MENU
zdravy-zivot

Začala vám tuhnúť šija? Hlási sa stres, fyzioterapeuti poradia ako si pomôcť

Nevyhnutou súčasťou odbúrania stresu je však aj úprava pracovného stola.
Zdravý život

Začala vám tuhnúť šija? Hlási sa stres, fyzioterapeuti poradia ako si pomôcť

Napätie, ktoré momentálne prežíva väčšina z nás, sa podpíše pod držanie tela. Podvedome ťaháte ramená vpred. Ak sa neuvoľníte, môžete skončiť s bolesťami hlavy či zrýchleným dýchaním.

Behom dňa vás môže kedykoľvek prekvapiť akútny stres. Telo ním reaguje na hádku kolegom, neposlušné dieťa, situáciu v spoločnosti či na pocit krivdy. Zvýši sa produkcia adrenalínu, začne vám búšiť srdce a zrýchli sa vám aj dych. Telo sa pripravuje na útek alebo útok. Zmení sa aj držanie tela a plecia začnete ťahať dopredu. Horšie je, keď sa stres premení na chronický a vy sa v obrannej pozícii zaseknete. Začne vás bolieť nielen hlava, ale i chrbát. 

Migrény i hučanie 

„Chronický stres sa najčastejšie prejavuje stuhnutím v oblasti horných svalov šije a krku. Objaviť sa môžu i blokády horných rebier i krčnej chrbtice. Tie môžu vyústiť do migrén, hučania v ušiach, závratoch i do obmedzenia hybnosti či ťažkostiam s dýchaním,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Mgr. Lenka Augustínová. „U žien môže dlhodobé emočné napätie vyvolať stiahnutie svalov panvového dna, čo môže vyústiť do ťažkostí s menštruáciou, otehotnením, ale aj s inkontinenciou.“ Keďže bolesti chrbta patria k najbežnejším telesný príznakom chronického stresu, pomôcť vám môže aj fyzioterapeut. Nepomôže vám len správne domáce uvoľnenie alebo masáž, aktívne musíte pristupovať aj k zmene pracovného prostredia. Ako zmenu odštartovať?

Naučte sa dýchať

Fyzioterapia v boji proti chronickému stresu a jeho následkom využíva kombináciu liečebných procedúr, ktorých výsledkom je relaxácia a optimálne svalové napätie celého tela. Pri jednotlivých cvičeniach sa naučíte lepšie vnímať vlastné telo, koordinovať pohyb. Osvojíte si i uvoľňovacie dýchacie techniky. „Behom nádychu by sa mali rozšíriť do všetkých smerov rebrá i brucho. Zároveň sa vzduch dostane až do chrbta a slabín,“ približuje fyzioterapeut Mgr. Martin Vojtovič. „Pri nádychu by sa vám nemal hrudný kôš zdvíhať smerom nahor ako by k hlave. Snažte sa dýchať prirodzene. Nemeňte rýchlosť ani hĺbku nádychu.“ Na správne dýchanie sa sústreďte kedykoľvek behom dňa. Stačí, keď si nájdete desať až pätnásť voľných minút. 

Ľahnite si na chrbát

Ak chcete k správnemu upokojujúcemu dýchaniu pridať i svalovú relaxáciu pomôže vám jednoduchý cvik. „Ľahnite si na chrbát a pokrčte nohy. Ruky položte pozdĺž tela, dlane otočte k podložke,“ pridáva tip odborník. „Zhlboka sa nadýchnite a s výdychom posúvajte dlane po podložke do diaľky, za pätami. Dbajte na to, aby ste pri ďalšom nádychu dlane neposunuli späť.“ Psychológovia sa práve na dych pozerajú ako na veľmi jemný senzor. Rýchlosť a hĺbka nádychov sa mení aj podľa toho, či ste v napätí alebo nie. Keď sa z ničoho nič zľaknete dych sa automaticky zastaví. Cielené a kontrolované dýchanie vám ľahšie pomôže zahnať aj stres. Stačí zmeniť rytmus nádychov a napätie „vyfúknete“.

Vyrovnáte sa?

Fyzioterapeuti v rámci uceleného programu často používajú aj Feldenkreisovú metódu. Je založená na tom, aby ste sa hýbali premyslene a uvedomili si svoju telesnú schému. Ako to vyzerá v praxi? „Nie je dôležité vykopať studňu, ale skôr to ako ju vykopete. Rovnako nie je dôležité rýchlo zdvihnúť telefón, ale správne vstať, vystrieť sa. Jednoducho zdvihnúť ho zdravo,“ vysvetľuje princíp Martin Vojtovič. „V rámci tejto metódy môžete realizovať aj cvičenie. Jeden z cvikov možno vykonávať v ľahu na chrbte. Natiahnite nohy i ruky, zavrite oči. Pokúste sa vnímať hĺbku a rýchlosť svojho dychu i tep srdca. Postupne i jednotlivé časti tela a ich kontakt i zaťaženie na podložke.“ Časom sa cez vnímanie svojho tela naučíte vyrovnávať jednotlivé asymetrie. Postupuje sa od hlavy smerom k pätám. Korekciu držania tela vám pomôže v rámci fyzioterapie naštartovať aj Alexandrova technika. Ide o formu rehabilitácie na úpravu pohybových stereotypov, ktoré vám spôsobovali zdravotné problémy pohybového systému. 

VIDEO: Máte home office? Sedenie rozcvičte, zlenivejú bedrové kĺby aj chrbát

Stačí päť minút

Nevyhnutou súčasťou odbúrania stresu je však aj úprava pracovného stola i správny režim. Dvojnásobne to platí v prípade sedavých zamestnaní. Pri nich sa stretáva najviac faktorov, ktoré môžu vyústiť až do chronického stresu. „Veľkou pomocou je často už len správne nastavenie výšky stoličky a stola. Kolená by ste mali mať mierne pod úrovňou bedrových kĺbov,“ upozorňuje na správne sedenie Lenka Augustínová. „Behom práce si doprajte častejšie krátke prestávky, približne päť minút za hodinu. Vstaňte, prejdite sa, skúste si vystrieť chrbát a aktívne uvoľniť stuhnuté svaly. Nedostatok pohybu brán odbúravaniu stresu.“  

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Po suši dcérku bolí už týždeň brucho, mohla sa otráviť?

Charakteristickou súčasťou suši sú surové ryby ako tuniak, losos či makrela, ikry, plody mora, napríklad krevety, chobotnice, kalmáry, ježovky a kraby. Môže obsahovať aj zeleninu, vaječnú omeletu, tofu alebo huby. Ďalšou základnou surovinou sú morské riasy. Po jeho požití môže dôjsť k akútnej gastritíde, ktorá sa prejaví vracaním, bolesťou brucha. Môže ísť aj o potravinovú alergiu, tá má rôzne prejavy. Môže to byť kožná reakcia, svrbenie nosa či očí, kašeľ, kŕče a bolestí brucha, hnačka či zvracanie. Vtedy je najdôležitejšie pokúsiť sa konkrétny prejav spojiť s potravinami, ktoré sa v posledných hodinách konzumovali. Organizmus na ne môže reagovať rôzne, keďže ide o viaceré alergény súčasne. Ak alergie v rodine nemáte, tri roky je u dieťaťa vek, kedy suši môže ochutnať. Konzumácia surových rýb je bezpečná len pri normálnom zažívaní a ak ryba bola pripravená v čistom prostredí. Surové ryby sa, oproti vareným, ľahšie stanú útočiskom pre parazity a baktérie. Tie spôsobia hnačky či otravu.

čítať viac

Je vhodný transfer embrya s mozaikou po predimplantačnej genetickej diagnostike?

Mnoho IVF cyklov môže skončiť pre liečený pár sklamaním, pretože nedôjde  k zahniezdeniu embrya v maternici matky. Jednou z možných príčin tohto nezdaru môže byť nesprávne množstvo genetického materiálu, to je nesprávny počet chromozómov embrya, ktoré bolo prenesené do maternice ženy. Stav, kedy sa v embryu vyskytujú niektoré chromozómy navyše alebo kedy niektoré chromozómy naopak chýbajú, nazývame aneuploidiou.

Zatiaľ, čo niektoré typy aneuploidií môžu viesť k narodeniu dieťaťa s Downovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 21 či Edwardsovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 18, končí väčšina tehotenstiev z aneuploidných embryí spontánnym potratom. Len embryo s normálnym počtom chromozómov má šancu, že sa zahniezdi, nebude potratené a povedie k narodeniu zdravého dieťaťa.

PGD je metóda, ktorá je realizovaná v rámci IVF cyklu v prípade, že je vopred známe riziko prenosu genetického ochorenia z rodičov na potomstvo. Táto metóda umožňuje genetické vyšetrenie embryí pred ich vložením do maternice.

Lekár - klinický genetik je špecialista spolupracujúci s Centrom asistovanej reprodukcie. Ten, po ukončení diagnostiky na konzultácii vysvetlí páru, ktorý o vyšetrenie požiadal, výsledok vyšetrenia a odporučí transfer embrya. Na základe našich dlhoročných skúseností sa transfer embrya s mozaikou neodporúča.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor