MENU
novinky-a-odbornici

Zbavte sa stresu touto maličkosťou. Funguje to perfektne!

Group,Of,Young,People,Hugging,And,Laughing

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Zbavte sa stresu touto maličkosťou. Funguje to perfektne!

Neberte seba ani celý život príliš vážne a bude vám na svete lepšie, odporúča psychológ. Má tiež jednoduchú radu, ako sa nepoddávať napätiu a stresu ale žiť v pozitívnom naladení aj keď sa občas nedarí.

Aj keď prežívate nepríjemné obdobie, stres či napätie, máte šancu svoje telo aj svoju myseľ dostať do lepšej pohody. A to úplne jednoducho. Stačí vylúdiť na tvári úsmev, hoci aj nasilu. Prečo? Finta je v tom, že telo nedokáže rozlíšiť medzi predstieraným a prirodzeným smiechom.

Úsmev na perách sa prenesie aj do pocitu

Aj predstieraná emócia má na vás také psychologické a fyziologické účinky, ako keby ste ju prežívali skutočne. Hraný smútok rovnako ako hraná dobrá nálada. Takže, i keď práve nemáte pocit šťastia či veselosti a trošku sa prinútite do úsmevu či rovno do smiechu, dokážete sa naprogramovať do emočného stavu radosti a pohody. Je to založené na podmienenom reflexe. Preto čím viac sa budete usmievať, čím viac budete hľadať v živote to pozitívne, robiť si radosť, tým viac sa vám to zvnútorní. A už sa nebudete musieť nútiť do smiechu. Lebo ak si dobrú náladu budete často cielene navodzovať, stane sa pre vás tento emočný stav prirodzený,“ vysvetľuje vyštudovaný psychológ a certifikovaný inštruktor jogy smiechu Mgr. Ľubor Foltán.

Pokiaľ sa usmievate či smejete dlhšie, v organizme sa rozbiehajú fyziologické aj psychologické procesy – vylučujú sa protistresové hormóny, dopamíny, endorfíny, má to pozitívny vplyv na psychický aj fyzický stav. Tým, že sa smejete, komunikujete nielen smerom navonok, zároveň programujete aj svoj organizmus. Zbavujete sa stresu a sami seba ‚hádžete‘ do pohody,“ popisuje blahodarné účinky smiechu Foltán. 

Robte často príjemné aktivity

Čo konkrétne odborník odporúča robiť, aby ste privodili veselosť sami sebe a boli vďaka nej zdravší? „Mám odskúšané, že je to otázka tréningu, cviku a opakovania. Je dobré aktívne vyhľadávať veci, ktoré vám zlepšujú náladu. Záleží na vás, či je to prechádzka so psom, zabehanie si, počúvanie príjemných pesničiek, čítanie kníh. Výborné sú aj domáce zvieratká, buďte s nimi čo najviac. Veď napríklad psovi je prirodzený emočný stav radosti. Netreba sa siliť do smiechu, ale robiť prirodzené veci, pri ktorých je vám dobre.

Svoje emočné rozpoloženie programujete už len tým, ako sedíte či stojíte a dýchate. „Ak vás niečo vystresuje, posaďte sa rovno, vystreto, hlavu hore a poriadne dýchajte, až do brucha. Potom si premasírujte čeľuste, tvár, aby nebola stuhnutá, prstami si postláčajte, zenergetizujte vlasovú časť hlavy. Do pohody sa dokážete dostať do 10 minút.“ Už dávno je dokázané, že stres zdravie ničí a naopak pozitívna myseľ ho zlepšuje. Začnite preto so smiechom hneď!

Privoďte si v rodine či s priateľmi si dobrú náladu:

Pozdravný smiech – pri stretnutí si podajte ruku a miesto „ahoj“ sa obaja zasmejte.

Krémovanie sa smiechom – pri pohľade do zrkadla si hneď ráno rukami tvár  „nakrémujte smiechom“, pričom sa na seba usmievajte a pochechtávajte. Nakrémovať smiechom môžete i partnera.

Mentálna niť – navlečte si do ľavého ucha pomyslenú niť, vytiahnite ju pravým uchom, držte „niť“ vo výške uší oboma rukami a posúvajte si na nej hlavu zľava-doprava ako korálik a smejte sa do zrkadla. Môžete si takto „niťovať“ hlavy aj vzájomne s oproti stojacim človekom. Je to ešte väčšia sranda.

Čo dokáže smiech?

  • posilňuje imunitný systém
  • posilňuje mnohé svaly
  • spaľuje kalórie
  • zlepšuje krvný obeh
  • znižuje krvný tlak
  • urýchľuje uzdravovanie

Zdravá rada

Smejte sa aspoň 10 až 15 minút v kuse. To je čas potrebný na vylúčenie hormónov šťastia, ktoré majú podporné účinky na imunitu, na pozornosť a pamäť, sexuálnu túžbu a orgazmus a považujú sa za spomaľovače starnutia.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Škrípanie zubov je záťaž pre zuby. Aké sú možnosti prevencie?

Nočné škrípanie predstavuje nadmernú záťaž nielen pre zuby, ale aj pre žuvacie svalstvo a čeľustný kĺb. Na zuboch môžeme pozorovať obrusovanie zubnej skloviny až jej úplné vymiznutie a odhalenie dentínu, teda citlivého zubného tkaniva pod sklovinou. Zuby strácajú pôvodnú výšku a tvar. V prevencii nočného škrípania uplatňujeme dlahu na zuby, ktorá funguje ako ich ochrana. Pri veľkej strate zubných tkanív je niekedy nutné riešiť celkovú rekonštrukciu chrupu.

čítať viac

Je možné ukončiť liečbu vysokého krvného tlaku svojvoľne?

Pri liečbe hypertenzie dodržiavajte odporúčania lekára, ktorý vám ju predpísal. Rozhodne ju svojvoľne neukončujte. Ak sa pri dávke užívaného lieku opakovane objavili veľmi nízke hodnoty tlaku krvi, možno dávku znížiť na polovicu, prípadne na štvrtinu. Informujte ošetrujúceho lekára o aktuálnych hodnotách krvného tlaku a postupujte podľa jeho odporúčaní. Liečba vysokého krvného tlaku sa zvyčajne začína, keď sa pri vyšetrení v ambulancii alebo v domácom prostredí opakovane potvrdia zvýšené hodnoty. Na začiatku treba uvažovať aj o možnosti, že tieto hodnoty sú ovplyvnené vonkajšími okolnosťami, napríklad stresom, nespavosťou a výraznými bolesťami. Ak sa jednoznačne nedá rozhodnúť o liečbe, lekár pacientovi odporučí 24-hodinové ambulantné monitorovanie krvného tlaku. Veľakrát sa pri tomto vyšetrení potvrdia normálne hodnoty počas dňa aj v noci. V tom prípade nie je vhodné začať okamžite s liečbou hypertenzie. Všeobecný lekár odporučí častejšie meranie tlaku v domácom prostredí a sledovanie vo svojej ambulancii.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor