MENU
zdravy-zivot

Zamilujte sa do behu: Ako trénovať, stravovať sa a prekonať svalovicu?

Naučte sa počúvať svoje telo a objavíte nový rozmer behu alebo si zvýšite výkon.

Súvisiace témy

Zdravý život

Zamilujte sa do behu: Ako trénovať, stravovať sa a prekonať svalovicu?

Behať je zdravé, ale je to zdravšie ráno či večer? Čo pred behom jesť a počas neho piť? Patrí svalovica k dobrému výkonu?

Ak večer zaspávate s pocitom, že sa tešíte na ranný beh, a ráno vám neprekáža ani zlé počasie, ani skutočnosť, že si musíte privstať – už ste v tom. Beh sa stal neoddeliteľnou súčasťou vášho života. Je to váš životný štýl. Rovnaké pocity môžete zažívať aj po príchode z práce, keď si beh doprajete ako relaxačnú odmenu po celom dni, prečistíte si myseľ, upokojíte sa Aj v tomto prípade platí – vyberte si beh, ktorý vám vyhovuje. Prídete na to časom. Rovnako ako Veronika Otrubová. „K behu som sa dostala pred piatimi rokmi a časom som zistila, čo mi najviac vyhovuje. Ak sa rozhodnem behať ráno, uprednostňujem takzvaný výklus. Ide o kratší beh v konverzačnom tempe, ktorý skvele naštartuje metabolizmus. Večer si najradšej zabehnem intervalový alebo tempový beh. Dôležité je, aby vám beh robil radosť. Skúste ranný a aj večerný beh a časom si vyberiete pre seba to najlepšie,“ radí Veronika.

Pitný režim a stravovanie

Dva a pol litra tekutín denne potrebujete pri bežnom fungovaní bez fyzickej záťaže. Ak však beháte asi hodinku denne, chce to viac. „Za vhodné nápoje považujem čistú vodu, jemne perlivú minerálku, čaje a iónové nápoje. Sú bežci, ktorí sa napijú pred behom a vydržia nepiť aj počas odbehnutia polmaratónu (21,1 kilometra, pozn. red.). Rozhoduje vaše telo, počasie, dĺžka a intenzita behu. Dbajte na to, aby nedošlo k dehydratácii organizmu,“ radí Veronika Otrubová. Behať s prázdnym žalúdkom sa neodporúča, rovnako ani s plným. „Ideálne je behať hodinku-dve po jedle. Pred behom si dajte jogurt, jablko, ovsené vločky a po ňom ovocie, oriešky, ryby.“

Je svalová horúčka zdravá?

Svalová horúčka sa dostaví pri športových začiatkoch, náročnejších fyzických aktivitách, ale aj pri akejkoľvek zmene, na ktorú telo nebolo dostatočne pripravené. Ide o mikrotrhlinky na svalových vláknach, ktoré signalizujú zápalový proces. „Pre mňa je dosiahnutie svalovej horúčky akýsi signál toho, že som zabehla kvalitne. Je súčasťou môjho tréningového procesu, prostredníctvom ktorého dostávam akési neviditeľné impulzy, že trénujem efektívne a môj výkon napreduje,“ hovorí Veronika Otrubová. Svalovej horúčky sa netreba obávať – ako rýchlo príde, tak rýchlo odíde. Po každom behu je dobré dopriať telu regeneráciu, ale nie niekoľko dní bez pohybu. „Klin sa klinom vybíja. Behu sa vzdať nemusíte, naopak. Bežte, ale spomaľte, zvoľnite tempo alebo skúste iný šport. Mne pomáha plávanie, rýchla chôdza či bicyklovanie,“ hovorí bežkyňa Veronika.

Na striedačku

„Bežci začiatočníci neskrývajú svoje nadšenie a tréningy absolvujú veľmi rýchlo. Tým si len spôsobia zakyslenie organizmu a zadýchanie, čo má za následok, že prestanú vládať a ich nadšenie rýchlo opadne. Preto odporúčam začiatočníkom behať kratšie trate a striedať beh s chôdzou,“ radí Veronika Otrubová.

Beh ako doplnkový šport

Ak patrí k vašim obľúbeným športom plávanie, cyklistika, tenis, korčuľovanie alebo akýkoľvek iný šport, skúste beh ako doplnok. Je prospešné, ak občas zapojíte aj iné svalové skupiny. Platí to i v opačnom prípade – aj bežci potrebujú zmenu. Je veľmi ľahké spadnúť do tréningovej rutiny, pretože behať stále po rovnakej trati alebo rovnaký počet kilometrov môže znížiť efekt vášho snaženia. Cestní bežci občas zmenia trasu a skúsia trailový beh, ktorý je tichý, hĺbavý a dopomôže vám k návratu k prírode.

Bežte za zdravím, pretože pomáha:

  • spáliť množstvo kalórií
  • zlepšiť kondíciu 
  • zrýchliť metabolizmus 
  • zlepšiť krvný tlak 
  • predchádzať civilizačným chorobám 
  • posilniť imunitu
  • prekrviť mozog 
  • zlepšiť náladu

Bude vás zaujímať: Trápi vás boľavý chrbát či nízka sebadôvera? Skúste hory za dverami!

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac

Päťročný kaká do plienky. Je to hanba! Ako ho to odučiť?

Nikdy na dieťa netlačte. Nedovoľte, aby prevládali pri „odplienkovaní“ negatívne emócie. Veľa s ním hovorte. Vek päť rokov je už dosť hraničný, takému „veľkému“ dieťaťu už dokážete veľa vecí vysvetliť. Verím, že ste to skúšali aj pomocou hračiek. Mackovia a iní plyšoví kamaráti musia predsa tiež kakať. Deti to ľahšie pochopia a postupne zavedú do praxe. Skúste najprv nočník alebo redukciu na toaletu. Je možné , že sa váš synček bojí veľkej a hlbokej misy, zvuku pri splachovaní, nestability pod nohami, ktoré mu visia vo vzduchu. Pomáha podložiť pod nožičky stolček. Keď hovoríte, že ste už vyskúšali všetko, tak vám len môžem odporučiť návštevu detského psychológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor