MENU
zdravy-zivot

Zinok sa v tele takmer neukladá. Ako si ho môžete doplniť?

Dôležité minerály nenájdete len v ovocí a zelenine.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Zinok sa v tele takmer neukladá. Ako si ho môžete doplniť?

Pri skladbe jedálneho lístka sa oplatí myslieť aj na tento dôležitý stopový prvok. Viete, v čom sa nachádza najviac zinku?

Viete, v ktorých potravinách je najviac zinku a prečo sú vhodnejšie jeho živočíšne zdroje? Zinok sa v tele takmer vôbec neukladá a organizmus si ho ani nevytvára, preto je veľmi dôležitý jeho prísun zvonka. Oplatí sa siahnuť na výživové doplnky?

Na ovocie sa nespoliehajte

Zinok je koncentrovaný vo svaloch, v kostiach, koži a vo vnútornostiach, jeho najlepším zdrojom sú potraviny s vysokým obsahom bielkovín, napríklad mäso vrátane hydiny a rýb,“ približuje výživová poradkyňa Katarína Grich. V ovocí a zelenine je zinok prítomný len v malých množstvách. Ešte viac ho znižuje používanie umelých hnojív, pesticídov a herbicídov pri pestovaní.“ Zinok, ktorý prijmete stravou, sa lepšie vstrebáva, ak jedlo pred konzumáciou tepelne upravíte.Za dobrý zdroj považuje odborníčka bylinky, ide napríklad o bazalku, tymian, rozmarín, estragón alebo rascu. Pokojne ich môžete aj piť vo forme čaju.

Potrebujete doplnky?

Z rastlinných zdrojov sa však zinok vstrebáva horšie ako zo živočíšnych. Môžu za to takzvané fytáty, ktoré sa vo väčšej miere skrývajú v obilninách či strukovinách. V čase viróz sa určite oplatí siahnuť po výživových doplnkoch. Už malé množstvo zinku, ktoré pridáte do stravy podporuje imunitnú reakciu pri respiračných či iných zápalových ochoreniach. Často sa kombinuje napríklad s vitamínom C.

Oplatí sa ho kombinovať

„Pre ľahšie vstrebávanie a zníženie podráždenia žalúdka je lepšie uprednostniť acetát, citrát alebo aspartát zinku. Na podporu liečby virózy a prechladnutia sú vhodnejšie kapsuly, ktoré obsahujú glukonát alebo glycitát zinku,“ radí výživová poradkyňa Katarína Grich. Vhodné je súčasné užívanie s kyselinou listovou, meďou, so železom, s vápnikom, chrómom a horčíkom. V tomto prípade však zachovajte medzi jednotlivými prípravkami aspoň dvojhodinový odstup. V dlhodobom preventívnom užívaní zinku virológovia v súčasnosti nevidia jednoznačný prínos.

V ktorých prírodných zdrojoch nájdete zinok?

Ideálne sú:

  • hovädzie, bravčové a hydinové mäso, v tmavom ho je však viac
  • pečeň
  • vajíčka
  • ustrice

Vhodné sú aj?

  • syry
  • strukoviny, najmä šošovica a hrach
  • paraorechy
  • mandle
  • pšeničné klíčky

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac

Kedy začína dieťa samé chodiť? Dcéru musím držať za ruky, bojím sa o jej kĺby

Ak je vyšetrenie bedrových kĺbikov v poriadku a nie je diagnostikovaná dysplázia, netreba nič riešiť. Svalový aparát vašej dcérky je pravdepodobne taký silný a  dobre tonizovaný, že sa „odváži" vertikalizovať, teda vzpriamiť. Iné je, ak sa by sa pri vyšetrení bedrových kĺbov zistil patologický nález. V takom prípade sa držte rád lekára.

Rodičia alebo starí rodičia majú neraz pocit, že deťom, ktoré sa učia chodiť, vykĺbia ruky v ramenách. Nemajte obavu, kĺbiky malých deti sú hypermobilné. Zriedka sa stane, že „preskočí" jemná šľacha v lakťovom kĺbe. Je to bolestivý stav, ktorý sa musí zreponovať, aby sa šľacha vrátila na správne miesto. Môže sa to stať vtedy, keď dieťa ťaháte za jednu rúčku, ono zakopne a vy ho reflexne prudko vytiahnete hore. Je vhodnejšie, ak pri nácviku chodenia držíte  dieťa za obe ruky, prípadne pod ramenami.

Nie všetky deti fungujú podľa učebníc. Niektoré fázy vývoja - lozenie, sedenie či státie - si vymenia. Napríklad, najprv naučia stáť a až potom začnú loziť štvornožky či sedieť. Iná situácia je, ak je dieťa je hypotonické a má neurologický problém. V takom prípade musí absolvovať pravidelnú rehabilitáciu.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor