MENU
zdravy-zivot

Ste po prebudení či dlhšom sedení stuhnutí? Takto si super premažete kĺby

Natiahnuť sa dá aj v kancelárii, pomôže to!

Súvisiace témy

Zdravý život

Ste po prebudení či dlhšom sedení stuhnutí? Takto si super premažete kĺby

Nečakajte, kedy vás kĺby začnú hnevať, a skúste sa k nim správať tak, aby ste bolestiam predišli. Okolo tridsiatky už mnohí dobre vedia, čo je to praskanie a stuhnutosť kĺbov.

Budíte sa občas celí stuhnutí, po jazde autom sa z neho ledva vysúkate alebo sa po zdvihnutí zo stoličky v kancelárii len s ťažkosťami vystriete? Chcelo by to rozhýbať kĺby! 

Najprv trocha telocviku

Väčšina z nasledujúcich cvikov sa dá robiť aj v kancelárii. Najlepšie je robiť ich preventívne, kedykoľvek počas dňa.

  • Krk a ramená

Postavte sa, vystrite chrbát, ruky pozdĺž tela. Pomaly otočte hlavu na jednu stranu, chvíľu vydržte, potom hlavu otočte na opačnú stranu. Vráťte sa do východiskovej polohy, pozrite sa hore na strop, dole na špičky. Otáčajte hlavou v smere hodinových ručičiek. Potom zdvihnite ruky nad hlavu - najprv jednu, potom druhú, nakoniec obe. Ohnite ruky v lakťoch a niekoľkokrát sa dotknite ramien. Nakoniec si položte dlane na boky a vykonajte úklon vpravo i vľavo. 

  • Kolená a panva

Sadnite si sa na stoličku a vystrite jednu nohu pred seba. Chvíľu ju podržte vo vzduchu, položte na zem a opakujte s druhou nohou. Postavte sa a prenášajte váhu z jednej nohy na druhú, potom otočte trupom tak, ako by ste sa chceli pozrieť za seba – na jednu aj na druhú stranu. Je dôležité, aby ste pohyby vykonávali pomaly a plynulo!

  • Ruky

Zatnite ruky v päsť a potom ich roztvorte. Sústreďte sa na to, ako naťahujete každý jednotlivý prst. Potom jeden po druhom ohnite späť do dlane. Natiahnite ruky pred seba a dlane dajte tak, ako by ste chceli niekomu ukázať „stoj“. Potom dlane ohnite smerom dolu. Nakoniec dlaňami rotujte v zápästí. 

Pohyb áno, ale ten správny

Pravidelný pohyb je pre kĺby nesmierne dôležitý, no nie taký, ktorý ich preťažuje. Častá hra tenisu, behanie po asfalte, to nie je ono. Naopak bicyklovanie, plávanie, cvičenie vo vode či obyčajná chôdza, to by vám odporučil aj fyzioterapeut.

Každé kilo navyše je pre kĺby záťaž, ktorá im nerobí dobre. Takže dobrá rada nad zlato, ktorú ste počuli iste miliónkrát ale naozaj sa oplatí ju počúvnuť – zhoďte nadbytočné kilá, najlepšie všetky. 

Posila znútra

Aby sa kĺby dobre „premazávali“, mali by ste im dopriať omega 3 mastné kyseliny, ďalej vápnik, magnézium a ďalšie minerály. Nájdete ich najmä v rybách, banánoch, orechoch, celozrnnom pečive. Nezabúdajte na zeleninu a ovocie, lebo vitamín C prispieva k správnej tvorbe kolagénu. A pite, kĺbom nesvedčí sucho

Ak si ublížite, zle našlapnete alebo nejaký kĺb presilite, postarajte sa oň. Kúpte si v lekárni krém či gél na lokálnu aplikáciu, neurobíte zle, ak pridáte doplnok výživy pre kĺby, prípadne sa obráťte aj na fyzioterapeuta, ktorý vám dokáže rýchlo pomôcť a môže vás naučiť cviky vhodné práve pre váš problém s kĺbmi. Ak totiž nejaký kĺb zanedbáte, skôr či neskôr sa vám to vypomstí.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Môže za každodennú bolesť hrdla alergia alebo zápal?

Bolesť v hrdle postihuje deti výrazne častejšie než dospelých, až osemkrát ročne. Detská sliznica v hrdle je veľmi citlivá. Bežne sa spája s infekciou alebo aj neinfekčným zápalom, napríklad z alergie. Môže vzniknúť vďaka obyčajnému pobytu vonku na studenom vzduchu alebo v suchom vzduchu v interiéri. V prípade, že za bolesťami hrdla nie sú vážne infekcie a zápaly, ale iba miernejšie podráždenie či prechladnutie, môžete ho riešiť domácimi prostriedkami. Veľmi dôležité je pravidelné dopĺňanie tekutín. Tam, kde bude dieťa ležať počas dňa aj spať v noci, by ste mali dostatočne zvlhčovať vzduch, nakoľko príliš suché ovzdušie podporuje dráždenie sliznice v hrdle. Pravidelne vetrajte. Na kloktanie aj na pitie využite viacero overených a osvedčených prírodných prostriedkov či rastlín. Pri pretrvávaní bolesti hrdla navštívte vášho pediatra, ktorý na základe aj iných klinických symptómov určí, či dieťa musí vyšetriť alergiológ.

čítať viac

Ako ošetrovať hemoroid, ktorý sa vytvoril počas tehotenstva a po pôrode nezmizol?

Počas tehotenstva je v žilách konečníka veľký pretlak, ktorý spôsobuje ich postupný nárast,  predlžovanie a vytváranie tzv. meandrov. V prípade keď dôjde k zápalu alebo trombóze, tento proces  sa zrýchľuje a vyvrcholí tým, že sa hemoroid (zlatá žila) vyklenie, je tuhý a bolestivý. Keď je hemoroid vyklenutý, ľahšie sa infikuje mykózami či bakteriálnymi infekciami, a to najčastejšie spôsobuje svrbenie.
Odporučil by som čo najskôr navštíviť špecialistu na liečbu hemoroidov (tzv. proktológa) a ochorenie radikálne riešiť. Zákroky je lepšie robiť v prípade, keď žena nedojčí. Pokiaľ je ale bolesť veľmi silná, môžu sa robiť aj u dojčiacich žien. V závislosti od lokálneho nálezu sa robí narezanie, vyrezanie, laserová liečba alebo gumičkovanie (tzv. Barronova ligatúra).
Konzervatívnu liečbu by som vo vašom prípade neodporúčal, nakoľko len predlžuje a zhoršuje ochorenie. Síce na chvíľu pomôže a zlepší nález, ale ochorenie pretrváva a po čase nastane opäť zhoršenie. Konzervatívna liečba čapíkmi a masťami je vhodná len na začiatku ochorenia, v pokročilejších štádiách už je potrebné radikálnejšie riešenie.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia