MENU
zdravy-zivot

6 príznakov úzkosti, ktorú si nechcete priznať. Rady expertov ako pandémii stresu odolať

Bude vám odrazu chýbať toaleťák viac ako inokedy? Psychologicky to má zmysel.

Súvisiace témy

Zdravý život

6 príznakov úzkosti, ktorú si nechcete priznať. Rady expertov ako pandémii stresu odolať

Rekordným počtom nakazených na covid-19 opäť stúpajú obavy bežných ľudí, ako to zvládnuť. Pomôcť môže aj to, za čo vás iní vysmejú.

Podľa prieskumu zverejnenom v článku v americkom Newseeku sa pandémie  ešte na jar obávalo až 70% Američanov, obyvateľov jednej  z krajín najviac postihnutých koronavírusom. Je to o deväť percent viac ako počas veľkej recesie z roku 2009. Dôkazom hystérie v zámorí boli i nápady ľudí na už popud Donalda Trumpa piť dezinfekčné prostriedky ako ochranu proti nákaze, či príbehy rodín tvoriacich si zásobu toaletného papiera na 12 rokov dopredu. Na pohľad bizarné správanie však dáva zmysel. „Myšlienka, že prenos môžeme zredukovať správnym umývaním rúk nestačí. Ako vieme, že sme urobili dosť?“ vysvetľuje expertka na úzkosť, stres a kultúrne otázky Lynn Buffkaová z American Psychological Association nelogické nálety na kvasnice či cestoviny.

Dáva to pocit, že robíme aspoň niečo. Pocity úzkosti spúšťa nedostatok informácii. Na rozdiel od chrípky, s ktorou máme osobnú skúsenosť,“ pokračuje odborníčka, prečo sa bojíme, hoci drvivá väčšina pacientov s covid-19 má len slabé alebo žiadne príznaky a umiera ich menej ako na chrípku. „Čím menej vystrašení sme, pretože nakúpime toaletný papier, nech to znie akokoľvek hlúpo, tým viac minimalizujeme dopad na náš imunitný systém,“ odôvodňuje aj špecialista na rizikovú komunikáciu David Ropeik pre USA Today.

Bojíme sa z diaľky

Nie všade prevládla panika. V českej sondáži sa ľudia v apríli obávali o desať percent menej ako v marci a skôr ekonomických dopadov ako samotnej nákazy či ohrozenia zdravia. V reprezentatívnom prieskume vedeckých pracovníkov zo Slovenskej akadémie vied to dopadlo obdobne. Vystrašenosť s mesačným odstupom v našej krajine poklesla, no stále nie tak ako v susednom Rakúsku. Úzkosť vyplývala najmä zo straty príjmu a finančnej situácie, čo zdôrazňovali najmä ženy. To, že pandémiu neberieme na ľahkú váhu, dokázalo i poctivé obmedzovanie sociálnych kontaktov a nosenie rúšok, ktoré respondenti v prieskume deklarovali. Kým ktosi ide dramaticky nakúpiť ročnú zásobu mydla, u druhého pocit ohrozenia vyvolá iné zaujímavé reakcie. Podľa Marka Shallera z University of British Columbia vo Vancouveri niektorí z nás majú skôr tendenciu k väčšej konformite, „kmeňovému povedomiu“, nižšej akceptácii výstrednosti, prísnejšej morálke, konzervatívnejším postojom a sociálnemu dištancovaniu sa. Tieto podvedomé odozvy v správaní odborník nazýva „behaviorálnym imunitným systémom“ - pravdepodobne aj keby vláda nikdy nenariadila dvojmetrové odstupy, dodržiavali by sme ich zo strachu pred neznámom aj tak.

Cítite to?

