MENU
zdravy-zivot

Zbohom zápcha! Stačí zmeniť jeden nevinný zlozvyk, radí odborníčka na výživu

Cropped,Image,Older,Unhealthy,Woman,Embracing,Belly,,Suffering,From,Strong
Zdravý život

Zbohom zápcha! Stačí zmeniť jeden nevinný zlozvyk, radí odborníčka na výživu

Odborníčka na výživu varuje pred maličkosťou, ktorá má na svedomí problémy so zápchou. Viete, ktorým nápojom by ste sa pri týchto ťažkostiach mali vyhnúť?

Zápcha je problém, s ktorým sa už stretol hádam každý. Môže byť skutočne veľmi nepríjemná a podmieniť bolesti brucha, nadúvanie či nevoľnosť. Najlepších spôsobom, ako problémy s trávením odstrániť, je upraviť jedálny lístok.  

Sporadická návšteva toalety, stolica, ktorá je suchá a nadrozmenrá, tvrdá či hrudkovitá a bolesti pri vykonávaní veľkej potreby. To všetko sú jasné znaky toho, že vás trápi zápcha.  

Hľadá sa vinník

Dôvodov, prečo máte zápchu môže byť veľa. Tým najčastejším je nedostatok vlákniny v strave, nekonzumácia ovocia, zeleniny, cereálii, ale aj nedostatočný pitný režim. Koledujete si o ňu aj sedavým spôsobom života či zadržiavaním potreby vyprázdniť sa.

Na vine môže byť niekedy aj zemna stravy, denného režimu či spánkových návykov. Zápcha býva aj vedľajším účinkom pri užívaní niektorých liekov a neraz sa vyskytuje aj pri psychických problémoch, strese, úzkosti či depresii. Svoje o nej vedia aj budúce mamičky a ženy, ktoré nedávno porodili.

Podľa Hannah Richardsovej, odborníčky na výživu a zakladateľky kliniky na pomoc pri tráviacich problémoch The Gut Clinic,  dokáže so zápchou pomôcť jednoduchá zmena stravovacích návykov. „Potrebné je zaistiť pohyb čriev po každom jedele. Najľahšie sa to dá dosiahnuť jedením v stave pokoja, bez pozerania sa na mobil alebo obrazovku počítača. Takýmto spôsobom telo spáli stresový hormón kortizol," povedala Richardsová pre britský web Express

Vyhnúť by ste sa tiež mali jedeniu v aute či počas chôdze a každé sústo dobre požuť. „Pamätajte si, že stres rovná sa zápcha," prízvukuje odborníčka na výživu. 

Zakázané nápoje 

Podľa slov Richardsovej je pre zdravie čriev je nevyhnutná hydratácia a dostatočná konzumácia vlákniny. Ku každému jedlu by ste mali mať zeleninovú oblohu alebo ovocný dezert. V rámcii prevencie odborníčka odporúča nefajčiť,vyhýbať sa alkoholu a káve v nadmernom množstve.

Ktoré potraviny vám pomôžu pri zápche? Čítajte na ďalšej strane...

Pokračovať Ďalej (1/2)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Na stabilizáciu skoliózy mi do chrbtice dali titánové tyče. Nemali by sa po čase vybrať?

Predpokladám, že operačný zákrok, pri ktorom vám do chrbtice vložili titánové fixačné tyče, ste absolvovali ako trinásť-, štrnásťročná. Podľa mojich výpočtov ich máte v tele už štrnásť rokov! O tom, ako dlho má zostať oporná konštrukcia po operácii v tele, rozhoduje operatér. Vo všeobecnosti platí, že každý cudzí, teda aj kovový materiál, by mal byť po limitovanom čase extrahovaný, teda vybraný z tela. Odporúčam vám čo najskôr navštíviť ošetrujúceho lekára.

Skolióza je vykrivenie chrbtice do strany. Ak nepomáha konzervatívna liečba, teda nosenie korzetu, a aktívna rehabilitácia, a vychýlenie je väčšie ako 35 až 40 stupňov, ortopéd indikuje operačný zákrok, pri ktorom sa do chrbtice vkladajú fixačné tyče. Majú za úlohu vyrovnávať krivku skoliózy. Po skončení rastu nasleduje ďalší zákrok, počas ktorého operatér vyberie z chrbtice opornú konštrukciu. Po druhej operácii by mala opäť nasledovať dlhodobá rehabilitácia a trénovanie bežných návykov.

čítať viac

Mesačná dcérka dýcha v spánku nepravidelne, panikárim!

Nemajte žiadne obavy, u mesačného aj staršieho bábätka je celkom normálne nepravidelné dýchanie počas spánku. Spánok má určité fázy. Keď bábätko zaspáva, očné viečka sa stále chvejú, nepravidelne dýcha. Je uvoľnené, občas sa mykne alebo sa smeje. Dostáva sa len do fázy ľahkého spánku. Ľahko sa prebudí. Ak budeme v uspávaní pokračovať, zistíme, že pravidelne a pokojne dýcha, má uvoľnené svaly, mykanie a naťahovanie sa vytratí. Bábätko prešlo do fázy hlbokého spánku, kedy ho môžeme uložiť do postieľky bez následného prebudenia.  Fáza hlbokého spánku trvá asi hodinu, ľahký spánok, ak prebehne nerušene, len 10 minút.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor