MENU
zdravy-zivot

Vyskúšajte 5 tipov, vďaka ktorým bude vaša grilovačka chutná, sýta aj EKO

Vychutnajte si zdravú letnú grilovačku.
Zdravý život

Vyskúšajte 5 tipov, vďaka ktorým bude vaša grilovačka chutná, sýta aj EKO

Neviete sa dočkať letného grilovania? Okrem príjemných chvíľ s blízkymi táto udalosť so sebou prináša aj množstvo zbytočného odpadu či boľavý žalúdok, ak to s jedením preženiete. Viete, ako grilovať tak, aby ste nemali výčitky voči planéte ani svojmu zdraviu?

Starostlivo plánujte

Či už ide o takzvanú rýchlu akciu alebo vopred dohodnutú grilovačku, nepodceňujte dôležitosť nákupného zoznamu. Pri príprave zodpovedného grilovania skúste myslieť ekologicky a minimalizovať zoznam položiek, ktoré skutočne potrebujete a ktoré hádžete do košíka len tak, zo zvyku. Preferujte radšej rastlinné potraviny pred živočíšnymi, dlhšie vydržia a majú menší dopad na životné prostredie.

Naučte sa neplytvať

Pred odchodom do obchodu najprv dobre prezrite chladničku a špajzu, či náhodou neobsahuje časť položiek, ktoré ste sa chystali nakúpiť. V horúcom letnom počasí sa ľuďom žiada jesť ľahšie jedlá, preto radšej stavte na dostatok vody, čerstvého ovocia a zeleniny a ľahších variantov proteínov, ako je napríklad tofu alebo strukoviny, ktoré vás nielen zasýtia, ale aj príjemne osviežia.

Preferujte rastlinné zdroje, zaženú hlad a vydržia dlhšie

Chutná grilovačka rozhodne nie je len o mäse. A to najmä vtedy, ak uprednostňujete ekologický prístup k životnému prostrediu a snažíte sa prirodzene znižovať vašu uhlíkovú stopu. Nemusíte sa hneď stať vegetariánom alebo vegánom, úplne stačí, ak svoje menu postavíte na rastlinných proteínoch, napríklad z kvalitného tofu. Bude ľahšie, zdravšie, ale stále chutné aj pre mäsožravcov. LUNTER Tofu neobsahuje cholesterol, GMO ani konzervačné látky, je ľahko stráviteľné a dokonale vás zasýti. Obsahuje totiž omega-3 mastné kyseliny, či všetkých 20 aminokyselín, z ktorých sú zložené proteíny v ľudskom tele. Doplňte ho poriadnou dávkou zeleniny a ovocia a pokiaľ potrebujete pečivo, preferujte to celozrnné.

Vedeli ste, že tofu vám navyše, na rozdiel od živočíšnych produktov, vydrží v chladničke 6 až 8 týždňov? Je to skvelý pomocník v prípade, že vás prekvapí nečakaná návšteva alebo máte chuť na niečo sýte a ľahké, no nechce sa vám tráviť hodiny s prípravou jedla.

Gril si pýta aj bezmäsité produkty

LUNTER Tofu na gril Tymian a Sweet Chilli netreba marinovať ani inak dochucovať, keďže je už vopred ochutené poctivými marinádami a pripravené priamo na gril. Po otvorení stačia len dve minúty na rozpálenom grile a plnohodnotné jedlo s vyváženou chuťou tymianu či ostrejšieho sweet chilli máte na stole. Prípravu letného sviežeho menu zvládnete na záhradnom grile s rozpálenými uhlíkmi, ale užijete si ho aj bez záhrady, napríklad na elektrickom grile na balkóne, či v pohodlí vašej kuchyne na grilovacej panvici.

Vyskúšajte recept na pomarančový šalát s Tofu a čiernymi olivami, určite si pochutíte.

LUNTER Tofu na gril Sweet chilli na šaláte z pomarančov

Čas prípravy:

5 minút

Ingrediencie pre 1  ̶  2 osoby:

-       180 g LUNTER Tofu na gril Sweet chilli
-       2 stredne veľké pomaranče
-       1 červená cibuľa
-       Za hrsť čiernych nakladaných olív
-       Olivový olej
-       Soľ
-       Čierne korenie

LUNTER Tofu na gril Sweet chilli na šaláte z pomarančovLUNTER Tofu na gril Sweet chilli na šaláte z pomarančov
LUNTER Tofu na gril Sweet chilli na šaláte z pomarančov
Zdroj: LUNTER

Postup:

Z pomaranču odrežte hornú aj spodnú časť, následne ho opatrne orežte po bokoch tak, aby neostala biela časť pod šupkou. Takto pripravený pomaranč nakrájajte na kolieska a poukladajte na tanier, na ktorom budete servírovať. Cibuľu nakrájajte tiež na tenučké kolieska a poukladajte na pomaranč. Na dobre rozohriatom ohni na grile, alebo panvici (s kvapkou olivového oleja) opražte do zlatista LUNTER Tofu na gril Sweet chilli, nakrájajte na centimetrové kocky a poukladajte na šalát, pridajte olivy, zľahka osoľte, pokvapkajte olivovým olejom a štipkou čerstvo namletého korenia.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mesačná dcérka dýcha nepravidelne, je to normálne?

Nemajte žiadne obavy, u mesačného aj staršieho bábätka je celkom normálne nepravidelné dýchanie počas spánku. Spánok má určité fázy. Keď bábätko zaspáva, očné viečka sa stále chvejú, nepravidelne dýcha. Je uvoľnené, občas sa mykne alebo sa smeje. Dostáva sa len do fázy ľahkého spánku. Ľahko sa prebudí. Ak budeme v uspávaní pokračovať, zistíme, že pravidelne a pokojne dýcha, má uvoľnené svaly, mykanie a naťahovanie sa vytratí. Bábätko prešlo do fázy hlbokého spánku, kedy ho môžeme uložiť do postieľky bez následného prebudenia.  Fáza hlbokého spánku trvá asi hodinu, ľahký spánok, ak prebehne nerušene, len 10 minút.

čítať viac

Zistili mi Crohnovu chorobu. Naozaj je to na celý život?

Áno, liečba Crohnovej choroby je celoživotná a patrí do rúk odborného lekára, ktorý ju podľa aktuálneho stavu riadi a upravuje. Nemusíte sa obávať, na Slovensku je na vysokej úrovni. Pacienti majú už okrem iného k dispozícii aj biologickú liečbu, ktorá výrazne zvyšuje ich šance na normálny život. Musíte však rátať s celoživotnou diétou.

Toto ochorenie spôsobuje zápal v stene tráviacej sústavy. Postihnutá môže byť ktorákoľvek jej časť- vrátane tenkého alebo hrubého čreva, dutiny ústnej, pažeráka a žalúdka. Prejavuje sa najmä hnačkami, niekedy krvavými, a bolesťami brucha. Príznaky sa objavujú aj v ďalších častiach tela: oči - začervenanie a svrbenie, ústa -rany, kĺby - opuch a bolesť, koža - opuchy a iné poškodenia, kosti - osteoporóza, obličky - kamene, pečeň - hepatitída a cirhóza, ale len zriedkavo. Postihnuté môžu byť všetky vrstvy čreva. Úseky zdravého čreva sa môžu striedať s chorými časťami. Ide o takzvané „preskočené“ oblasti. Naproti tomu ulcerózna kolitída sa rozširuje rovnomernejšie a súvislejšie a ovplyvňuje len povrchové vrstvy hrubého čreva. Crohnovu chorobu má v Európe asi milión ľudí. Môže sa vyvinúť v akomkoľvek veku, ale najčastejšie sa začína v období od 15 do 25 rokov. Rovnako postihuje mužov aj ženy. V posledných rokoch sa rozšírila, no príčinu tohto rozšírenia zatiaľ nepoznáme.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor