MENU
zdravy-zivot

S chudnutím začnite v obchode: S týmto zoznamom zhodíte a ešte aj ušetríte!

×
Zdravý život

S chudnutím začnite v obchode: S týmto zoznamom zhodíte a ešte aj ušetríte!

Máte radi nakupovanie? Alebo túto činnosť prenechávate svojej polovičke? Ak sa snažíte schudnúť, poradíme vám, na ktoré potraviny by ste v obchode nemali zabudnúť.

Viete si vybrať výživné potraviny či vytvoriť dobrý nákupný zoznam? Spoznajte základy zdravého nakupovania. Praktické rady a tipy od výživovej odborníčky prináša portál Healthline. 

Potrebujte plán

Woman,At,Farmer's,Market,,Checking,Her,Shoping,List.Woman,At,Farmer's,Market,,Checking,Her,Shoping,List.
Zdroj: Shutterstock

Zatiaľ čo niektorí idú nakupovať bez zoznamu alebo predstavy o tom, aké jedlá v priebehu týždňa uvaria, je lepšie, ak si pripravíte nejaký plán. Nákupný zoznam je základný nástroj, ktorý vám pri výbere z veľkého množstva produktov pripomenie, čo naozaj potrebujete. Vďaka nemu prestanete zbytočne míňať. A to nie je všetko! Štúdie navyše ukazujú, že zoznamy potravín pomáhajú nakupovať zdravšie. 

Čo by mal obsahovať?

Zdravá a vyvážená strava by mala byť zložená z potravín bohatých na živiny. Zelenina, ovocie, zdroje bielkovín ako ryby a vajcia, fazuľa, orechy a semená. Toto sú potraviny, ktoré by ste mali uprednostniť vo svojom zozname.

Nákupny zoznam si skúste rozdeliť do sekcií. Tu je príklad toho, čo by mohol obsahovať: :

  • Ovocie: pomaranče, banány, jablká, grapefruity, citróny, čučoriedky, ananás a avokádo
  • Zelenina: brokolica, špargľa, cibuľa, špenát, paprika a cuketa, zemiaky, sladké zemiaky, maslová tekvica
  • Fazuľa a obilniny: cícer, hnedá ryža, čierna fazuľa a quinoa, červená šošovica
  • Bielkoviny: vajcia, ryby, kuracie mäso, mleté ​​morčacie mäso a tofu
  • Proteíny: vajcia, konzervovaný losos, kuracie prsia
  • Mrazené potraviny: mrazené bobulové ovocie a mrazený kel
  • Konzervované potraviny: konzervovaný losos, sardinky, konzervované fazule, konzervované tekvicové pyré, nakrájané paradajky
  • Orechy a semená: pražené mandle, tekvicové semienka 
  • Mliečne a nemliečne výrobky: kokosové mlieko, syr feta, kozí syr a plnotučný grécky jogurt
  • Korenie: olivy, sušené paradajky, šalátový dresing, olivový olej, pesto a salsa
  • Nápoje: minerálna voda, bylinkové čajové vrecúška
  • Rôzne: mletá káva, sušené ovocie, horká čokoláda, banánové lupienky a strúhaný nesladený kokos

Do obchodu si môžete zobrať namiesto nákupného zoznamu týždenné menu s rozpísanými ingredienciami, ktoré potrebujete na prípravu jedál. 

Všímajte si

Čítate si v obchode etikety so zložením? Už v obchode je dobré kontrolovať výživové údaje balených ptravín. Nezdravé, priemyselne spracované potraviny majú zvyčajne dlhý zoznam zložiek, no to isté môžeme objaviť aj na zdravých balených potravinách. Ešte predtým ako si potravinu dáte do košíke, pozorne si prečítajte jej zloženie. 

Woman,Reading,Ingredients,And,Nutrition,Information,On,Juice,Bottle's,EtiquetteWoman,Reading,Ingredients,And,Nutrition,Information,On,Juice,Bottle's,Etiquette
Zdroj: Shutterstock

Ak medzi prvými ingredienciami objavíte umelé sladidla, rafinované sacharidy alebo vysoko spracovaný olej, nie je to znak zdravej a výživnej potraviny. Najväčšiu pozornosť venujem obsahu pridaného cukru. Jeho konzumácia zdraviu neprospieva a môže zvýšiť riziko ochorení, ako sú srdcové choroby, poruchy duševného zdravia či cukrovka.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor