MENU
zdravy-zivot

Vyskúšali sme si za vás: Oplatí sa navštíviť kurz kváskovania?

Domáci chlebík
nebaľte do igelitu
a máte záruku, že
nesplesnivie.
Zdravý život

Vyskúšali sme si za vás: Oplatí sa navštíviť kurz kváskovania?

Vlastnoručne upečený chlebík možno nie je zdravší, no neobsahuje žiadne éčka, prevonia celý byt a všetci vás budú chváliť. Dobré, nie?

Chcete vedieť, čo sa dá naučiť na kurze kváskovania pod vedením skúsenej inštruktorky? Jednoznačne upiecť dobrý domáci chlebík, a ešte aj pár trikov navyše. Sama som si to vyskúšala.

Záujem o kváskovanie majú aj muži

Mladá inštruktorka, na Slovensku známa nadšenkyňa pre kváskovanie, nám rozdala zástery a energicky zahlásila: „Kváskovanie spája, tak si tykajme. Ja som Naty.“ V našom kurze boli hneď dvaja, pričom jeden priznal, že kváskujem už vyše pol roka a prišiel sa zdokonaliť. Druhý zase počul či čítal, že kváskový chlebík je zdravší. A na zdravie predsa nie je nikdy neskoro

Brezová voda pomôže s nádchou, trávením aj s impotenciou. S čím ešte?

Lepkavé miesenie treba vydržať

Keby som cesto pripravovala len podľa kuchárskej knihy, asi by som bola zúfalá. Navážili sme si múku i vodu, nasypali soľ a rascu, a potom nám Naty pridala do misky vopred pripravený materský kvások. Vznikla príšerne lepkavá zmes, ktorú som napriek úpornej snahe o miesenie nedokázala odstrániť z prstov. „Malo by byť hladké, lesklé a odliepať sa od stien misky. Čas miesenia závisí od jeho intenzity. Ja sama niekedy prídem domov z práce naštvaná a cesto vymiesim do dvoch minút alebo si v pokoji sadnem k seriálu a pomaly miesim,“ vysvetlila Naty, aby sme neboli nedočkaví. 

Hoci som sa na kurze cítila neobratne, naučila som sa kopu
kváskovacích grifov.Hoci som sa na kurze cítila neobratne, naučila som sa kopu
kváskovacích grifov.
Hoci som sa na kurze cítila neobratne, naučila som sa kopu kváskovacích grifov.
Zdroj: Robo Hubač

Hoci som sa na kurze cítila neobratne, naučila som sa kopu kváskovacích grifov. Foto: Robo Hubač

Celú FOTOGALÉRIU nájdete TU

Kvások rozmaznávajte

Ďalšie dve hodiny sme kde-tu preložili kysnúce cesto a Naty nám zatiaľ objasnila, ako sa starať o kvások, kedy mu „dávať papať, aby mal spokojné bruško“, ako ho uchovávať v chladničke, ako pripraviť materský kvások, miesiť a prekladať cesto, správne vyhriať rúru... Zaskočilo ma, keď som si spočítala, že cesta k hotovému chlebíku trvá dobrých 18 hodín

VIDEO: Večera podľa Gordona Ramseyho. Vykúzlite ju z bežných domácich zásob

Je to naozaj pochúťka 

Nakoniec sme vykysnuté cesto podľa Natiných inštrukcií opäť premiesili, vytvarovali do bochníčka a premiestnili do ošatky. „Asi o dve-tri hodiny, keď sa cesto zdvojnásobí a ošatka bude naplnená, ho vyklopte na plech a chlebík upečte,“ lúčila sa Naty, ktorá každému z nás pribalila téglik s kváskom. Hoci nie som vychýrená kuchárka, môžem potvrdiť, že chlebík sa perfektne podaril a v priebehu dvoch týždňov som upiekla ešte dva chrumkavé bochníky. Potom som však kvások asi nenakŕmila správne, lebo mi skysol a odobral sa do kváskového neba. Už sa však chystám zaobstarať si nový. Vlastný chlebík chutí naozaj akosi inak. Lepšie

Hmmm, toto je chuť detstva! Rady a tipy ako piecť s kváskom

V ošatke zdvojnásobí svoju veľkosť. Ak chcete upiecť až ráno čerstvý chlieb, ošatku dajte do chladničky, Tam kysne cesto pomaly aj 8 hodín. V ošatke zdvojnásobí svoju veľkosť. Ak chcete upiecť až ráno čerstvý chlieb, ošatku dajte do chladničky, Tam kysne cesto pomaly aj 8 hodín.
V ošatke zdvojnásobí svoju veľkosť. Ak chcete upiecť až ráno čerstvý chlieb, ošatku dajte do chladničky, Tam kysne cesto pomaly aj 8 hodín.
Zdroj: Robo Hubač

Pozor! Kváskový chlieb nerovná sa bezlepkový a rozhodne ho nemôžu jesť celiatici. Foto: Robo Hubač

Oplatí sa kváskovať?

  • + domáci chlebík obsahuje len vodu, múku a soľ, žiadnu chémiu
  • + probiotické baktérie počas kysnutia lepšie rozložia lepok a sacharidy, čím môže byť lepšie stráviteľný
  • + máte čerstvý chlieb, ktorý dlhšie vydrží a je menej náchylný na plesne
  • + chlieb upečený vlastnými rukami si budete viac vážiť a je menej pravdepodobné, že ho vyhodíte
  • – príprava zaberá viac času ako odskočenie do obchodu po hotový chlieb
  • – musíte sa o kvások priebežne starať 

RECEPT: Domáce kváskové žemle pre ľahké trávenie

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Existuje nejaký homeopatický liek na polypy v nose?

Homeopatiká nie sú lieky a dodnes nikto dokázal ich účinok na nosové polypy. Ak vám ide o liečbu na základe medicíny dôkazov, je dôležité rozlišovať, či máte solitárny, teda jeden nosový polyp, alebo nosovú polypózu, ktorá vzniká ako dôsledok chronického zápalu nosovej sliznice a prinosových dutín. Ak ide o malý solitárny polyp, ktorý vám nespôsobuje žiadne ťažkosti a sliznica na jeho povrchu nevykazuje podozrivé znaky, môžeme ho považovať za náhodný nález a ponechať bez liečby. Ak bráni priechodnosti polovice nosa, je najlepšie ho operačne endoskopicky odstrániť. Pri vhodnej polohe vykonávame zákrok v lokálnej anestézii, keď je viac vzadu, volíme skôr celkovú anestéziu.

Liečba nosovej polypózy závisí od stupňa postihnutia nosovej dutiny a od ťažkostí pacienta. Pri prvom stupni  s miernymi ťažkosťami  ordinujeme liečbu lokálnym kortikoidom v podobe spreja či kvapiek. Odporúčame alergiologické vyšetrenie - môže odhaliť príčinu chronického zápalu sliznice nosa a prinosových dutín, ktorého výsledkom je tvorba polypov. Ak sú polypy druhého alebo tretieho stupňa, lokálna liečba väčšinou neprinesie dostatočný efekt. V takom prípade posielame pacienta na CT vyšetrenie, ktoré zobrazí rozsah postihnutia dutín. Okrem miestne pôsobiacich kortikoidov do nosa sa odporúča  podávať systémovo kortikoidy v tabletkách počas desaťdňovej kúry. Musíme však predtým posúdiť, či tejto liečbe nebránia iné choroby. Ak efekt nie je dostatočný, prípadne CT nález ukazuje pomerne rozsiahle postihnutie polypmi, jediným východiskom je chirurgický zákrok s nasledujúcou lokálnou liečbou. Pomocou miniinvazívnej endoskopickej operácie vieme účinne odstrániť nosové polypy a uvoľniť prinosové dutiny.

čítať viac

Mám obezitu. Ako mám upraviť stravu, aby som začal chudnúť?

Zmeniť treba postupne dve kľúčové veci – stravu a pohyb, konkrétne zmeniť množstvo, zloženie stravy, aj stravovacie návyky, a zvýšiť pohybovú aktivitu. Ak sa toto nastaví správne nebudete mať ani pocit, že by ste jedli málo. Váš kalorický príjem by mal byť na úrovni okolo 2000 kCal na deň. Na úvod vám pomôžu kalorické tabuľky. Skúste vynechať sladené nápoje, piť len čaj, minerálku a čistú vodu. Hlavné jedlo by ste na tanieri mali mať rozložené tak aby 1/2 taniera tvorila zelenina ideálne čerstvá, ¼ bielkoviny - mäso, alebo ryba, strukoviny, vajce či tvaroh, mliečne výrobky s obmedzeným množstvom tukov, ale bohaté na bielkoviny a ¼ by mala byť príloha – teda ryža, zemiaky, cestoviny. Dôležitá je pravidelnosť jedenia,  nenechajte sa vyhladovať, aby ste potom nekontrolovane nejedli. Tri hodiny pred spaním nejedzte. Pre niekoho je riešenie aj „intermitent fasting“, kedy si vyhradíte čas, ideálne 8 hodín, kedy budete jesť, napríklad od 10:00 do 18:00 hodiny. Čas si samozrejme vyhraďte podľa toho ako vám to vyhovuje.  Potom už nejete nič, pijete len vodu. Denne by ste mali prejsť 10 000 krokov, čo je tak 5 až 7 kilometrov. Počítať kroky vám pomôže aplikácia v mobile alebo fitnes náramok. Počas týždňa cvičte 150 minút strednou až vysokou intenzitou. Pomôže vám s tým aplikácia do mobilu  „Home workout“.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia