MENU
zdravy-zivot

Imunita: Tieto vitamíny by vám nemali chýbať na tanieri

Poznáte najsilnejšiu trojicu vitamínov?
Zdravý život

Imunita: Tieto vitamíny by vám nemali chýbať na tanieri

Podporiť imunitný systém nikdy nie je na škodu. Niekedy si skutočne stačí pridať na tanier pár kúskov čerstvej zeleniny. Dôležité nie je iba tradičné céčko. 

Ideálne je, ak si behom dňa pripravíte päť porcií zeleniny a ovocia, v pomere 3:2. V praxi to znamená, že by ste mali mať denne na tanieri 400 gramov zeleniny a 250 gramov ovocia. Okrem vlákniny získate i dôležité vitamíny a minerály. Určite je najlepšie, keď príjem výživných látok udržujte behom roka v rovnováhe, niektoré vitamíny sú však pri posilňovaní imunity predsa len dôležitejšie. Ktoré sú to?

Silná trojka

Najsilnejšia je trojica vitamínov A, C a E. Prvý z nich, vitamín A, je dôležitý na udržanie zdravých slizníc. Práve tie sú často prvou bariérou medzi patogénmi a vašich organizmom. Neporušené sliznice sú rovnako dôležité ako funkčné imunitné bunky a orgány. Vitamín A nájdete najmä v pečeni, rybách, mäse, vajíčkach i mliečnych výrobkoch. Vitamíny C a E výborne doplňujú jeho účinky. Napomáhajú správnemu fungovaniu imunitného systému a chránia bunky pred oxidačným stresom. Vitamín E nájdete napríklad v orechoch, obilných klíčkoch, rastlinných olejoch, ale i zelenej listovej zelenine. Jeho dennú dávku vám pomôže pokryť napríklad 5 ml oleja zo pšeničných klíčkov. Vitamín C nájdete najmä v paprike, brokolici, surovej kyslej kapuste, ale i citróny, grep či tradičné plodiny ako rakytník alebo šípky. 

Taxikár imunity, posila pri chudnutí a strese: Céčko toho dokáže viac, než si myslíte 

Pomôže aj slnko

Dôležitým hráčom pre imunitu je i vitamín D, ktorý symbolicky získal pomenovanie slnečný vitamín. Výhodou je, že slnečných dní postupne pribúda. Využite každú šancu a vyberte sa na čerstvý vzduch. Nemusíte sa opaľovať, lúče preniknú aj cez pokožku tváre či odhalené ruky. Práve týmto spôsobom pokryjete 80 až 90 percent požadovanej dávky vitamínu D. Z jedla môžete získať 10 až 20 percent. Ktoré potraviny sa oplatí mať na tanieri? Ide najmä o ryby s vyšším obsahom tukov ako napríklad losos, makrely, slede. Pravidelne si môžete pochutnať aj na avokáde. 

Užívate vitamín D a vápnik, ale stále ich máte málo? Problém je inde

Nezabúdajte na béčka

Z vitamínov zo skupiny B sa oplatí dbať najmä na príjem riboflavínu B2, niacínu B3, pyridoxín B6 a kyselina listová B12. Nájdete ich najmä v zelenej zelenine, vajíčkach, mlieku, syroch, ale i pečeni. Vitamíny podporujú správnu funkciu imunitného systému. Väčšina vitamín skupiny B sa podieľa na regenerácii organizmu a zároveň podporujú látkovú premenu. 

Čítajte aj:

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Ako ošetrovať hemoroid, ktorý sa vytvoril počas tehotenstva a po pôrode nezmizol?

Počas tehotenstva je v žilách konečníka veľký pretlak, ktorý spôsobuje ich postupný nárast,  predlžovanie a vytváranie tzv. meandrov. V prípade keď dôjde k zápalu alebo trombóze, tento proces  sa zrýchľuje a vyvrcholí tým, že sa hemoroid (zlatá žila) vyklenie, je tuhý a bolestivý. Keď je hemoroid vyklenutý, ľahšie sa infikuje mykózami či bakteriálnymi infekciami, a to najčastejšie spôsobuje svrbenie.
Odporučil by som čo najskôr navštíviť špecialistu na liečbu hemoroidov (tzv. proktológa) a ochorenie radikálne riešiť. Zákroky je lepšie robiť v prípade, keď žena nedojčí. Pokiaľ je ale bolesť veľmi silná, môžu sa robiť aj u dojčiacich žien. V závislosti od lokálneho nálezu sa robí narezanie, vyrezanie, laserová liečba alebo gumičkovanie (tzv. Barronova ligatúra).
Konzervatívnu liečbu by som vo vašom prípade neodporúčal, nakoľko len predlžuje a zhoršuje ochorenie. Síce na chvíľu pomôže a zlepší nález, ale ochorenie pretrváva a po čase nastane opäť zhoršenie. Konzervatívna liečba čapíkmi a masťami je vhodná len na začiatku ochorenia, v pokročilejších štádiách už je potrebné radikálnejšie riešenie.

čítať viac

V akom veku dieťaťa sa rozhodne o nadváhe? Dcérka veľa papá

Na hodnotenie nadváhy a obezity v období rastu a vývinu organizmu nestačí samotná hmotnosť, ktorá prirodzene stúpa. Treba ju hodnotiť vzhľadom k výške tela, nie k veku. Pomerne hodnoverným kritériom zostáva index telesnej hmotnosti – body mass index (BMI = hmotnosť v kg / výška v m2 ). V pediatrii sú pre všetky vekové skupiny vytvorené percentilové grafy BMI, ktoré umožňujú porovnať BMI vyšetrovaného dieťaťa podľa veku a pohlavia s referenčnou normou v danej populácii. V detskom veku dochádza k plynulému prírastku hmotnosti. Nespôsobuje ho len zmnoženie tukového tkaniva, ale i rozvoj kostry a svalovej hmoty. Navštívte všeobecného lekára, ktorý vykoná tieto antropometrické vyšetrenia u dieťaťa a navrhne v prípade potreby ďalší postup.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia