MENU
zdravy-zivot

Výživové doplnky: Ktoré sú naozaj prospešné?

Ilustračné foto.
Zdravý život

Výživové doplnky: Ktoré sú naozaj prospešné?

Máte pocit, že vaša strava neobsahuje všetky potrebné živiny? Niekedy je potrebné doplniť telu makroživiny ako tuky, cukry či bielkoviny a inokedy zase mikroživiny ako vitamíny, minerály či stopové prvky.

Väčšinu z nás často trápi nedostatok mikroživín, nakoľko ich v strave nemáme potrebné množstvo, prípadne ich obsah v potravinách ničíme nevhodnou prípravou. Aké mikroživiny sú pre nás prospešné a akým spôsobom ich dostať do tela?

Úloha vitamínov a minerálov

Nevyhnutnou súčasťou každej správnej životosprávy je dostatočný prísun minerálov a vitamínov. Najvhodnejšie je, ak ich do tela doplníme formou pestrej stravy, no niekedy je potrebné siahnuť aj po doplnkoch výživy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Zdroj: Inca Collagen

Vitamíny A, D, E a K

Pamätáte si zo školy  skratku DEKA? Tieto štyri vitamíny sú rozpustné v tukoch a pre náš správny vývoj a fungovanie sú veľmi dôležité. Vitamín D sa tvorí najmä zo slnka, preto je cez zimu vhodné siahnuť po náhrade slnečných lúčov. Je dôležitý nielen pre naše zuby a kosti, ale aj celkovo pre imunitu.

Vitamín E chráni naše bunky pred voľnými radikálmi a taktiež posilňuje našu imunitu. Nájdete ho najmä v orechoch či v rastlinných olejoch. Vitamín K je dôležitý najmä pre našu zrážanlivosť krvi, no takisto má svoj význam pre naše kosti. Nájdete ho v pečeni a zelenej zelenine.

Posledný vitamín zo skupiny DEKA je vitamín A, ktorý prospieva najmä našim očiam, no takisto účinkuje aj na našu pokožku či imunitu. Na obsiahnutie dennej dávky vám pritom stačí naozaj málo, napríklad jedna mrkva.

Vitamíny rozpustné vo vode

Z vitamínov rozpustných vo vode treba spomenúť najmä vitamín C, ale aj vitamíny skupiny B. Vitamín C je výborným antioxidantom, pričom najviac sa hovorí o jeho pozitívnych účinkoch na našu imunitu. Okrem toho je však potrebný napríklad aj pre vstrebávanie železa. Keď sa povie vitamín C, každý si predstaví citrusy, no väčšie množstvo nájdete napríklad v šípkach či rakytníku.

Na dostatočný prísun vitamínov skupiny B si musia dávať pozor najmä vegetariáni a vegáni, nakoľko sa tieto vitamíny nachádzajú poväčšine v živočíšnej strave. Tieto vitamíny zohrávajú svoju úlohu pri získavaní energie a takisto sú dôležité pre správne fungovanie nášho metabolizmu.

Vitamíny skupiny B:

●    vitamín B1 - tiamín
●    vitamín B2 - riboflavín
●    vitamín B3 - niacín
●    vitamín B5 - kyselina pantoténová
●    vitamín B6 - pyridoxín
●    vitamín B7 - biotín
●    vitamín B9 - kyselina listová
●    vitamín B12 - kobalamín

Ilustračné foto.Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Zdroj: Inca Collagen

Minerály a stopové prvky

Mimo vitamínov je dôležité dbať aj na dostatočný prísun minerálov a stopových prvkov. Vápnik a fosfor sú dôležité pre správny vývoj našich zubov a kostí. Horčík sa používa pri nadmernej fyzickej, ale aj psychickej záťaži. Zinok si obľúbia najmä ženy, nakoľko zlepšuje pleť a bráni vypadávaniu vlasov. Železo hrá dôležitú úlohu pri chudokrvnosti a takisto má svoj vplyv na našu imunitu. Minerálov je, samozrejme, viac, ale pri pestrej strave sa k nedostatku väčšiny z nich ani nepriblížite.

Dôležitosť kolagénu

O kolagéne sa hovorí najmä v spojení s kĺbovou výživou, a teda so zdravím našich kĺbov a šliach. Okrem toho má však aj mnoho ďalších účinkov, nakoľko pozitívne pôsobí aj na naše vlasy, nechty či pokožku.
 
Najvhodnejšie je brať kolagén už ako prevenciu, prípadne v čase, kedy bojuje vaše telo s väčšou fyzickou záťažou. 

Tip: Ak ste kolagén ešte neužívali, tak je vhodné dať si na úvod intenzívnu trojmesačnú kúru. Následne môžete prísun kolagénu obmedziť, no neodporúča sa ho úplne vynechať.

Význam omega mastných kyselín

Ilustračné foto.Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Zdroj: Inca Collagen

Takisto by sme nemali zabúdať na omega mastné kyseliny. Z nich nás zaujímajú najmä omega-3 mastné kyseliny, ktoré pôsobia na našu imunitu a takisto na správnu činnosť nášho mozgu a ciev.

V dnešnej strave väčšiny z nás ich nie je jednoduché prijať v dostatočnom množstve, a preto mnoho ľudí siaha po doplnkoch výživy. Najlepšie je v tomto prípade užívať čerstvý rybí olej, ktorý síce nechutí a nevoní práve najlepšie, no má úžasné účinky.

Podporte svoje zdravie vhodnými doplnkami výživy a uvidíte, že vám bude zrazu omnoho lepšie.


 

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Čo mám robiť, aby sa mi v tehotenstve nekazili zuby?

Tehotenstvo samo o sebe nespôsobuje zvýšenú kazivosť zubov, len na ňu vytvára podmienky. Budúce mamičky strácajú zuby zo štyroch príčin:

1. Ranné zvracania dramaticky oslabujú sklovinu a urýchľujú rozvoj kazov.

2. Nevoľnosti spôsobujú, že budúca mamička prijíma malé dávky jedla v skrátených intervaloch, čo znamená neustále „kŕmenie“ kazotvorných baktérií, najmä, ak ide o sladké jedlá.

3. Únava v tehotenstve často spôsobuje výrazné zhoršenie starostlivosti o vlastnú zubnú hygienu.

4. Pozmenená hladina hormónov podporuje rozvoj zápalu ďasien a tkanív okolo zuba a je jediným skutočným negatívnym faktorom tehotenstva vplývajúcim na stav chrupu.

Dôležité je dať si do poriadku zuby už pred tehotenstvom. Znamená to zbaviť sa kazov a zubného kameňa. Počas tehotenstva je dobré absolvovať preventívnu prehliadku a dentálnu hygienu. Pre chrup aj budúce dieťatko je dobré vzdať sa sladkostí medzi jedlami. Večerné čistenie neodkladať na čas tesne pred odchodom do postele, ale očistiť si zuby hneď po večeri a potom už nič nejesť a piť iba čistú vodu. K večernému čisteniu patrí aj zubná niť alebo medzizubná kefka. V prípade ranného zvracania si hneď po tom treba dôsledne vypláchnuť ústa čistou vodou. Po približne 15 minútach je možné si zuby umyť, nie však skôr. Nie je na škodu používať denne ústnu vodu s obsahom aminfluoridu. Kto má strach z fluoridov, môže ich účinok nahradiť krémom „tooth mousse“.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Dajú sa vybieliť zuby zožltnuté z tetracyklínových antibiotík?

Každý zub je možné vybieliť, len to môže trvať rôzne dlho. Je pravda, že u „tetracyklínových“ zubov je to ťažké, ale nie nemožné. Zväčša je potrebné kombinovať ambulantné a domáce bielenie. Ak sa zveríte do rúk stomatológa, ktorý má na tomto poli skúsenosti, výsledok sa dostaví.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia