MENU
Zdravý život

Tuhne vám šija? Začnite konať, inak vám hrozia nielen bolesti hlavy

Ľahnite si na chrbát

Čo dokáže správne dýchanie?Čo dokáže správne dýchanie?
Zdroj: Shutterstock

Ak chcete k správnemu upokojujúcemu dýchaniu pridať i svalovú relaxáciu pomôže vám jednoduchý cvik. „Ľahnite si na chrbát a pokrčte nohy. Ruky položte pozdĺž tela, dlane otočte k podložke,“ pridáva tip odborník. „Zhlboka sa nadýchnite a s výdychom posúvajte dlane po podložke do diaľky, za pätami. Dbajte na to, aby ste pri ďalšom nádychu dlane neposunuli späť.“ Psychológovia sa práve na dych pozerajú ako na veľmi jemný senzor. Rýchlosť a hĺbka nádychov sa mení aj podľa toho, či ste v napätí alebo nie. Keď sa z ničoho nič zľaknete dych sa automaticky zastaví. Cielené a kontrolované dýchanie vám ľahšie pomôže zahnať aj stres. Stačí zmeniť rytmus nádychov a napätie „vyfúknete“.

Vyrovnáte sa?

Fyzioterapeuti v rámci uceleného programu často používajú aj Feldenkreisovú metódu. Je založená na tom, aby ste sa hýbali premyslene a uvedomili si svoju telesnú schému. Ako to vyzerá v praxi? „Nie je dôležité vykopať studňu, ale skôr to ako ju vykopete. Rovnako nie je dôležité rýchlo zdvihnúť telefón, ale správne vstať, vystrieť sa. Jednoducho zdvihnúť ho zdravo,“ vysvetľuje princíp Martin Vojtovič. „V rámci tejto metódy môžete realizovať aj cvičenie. Jeden z cvikov možno vykonávať v ľahu na chrbte. Natiahnite nohy i ruky, zavrite oči. Pokúste sa vnímať hĺbku a rýchlosť svojho dychu i tep srdca. Postupne i jednotlivé časti tela a ich kontakt i zaťaženie na podložke.“ Časom sa cez vnímanie svojho tela naučíte vyrovnávať jednotlivé asymetrie. Postupuje sa od hlavy smerom k pätám. Korekciu držania tela vám pomôže v rámci fyzioterapie naštartovať aj Alexandrova technika. Ide o formu rehabilitácie na úpravu pohybových stereotypov, ktoré vám spôsobovali zdravotné problémy pohybového systému. 

Stačí päť minút

Nevyhnutou súčasťou odbúrania stresu je však aj úprava pracovného stola i správny režim. Dvojnásobne to platí v prípade sedavých zamestnaní. Pri nich sa stretáva najviac faktorov, ktoré môžu vyústiť až do chronického stresu. „Veľkou pomocou je často už len správne nastavenie výšky stoličky a stola. Kolená by ste mali mať mierne pod úrovňou bedrových kĺbov,“ upozorňuje na správne sedenie Lenka Vojtovič. „Behom práce si doprajte častejšie krátke prestávky, približne päť minút za hodinu. Vstaňte, prejdite sa, skúste si vystrieť chrbát a aktívne uvoľniť stuhnuté svaly. Nedostatok pohybu brán odbúravaniu stresu.“  

SPÄŤ
2/2
ĎALEJ

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor