MENU
zdravy-zivot

Závislosť od marihuany je reálna, mladí riskujú stále viac! Pomôcť môže appka

Štvrtina mladých ľudí užíva marihuanu pravidelne.
Zdravý život

Závislosť od marihuany je reálna, mladí riskujú stále viac! Pomôcť môže appka

Nie je to len zlozvyk či zábava. Ľudia si mylne myslia, že marihuana nevyvoláva závislosť. Riešením by mohla byť anonymná aplikácia s asistovanou samoliečbou.

Marihuana patrí medzi ľahké drogy. Znamená to, že neexistuje smrteľné predávkovanie. No u pravidelných užívateľov vyvoláva zdravotné, najmä psychické problémy: 

  • znížená sústredenosť, 
  • poškodenia funkcie pamäti,
  • znižuje sa intelektuálny výkon,
  • zvýšená nervozita,
  • časté úzkostné stavy. 

Tieto ťažkosti môžu veľmi ľahko prerásť do vážnych duševných chorôb. 

Viac ► Marihuana je pre tínedžerov nebezpečnejšia, než sme si mysleli! Dramaticky im ničí mozog

Závislí však problém neriešia z dvoch dôvodov. Veria, že od kanabisu nemôžu byť závislí, a tí druhí majú obavu z evidencie, ktorá by im mohla v budúcnosti skomplikovať život.  Nie však viac, ako pokračovanie v užívaní drogy. 

„Počet liečených zo závislosti od marihuany sa za posledných desať rokov zdvojnásobil,“ upozorňuje Simona Selepová, psychologička z Centra pre liečbu drogových závislostí v Bratislave. Upresnila, že v súčasnosti sa lieči 700 pacientov. 

40- ročná štúdia vplyvu marihuany varuje: Zavarí vám viac než alkohol! 

Závislosť od marihuany je reálna, mladí riskujú stále viac! Pomôcť môže appkaZávislosť od marihuany je reálna, mladí riskujú stále viac! Pomôcť môže appka
Zdroj: Profimedia

Zdroj foto: Profimedia.sk

3726 Slovákov s priemerným vekom 23 rokov sa zúčastnilo anonymného Európskeho školského prieskumu alkoholu a iných drog a Global Drug Survey. Vyplynulo z neho, že:

  • každý druhý mladý človek aspoň raz v živote užil marihuanu, 
  • z toho štvrtina ju užíva pravidelne,
  • 30 % respondentov povedalo, že by to chcelo obmedziť, no len 2 % boli ochotné vyhľadať odbornú pomoc.

„V rámci celosvetového výskumu boli tieto hodnoty najnižšie práve na Slovensku," dodal Boris Rašo, psychológ v CPLDZ. 

Aj abstinenčné príznaky

Nie je to len zlozvyk, ale stav s abstinenčnými príznakmi, kde je potrebná liečba," vysvetlil Ľubomír Okruhlica, riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí. Ďalším krokom by mohlo byť zriadenie celoslovenskej špecializovanej anonymnej linky pomoci alebo aplikácie, čo umožní prístup tým, ktorí majú strach z registrácie.

Berie vaše dieťa drogy? Neprezradí ho len zmena správania 

Anonymná appka

„V Nemecku existuje program anonymnej internetovej linky, ktorá je prepojená s odborníkmi. Ide o redukciu smerom k abstinencii," povedal Okruhlica. Takáto aplikácia by mala byť zastrešená sekciou protidrogovej politiky na ministerstve zdravotníctva.

Chcete prestať fajčiť? Zavolajte! ► Stovkám Slovákov sa to už podarilo s odborníkom na telefóne

Avšak v dohľadnej dobe sa podľa riaditeľa CPLDZ žiadne podobné riešenie nepredpokladá. Dôležité je tiež zvýšiť kapacitu a motiváciu psychiatrov liečiť ľudí, ktorí majú problémy s marihuanou.

Závislosť

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Existuje nejaký homeopatický liek na polypy v nose?

Homeopatiká nie sú lieky a dodnes nikto dokázal ich účinok na nosové polypy. Ak vám ide o liečbu na základe medicíny dôkazov, je dôležité rozlišovať, či máte solitárny, teda jeden nosový polyp, alebo nosovú polypózu, ktorá vzniká ako dôsledok chronického zápalu nosovej sliznice a prinosových dutín. Ak ide o malý solitárny polyp, ktorý vám nespôsobuje žiadne ťažkosti a sliznica na jeho povrchu nevykazuje podozrivé znaky, môžeme ho považovať za náhodný nález a ponechať bez liečby. Ak bráni priechodnosti polovice nosa, je najlepšie ho operačne endoskopicky odstrániť. Pri vhodnej polohe vykonávame zákrok v lokálnej anestézii, keď je viac vzadu, volíme skôr celkovú anestéziu.

Liečba nosovej polypózy závisí od stupňa postihnutia nosovej dutiny a od ťažkostí pacienta. Pri prvom stupni  s miernymi ťažkosťami  ordinujeme liečbu lokálnym kortikoidom v podobe spreja či kvapiek. Odporúčame alergiologické vyšetrenie - môže odhaliť príčinu chronického zápalu sliznice nosa a prinosových dutín, ktorého výsledkom je tvorba polypov. Ak sú polypy druhého alebo tretieho stupňa, lokálna liečba väčšinou neprinesie dostatočný efekt. V takom prípade posielame pacienta na CT vyšetrenie, ktoré zobrazí rozsah postihnutia dutín. Okrem miestne pôsobiacich kortikoidov do nosa sa odporúča  podávať systémovo kortikoidy v tabletkách počas desaťdňovej kúry. Musíme však predtým posúdiť, či tejto liečbe nebránia iné choroby. Ak efekt nie je dostatočný, prípadne CT nález ukazuje pomerne rozsiahle postihnutie polypmi, jediným východiskom je chirurgický zákrok s nasledujúcou lokálnou liečbou. Pomocou miniinvazívnej endoskopickej operácie vieme účinne odstrániť nosové polypy a uvoľniť prinosové dutiny.

čítať viac

Mám obezitu. Ako mám upraviť stravu, aby som začal chudnúť?

Zmeniť treba postupne dve kľúčové veci – stravu a pohyb, konkrétne zmeniť množstvo, zloženie stravy, aj stravovacie návyky, a zvýšiť pohybovú aktivitu. Ak sa toto nastaví správne nebudete mať ani pocit, že by ste jedli málo. Váš kalorický príjem by mal byť na úrovni okolo 2000 kCal na deň. Na úvod vám pomôžu kalorické tabuľky. Skúste vynechať sladené nápoje, piť len čaj, minerálku a čistú vodu. Hlavné jedlo by ste na tanieri mali mať rozložené tak aby 1/2 taniera tvorila zelenina ideálne čerstvá, ¼ bielkoviny - mäso, alebo ryba, strukoviny, vajce či tvaroh, mliečne výrobky s obmedzeným množstvom tukov, ale bohaté na bielkoviny a ¼ by mala byť príloha – teda ryža, zemiaky, cestoviny. Dôležitá je pravidelnosť jedenia,  nenechajte sa vyhladovať, aby ste potom nekontrolovane nejedli. Tri hodiny pred spaním nejedzte. Pre niekoho je riešenie aj „intermitent fasting“, kedy si vyhradíte čas, ideálne 8 hodín, kedy budete jesť, napríklad od 10:00 do 18:00 hodiny. Čas si samozrejme vyhraďte podľa toho ako vám to vyhovuje.  Potom už nejete nič, pijete len vodu. Denne by ste mali prejsť 10 000 krokov, čo je tak 5 až 7 kilometrov. Počítať kroky vám pomôže aplikácia v mobile alebo fitnes náramok. Počas týždňa cvičte 150 minút strednou až vysokou intenzitou. Pomôže vám s tým aplikácia do mobilu  „Home workout“.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia