MENU
zdravy-zivot

Zo zdravej rýchlo nezdravá. Ktoré ovocie a zelenina sa pri chudnutí môže obrátiť proti vám?

Nie každá zelenina je rovnako zdravá. Záleží aj od spôsobu pestovania a tepelnej úpravy.
Zdravý život

Zo zdravej rýchlo nezdravá. Ktoré ovocie a zelenina sa pri chudnutí môže obrátiť proti vám?

Ak sa rozhodnete pestovať zeleninu, stavte na klasiku. Hlávkový šalát, paradajky, papriky, uhorka sú dobré nielen pre zdravie, ale aj na chudnutie.

Ostrieľaní záhradkári vám potvrdia, že nie je nič príjemnejšie, ako vybehnúť ráno z domu a odtrhnúť si paradajku či papriku z vlastnej úrody. Ktoré druhy zeleniny a ovocia by vám nemali v záhrade chýbať? A ktoré sú najlepšie na štíhlu líniu?

Zelenina, ktorú dopestujeme vo vlastnej záhrade, nepochybne patrí k výborným doplnkom zdravého stravovania,“ hovorí odborníčka na výživu Katarína Skybová. „Na kvalitu zeleniny však vplýva spôsob, akým ju pestujeme. Najmä hnojivá, ktoré používame, ako často polievame a aké je v danej oblasti zloženie pôdy.“

Pestujete ju správne? 

A práve v tom, že si ustrážite spôsob pestovania, tkvie hlavná výhoda vlastnej záhrady. Presne potom viete, z čoho si pripravujete výživný zeleninový alebo ovocný šalát. Všetky pozitíva sa rýchlo stratia, ak paradajky, uhorky či mrkvu spracujete zlým spôsobom. „Pri nevhodnej kuchynskej úprave sa zdravá zelenina rýchlo premení na nezdravú. Zbytočné je najmä dlhodobé máčanie, všetky cenné látky sa pri ňom vyplavia. Každú zeleninu treba umyť pod prúdom vody,“ vysvetľuje Katarína Skybová, ktorá má k záhradkárčeniu veľmi pozitívny vzťah.

Platí to aj o hlávkovom šaláte, ktorý gazdinky pre drobné nečistoty vložia do misky s vodou na dlhé minúty. Otáľať sa neoplatí ani pri ďalších úpravách. Ak necháte na kuchynskej linke pol dňa stáť nakrájanú uhorku alebo ostrúhanú mrkvu, naruší sa ich bunková štruktúra a pôsobením kyslíka sa znehodnocujú vitamíny. Mení sa celková výživová kvalita zeleniny.

Pozor na kukuricu a červenú repu

Ako by to malo vyzerať v ideálnom prípade? Na raňajky vám zachutí paradajka, vybehnete do záhrady, plod opláchnete pod tečúcou vodou a rajské jablko s chuťou zjete. Rovnaký postup môžete zopakovať aj pri príprave zeleninovej prílohy k obedu. Ale pozor, ak si chcete udržať štíhlu líniu, nemali by ste všetku zeleninu konzumovať v ľubovoľnom množstve.

Pre zdravie i hmotnosť sú vhodnejšie typy zeleniny, ktoré pomaly dvíhajú hladinu krvného cukru, teda majú nízky glykemický index. Do tejto kategórie patria všetky zelené druhy, ako napríklad hlávkový šalát, uhorky, zelené fazuľky, cuketa, ale i paradajka, paprika, reďkovka.“ Pozor si treba dávať najmä na kukuricu a červenú repu, ich glykemický index je vysoký. Organizmus energiu nespotrebuje, a preto sa začne ukladať do tukového tkaniva.

Aby to bolo ešte komplikovanejšie, glykemický index sa mení aj v rámci kuchynskej úpravy. Čerstvá a uvarená zelenina má úplne rozdielne hodnoty. Vhodným príkladom je mrkva. „Surová má glykemický index okolo štyridsať, po uvarení stúpne až na sedemdesiat. Pri varenej zelenine totiž organizmus nemusí vydať žiadnu energiu na získanie potrebných živín. Prechádzajú samy bez nejakej námahy,“ objasňuje odborníčka na výživu a redukciu hmotnosti.

Diétne jahody a čerešne 

Ak sa rozhodnete pestovať zeleninu, stavte na klasiku. Uhorka, paradajka, paprika, hlávkový šalát, reďkovka, kaleráb, hrášok, mrkva, petržlen sú bežné a zdravé. Mnohé z nich môžete schrumkať surové počas prestávky medzi prácami v záhradke. Nezabúdajte ani na ovocie. Hoci je veľa ľudí presvedčených, že po ustavičnom zobkaní jahôd určite priberú, nie je to pravda. Dostupné a lahodné ovocie má jednu z najnižších energetických hodnôt.

Nejedzte naraz priveľa jahôd, radšej si pochutnajte na menších porciách niekoľkokrát za deň. Jedinou nevýhodou jahôd totiž je, že často vyvolávajú alergie. Ovocnú misu si môžete pripraviť aj z čerešní. Májovky obsahujú viac vody, takže sú menej kalorické. V rôznych fázach zrelosti však majú inú energetickú hodnotu. Spolu s ríbezľami patria k ovociu s najnižším glykemickým indexom.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dajú sa vybieliť zuby zožltnuté z tetracyklínových antibiotík?

Každý zub je možné vybieliť, len to môže trvať rôzne dlho. Je pravda, že u „tetracyklínových“ zubov je to ťažké, ale nie nemožné. Zväčša je potrebné kombinovať ambulantné a domáce bielenie. Ak sa zveríte do rúk stomatológa, ktorý má na tomto poli skúsenosti, výsledok sa dostaví.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Pomôže mi ionoforéza na spotené dlane? Niekedy mi z nich pot kvapká

Aplikácia ionoforézy je príjemná, pociťujete pri nej iba mierne mravčenie a nie je finančne taká náročná. Ide o špeciálnu vaničku s vodou, kde si ponoríte ruky alebo nohy a nastavíte program na ionoforézu. Zariadenie pracuje ako vodný kúpeľ, cez ktorý vedie slabý elektrický jednosmerný prúd. Časový interval kúpeľa a intenzita „elektrického prúdu“ sa postupne zvyšujú. Jeden kúpeľ trvá päť až desať minút. Minimálny počet ošetrení je desať, ale dajú sa podľa potreby opakovať. Niektoré pracoviská vaničky požičiavajú aj na domáce použitie. Odporúčam vám však navštíviť kožného lekára, pretože pravdepodobne máte hyperhidrózu, nadmerné potenie. Dermatológ vás vyšetrí a bude pátrať po príčine ťažkostí. Hyperhidróza totiž môže súvisieť s viacerými ochoreniami, napríklad štítnej žľazy či s cukrovkou. Hoci – potiť sa môžete aj bez zjavnej príčiny, napríklad pri strese, ako píšete. Lekár ďalej zistí, či sa nadmerne potíte len na rukách, chodidlách a v podpazuší, čo asi bude váš prípad, alebo po celom tele. Ionoforéza sa totiž dá vykonávať iba na rukách a nohách.

čítať viac
Hana Zelenková
MUDr. Hana Zelenková
Dermatologička
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia