MENU
zdravy-zivot

Zbavte sa chuti na sladké, rozíďte sa s čokoládou!

Neviete si odoprieť sladkosti?  Môžu za to emócie,  hormóny a nepravidelné  stravovanie.
Zdroj: Profimedia.sk
Zdravý život

Zbavte sa chuti na sladké, rozíďte sa s čokoládou!

Neviete si odoprieť sladkosti? Môžu za to emócie, hormóny a nepravidelné stravovanie.

ZAJEDÁTE STRACH?

Za pojedanie sladkostí môžu aj hormóny. „Chyba je, ak jedávate hocikedy, nielen keď ste hladní. S jedlom sa spájajú rôzne pocity, napríklad uspokojenie, alebo sa ním odmeníte po stresujúcej situácii. Výskumy ukázali, že v hrubom čreve sa tvorí viac hormónu šťastia sérotonínu ako v iných orgánoch a celý tráviaci takt sa výrazne podieľa na tvorbe neuropeptidov. Ich úlohou je aj výmena informácií naviazaných na emócie. V pankrease sa vyprodukuje vyše dvadsať neuropeptidov, ktoré zasahujú do spracovania stravy, a preto môžete nepríjemné pocity ako nervozitu, strach, osamelosť, umlčať jedlom. V prípade chuti na sladké môže hrať úlohu aj potreba zažitá z detstva – odmeniť sa,“ dodáva Katarína Grich.

NA HLAD ZABUDNETE

Chuť na niečo sladké sa ohlási po konzumácii potravín s vysokým glykemickým indexom. Je to preto, lebo inzulín vylúči z krvi cukor a jeho hladina rýchlo klesne. Ak si „pomôžete“ čokoládou alebo keksíkmi, síce ju trochu skorigujete, ale hladina inzulínu sa opäť zvýši.

„To spúšťa kaskádu reakcií, výsledkom je zvýšený pocit hladu a chuti najmä na sladké jedlá,“ vysvetľuje odborníčka na výživu. Pomôže disciplína, teda nejesť hocikedy ho

cičo, ale snažiť sa jedávať každý deň v približne rovnakom čase. „Dôležitý je i pomer živín, ak budete mať dostatok jedál s kvalitnými tukmi a bielkovinami, hladinu inzulínu to ovplyvní priaznivo. Nebudete mať pocit hladu a už vôbec nie chuť na sladkosti,“ uzatvára Katarína Grich.

Takto sa zbavíte sladkostí

  • Znížte príjem sacharidov a jedávajte viac prirodzených potravinových tukov a bielkovín.
  • Ovocie jedzte iba k hlavnému jedlu alebo po ňom, nie pred ním.
  • Jedávajte viac horkých potravín – kel, rukolu, čakanku, artičoky.
  • Pite viac vody, minimálne množstvo je 30 ml na kilogram hmotnosti.
  • Vyhýbajte sa potravinám s veľkým množstvom prídavných látok.
  • Rozlišujte, čo je hlad a čo zvyk.
  • Pravidelne raňajkujte.

Vysoký glykemický index

  • pečené a varené zemiaky
  • knedle, biela múka
  • mliečna čokoláda
  • lupienky
  • vyprážané jedlá
  • koláče, zákusky, vianočka
  • repný cukor

Nízky glykemický index

  • celozrnné pečivo
  • zelenina – brokolica, paprika, paradajky, cesnak
  • biely jogurt
  • minerálky
  • sója
  • horká čokoláda

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor