MENU
zdravy-zivot

S chudnutím začnite v obchode: S týmto zoznamom zhodíte a ešte aj ušetríte!

×
Zdravý život

S chudnutím začnite v obchode: S týmto zoznamom zhodíte a ešte aj ušetríte!

Máte radi nakupovanie? Alebo túto činnosť prenechávate svojej polovičke? Ak sa snažíte schudnúť, poradíme vám, na ktoré potraviny by ste v obchode nemali zabudnúť.

Viete si vybrať výživné potraviny či vytvoriť dobrý nákupný zoznam? Spoznajte základy zdravého nakupovania. Praktické rady a tipy od výživovej odborníčky prináša portál Healthline. 

Potrebujte plán

Woman,At,Farmer's,Market,,Checking,Her,Shoping,List.Woman,At,Farmer's,Market,,Checking,Her,Shoping,List.
Zdroj: Shutterstock

Zatiaľ čo niektorí idú nakupovať bez zoznamu alebo predstavy o tom, aké jedlá v priebehu týždňa uvaria, je lepšie, ak si pripravíte nejaký plán. Nákupný zoznam je základný nástroj, ktorý vám pri výbere z veľkého množstva produktov pripomenie, čo naozaj potrebujete. Vďaka nemu prestanete zbytočne míňať. A to nie je všetko! Štúdie navyše ukazujú, že zoznamy potravín pomáhajú nakupovať zdravšie. 

Čo by mal obsahovať?

Zdravá a vyvážená strava by mala byť zložená z potravín bohatých na živiny. Zelenina, ovocie, zdroje bielkovín ako ryby a vajcia, fazuľa, orechy a semená. Toto sú potraviny, ktoré by ste mali uprednostniť vo svojom zozname.

Nákupny zoznam si skúste rozdeliť do sekcií. Tu je príklad toho, čo by mohol obsahovať: :

  • Ovocie: pomaranče, banány, jablká, grapefruity, citróny, čučoriedky, ananás a avokádo
  • Zelenina: brokolica, špargľa, cibuľa, špenát, paprika a cuketa, zemiaky, sladké zemiaky, maslová tekvica
  • Fazuľa a obilniny: cícer, hnedá ryža, čierna fazuľa a quinoa, červená šošovica
  • Bielkoviny: vajcia, ryby, kuracie mäso, mleté ​​morčacie mäso a tofu
  • Proteíny: vajcia, konzervovaný losos, kuracie prsia
  • Mrazené potraviny: mrazené bobulové ovocie a mrazený kel
  • Konzervované potraviny: konzervovaný losos, sardinky, konzervované fazule, konzervované tekvicové pyré, nakrájané paradajky
  • Orechy a semená: pražené mandle, tekvicové semienka 
  • Mliečne a nemliečne výrobky: kokosové mlieko, syr feta, kozí syr a plnotučný grécky jogurt
  • Korenie: olivy, sušené paradajky, šalátový dresing, olivový olej, pesto a salsa
  • Nápoje: minerálna voda, bylinkové čajové vrecúška
  • Rôzne: mletá káva, sušené ovocie, horká čokoláda, banánové lupienky a strúhaný nesladený kokos

Do obchodu si môžete zobrať namiesto nákupného zoznamu týždenné menu s rozpísanými ingredienciami, ktoré potrebujete na prípravu jedál. 

Všímajte si

Čítate si v obchode etikety so zložením? Už v obchode je dobré kontrolovať výživové údaje balených ptravín. Nezdravé, priemyselne spracované potraviny majú zvyčajne dlhý zoznam zložiek, no to isté môžeme objaviť aj na zdravých balených potravinách. Ešte predtým ako si potravinu dáte do košíke, pozorne si prečítajte jej zloženie. 

Woman,Reading,Ingredients,And,Nutrition,Information,On,Juice,Bottle's,EtiquetteWoman,Reading,Ingredients,And,Nutrition,Information,On,Juice,Bottle's,Etiquette
Zdroj: Shutterstock

Ak medzi prvými ingredienciami objavíte umelé sladidla, rafinované sacharidy alebo vysoko spracovaný olej, nie je to znak zdravej a výživnej potraviny. Najväčšiu pozornosť venujem obsahu pridaného cukru. Jeho konzumácia zdraviu neprospieva a môže zvýšiť riziko ochorení, ako sú srdcové choroby, poruchy duševného zdravia či cukrovka.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám vysoký tlak a problémy so srdcom. Je riziko dať sa očkovať proti covidu?

Očkovanie proti ochoreniu COVID-19 má len málo kontraindikácií, podobne ako očkovania proti iným vírusovým ochoreniam. Liečená hypertenzia medzi ne nepatrí. Je dôležité pravidelne užívať lieky, aby hodnoty tlaku boli v norme. Samozrejme, po podaní akejkoľvek očkovacej látky môže dôjsť k zmene hodnôt, je preto potrebné, aby ste si po očkovaní merali tlak krvi častejšie, aspoň jeden- až dvakrát denne.

Nepíšete, aké problémy so srdcom máte, ale predpokladám, že aj tie sú liečené alebo sledované u špecialistu. Podobne ako pri hypertenzii – ani  porucha rytmu srdca nie je prekážkou na vykonanie očkovania. Ak máte obavy, poraďte sa so svojim všeobecným lekárom alebo špecialistom.

čítať viac

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor