MENU
novinky-a-odbornici

Covid nikdy nespí: Viete, čo by ste mali dodržiavať na kúpalisku?

Viete, aké pravidlá by ste mali dodržiavať na kúpalisku?
Zdroj: Shutterstock
Novinky a odborníci

Covid nikdy nespí: Viete, čo by ste mali dodržiavať na kúpalisku?

Aj keď počasie tomu veľmi nenasvedčuje, kúpacia sezóna sa už oficiálne začala. Na čo nezabúdať, keď sa vyberiete na kúpalisko?

Tohtoročnú kúpaciu sezónu na umelých a prírodných kúpaliskách u nás oplyvnia protiepidemické opatrenia prijaté pre pandémiu nového koronavírusu. Aké pravidlá by ste mali dodržiavať? 

Kúpaliská by ste nemali navštevovať v prípade, že ste chorí alebo máte príznaky ochorenia. Pri vstupe na kúpalisko je potrebné si dezinfikovať ruky a podľa Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR je potrebné dbať na častú dezinfekciu a umývanie si rúk počas celého pobytu na kúpalisku. „Vyhýbajte sa dotyku očí, nosa a úst," vyzývajú hygienici.

Odstup 2 metre 

Pri pobyte na voľných oddychových plochách odporúčajú dodržiavať odstup dva metre od okolitých oddychujúcich. „Dvojmetrové odstupy odporúčame dodržiavať aj pri pohybe po areáli kúpaliska – bezpečnú vzdialenosť dodržiavajte najmä v šatniach a sprchách, na toaletách, v radoch na služby," vyzval ÚVZ SR s tým, že je potrebné sa vyhýbať aj zoskupovaniu a úzkym kontaktom s neznámymi osobami.

Bez rúška 

Pri platení by ste mali uprednostniť bezkontaktné platby a rešpektovať pokyny a zavedené postupy prevádzkovateľa kúpaliska. Na kúpalisku si rúško môžete zložiť,  nemusia ho nosiť návštevníci a ani zamestnanci.„Ochorenie Covid-19 je kvapôčkovou nákazou, ktorá sa šíri kontaktom s nakazenou osobou či kontaktom s kontaminovanými povrchmi. V súčasnosti neexistujú dôkazy o tom, že nový koronavírus spôsobujúci ochorenie COVID-19 sa môže šíriť vodou na kúpanie," upozornil ÚVZ SR.

Tento rok je hygienikmi schválených približne 80 prírodných a 218 umelých kúpalísk s vyše 600 bazénmi. Z pohľadu kvality vody na kúpanie je podľa hygienikov najbezpečnejšie navštevovať oficiálne prevádzkované a schválené kúpaliská. Odporúčajú tiež navštevovať prírodné vodné plochy, ktoré sú regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva monitorované a informácie o nich počas letnej sezóny  pravidelné aktualizované na internetových stránkach regionálnych úradov verejného zdravotníctva.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor