkové množstvo telesného tuku, stres a nedostatočný odpočinok.
Mýtus: Celulitídu majú iba obézni ľudia. Je pravdou, že nadváha a obezita ju ešte zhorší. No celulitída sa môže objaviť aj u chudých ľudí, dokonca vie potrápiť aj štíhle modelky. Príčinou môžu byť hormonálne zmeny, celkové množstvo telesného tuku, stres a nedostatočný odpočinok.
Zdroj: Shutterstock

Sláva celulutíde

Na to, aby človek zistil, v akej je kondícii, existuje množstvo testov pre rôzne vekové skupiny a kto má ozajstný záujem vedieť, ako na tom je, určite si cestu do fitnescentra alebo podobného zariadenia nájde. „Takisto ako nemožno jednoznačne povedať v jednom vzorci pre všetkých, čo a ako by mali cvičiť, nedá sa ani určiť, kto má čo bezpodmienečne dosahovať po fyzickej stránke. No je určite na pováženie, ak štrnásťročná slečna neurobí kotúľ vpred ani vzad alebo sa zadýcha po schodoch na prvé poschodie. To zrejme nie je v poriadku. Ak hovoríme o dospelých, okrem vrcholových športovcov nemusí nikto lámať rekordy, napríklad tridsiatnik by však mal bez veľkých ťažkostí zvládnuť ľahkú turistickú túru, preplávanie istého úseku či nenáročnú cyklistickú trasu,“ približuje Róbert Brimich. Minimom, ktoré zo zdravotného hľadiska môže pre seba urobiť každý, je ísť na preventívnu prehliadku k lekárovi a ak výsledky nie sú najlepšie, poradiť sa, čo s tým.

„U nás sa veľa ráz smrteľne vážne preberajú veci, ktoré také vôbec nie sú. Hoci taká celulitída. Je to veľký fenomén, no je chyba umárať sa pre ňu. Naopak, ak ju žena nemá, je to podozrivé, každá ju musí mať. Nemá ju iba tá, čo nejakým spôsobom ženskosť buď stratila, stráca, alebo ju vedome potláča. Patria sem vrcholové športovkyne, ktoré sa venujú silovým disciplínam ako bodybuildingu, fitnesu či atletike, a je za tým aj užívanie anabolických steroidov. Vďaka nim sa športovkyniam mení hormonálna štruktúra, estrogénová ženská flóra na testosterónovú a nadobúdajú síce pekné, necelulitídové tvary, ale pre mužov neveľmi príťažlivé. Zo sto mužov má určite deväťdesiatpäť radšej pekné, plnšie ženské tvary aj s celulitídou,“ tvrdí Róbert Brimich.

Žiadna diéta nie je pre všetkých

Neoddeliteľnou súčasťou „straty rokov“ je aj zmena jedálneho lístka. Tréner vraví, že nikto ešte nevymyslel a ani nikdy nevymyslí diétu, ktorá pomôže všetkým. „Optimálne riešenie je nemožné, opäť sme pri individualite každého. Vždy sa budú objavovať nové a nové diéty, ale ani jedna nemôže mať prívlastok: univerzálna, správna, dobrá alebo taká, čo každému prinesie úspech. Je to podobné, ako keď jedna skupina odborníkov hlása, že na raňajky sa treba dobre najesť, aby mal človek dosť síl. Ja vravím, že by som to neporadil každému. Ak je niekto ráno od siedmej v kancelárii za počítačom a sedí pri ňom do druhej či tretej, asi veľa energie nevydá. Nie je dobré odporúčať niečo paušálne,“ nazdáva sa odborník na výživu.

S nadhľadom sa pozerá aj na rôzne reklamy, ktoré o nejakom výrobku tvrdia, že je úžasný a obsahuje vitamíny alebo iné zdraviu prospešné látky a je jediný správny. „Treba jedávať všetko s mierou, nepreferovať niečo na úkor iného. Základom je vedieť, čo mi škodí, nerobí dobre a postarať sa aj o adekvátny výdaj energie. Platí, že tieto dve veci sa nedajú oddeliť a bez nich sa nedá dosiahnuť úspech, hoci každého, kto chce schudnúť, zaujíma väčšinou len to, čo má a nemá jesť,“ konštatuje tréner.

Ak je niekto ráno od siedmej v kancelárii za počítačom a sedí pri ňom do druhej či tretej, asi veľa energie nevydá. Nie je dobré odporúčať niečo paušálne,
 

Nedá sa schudnúť len „z brucha"

Klientky od neho niekedy žiadajú aj to, aby im pomohol, pretože chcú schudnúť iba v určitých partiách tela. „Cvičenie nie je sochárčina, buď priberiem ako celok, alebo rovnako schudnem. Pomer medzi plecami, bokmi a stehnami sa buď rovnako zväčší, alebo zmenší. Iné je, ak žena cvičením naberie svalovú hmotu a stratí tukovinu. Niektoré moje klientky dokonca pribrali kilogram či dva, ale získali užšie boky, pás i stehná a nechápali to,“ vraví tréner.

O radu ho popýtali neraz aj ľudia, ktorým ručička na váhe ukazovala okolo stopäťdesiat kilogramov. „Pre nich je obrovský problém ukázať sa vôbec vo fitnescentre, hanbia sa, sú presvedčení, že tam chodia iba pekní ľudia. Mávajú veľké zábrany prísť medzi nich, musia vybojovať ťažký vnútorný boj. Keď sa odhodlajú a po nejakom čase zistia, že s ich telom sa deje niečo pozitívne, je dobre, navyše ak ich niekto aj povzbudí, ak však začujú uštipačnú poznámku, sme na začiatku. Vtedy by si mali povedať, že nie je hanba niečo so sebou robiť,“ radí Róbert Brimich.

Telo si šport pamätá

Najlepšie na koniec, správne zostaveným cvičením a zladenou výživou môžete vyzerať mladšie a oveľa lepšie sa cítiť za pomerne krátky čas. „Mal som zverenkyňu, bývalú športovkyňu, keď prišla, mala tridsaťtri. Poctivo trénovala, dodržiavala rady a o dva mesiace bola jej kondícia na úrovni ženy mladšej o päť rokov,“ podotýka kondičný tréner. Rýchlejšie omladnú a do formy sa dostanú tí, čo v mladosti nejaký šport robili. Organizmus si rýchlo spomenie na to, že nebýval lenivý, a rozhýbe sa ľahšie. Na zmenu nikdy nie je neskoro, aj v päťdesiatke sa dá všeličo vylepšiť. V zahraničí dokonca fungujú centrá, kam chodievajú ľudia so siedmimi krížikmi na chrbte. Super, nie?