  • strach a obavy o svoje zdravie alebo blízkych
  • zmeny spánku a stravovacích návykov
  • ťažkosti so spánkom a koncentráciou
  • zhoršenie chronických zdravotných problémov
  • zhoršenie psychických ochorení
  • zvýšenie užívania alkoholu, tabaku a ostatných drog

Podľa Centers for Disease Control and Prevention ide o typické prejavy stresu v čase pandémie. K najcitlivejším osobám na súčasnú situáciu patria starší ľudia, pacienti s chronickými ochoreniami, teda vo vyššom riziku ochorenia, ale aj lekári, zdravotné sestry, pacienti s mentálnymi chorobami, tínedžeri a deti.

A čo keď to mám?

„Najčastejšie prejavy stresu mojich klientov súvisia aktuálne s existenciálnou úzkosťou, stratou životných istôt, práce, s obavami o svoje zdravie, alebo zdravie členov rodiny, s osamelosťou a izoláciou,“ približuje pozorovanie zo svojej praxe bratislavská klinická psychologička Miriam Pšenáková.  „Napriek tomu, že pacientov testovaných na koronavírus som mala niekoľko desiatok, nebol našťastie zatiaľ nikto z nich pozitívny. Mnohí, u ktorých len bolo vyslovené podozrenie na ochorenie Covid-19, to nezvládali po psychickej stránke ľahko,“ prezradila nám na jar skúsenosť všeobecná lekárka z Košíc Diana Ganajová.

Už samotný chaos okolo testovania, obavy z ochorenia, strach z neznámeho, potencovaný mediálnym tokom informácií aj u silnejších pováh vyvolávajú úzkosť, vnútorné napätie, prehnané reakcie, stres, neraz až paniku. Aj my zdravotníci aktuálne pracujeme pod obrovským tlakom, s nedostatkom ochranných pracovných pomôcok, sledujúc denne prílev nových usmernení. No napriek tomu musíme vystupovať voči pacientom pokojne a profesionálne. V tieto dni u nás v ambulancii veľmi často končieva telefonický rozhovor s pacientom o jeho ťažkostiach ustráchanou otázkou: ‚A čo keď to mám?‘“ popisuje situáciu všeobecná lekárka.

Koronový burn-out

Väčšina z mojich klientov to zvláda dobre. Boli schopní postupne sa prispôsobiť zmene a selektovať negatívne informácie, ktoré nevplývali dobre na ich psychickú pohodu, ako i nájsť spôsoby, ktoré im pomáhajú zmysluplne tráviť čas a vyjsť z izolácie,“ hovorí Miriam Pšenáková, že problém je, ak sa nám zvyká ťažšie a stres prerastá v chronický. „Stres v krátkodobom hľadisku má mobilizovať naše sily, preto aj jeho prejavy tomu zodpovedajú - srdce nám bije rýchlejšie, aby sme zvládli zvýšenú záťaž, znižuje sa potreba spánku, menia sa hodnoty vápnikových a magnéziových iónov vo svaloch, v psychike narastá pohotovosť k reakciám,“ vysvetľuje odborníčka. Všetky tieto prejavy potrebujeme, ak netrvajú príliš dlho. „Stres aktivuje žľazy s vnútornou sekréciou, mozog, nervový a imunitný systém. Jeho dlhodobé pôsobenie sa však prejaví na celkovom stave organizmu. V poslednom štádiu dochádza k fyzickému i psychickému vyčerpaniu, neschopnosti zburcovať sily na jednoduché denné úkony, i k úzkostným reakciám,“ popisuje fázu, kedy už stres nehrá s nami ale proti nám.

Odolajte stresu

Ako si so zvýšeným stresom, ktorý nás ohrozuje už niekoľko mesiacov poradiť? Svetová zdravotnícka organizácia má svoje odporúčania:

  • hovorte s ľuďmi, ktorým dôverujete – je normálne, ak sa cítite smutní, zmätení, vystrašení alebo nahnevaní, zverte sa s tým svojim priateľom a rodine
  • dodržiavajte zdravú životosprávu – ak musíte ostať doma, dbajte na zdravé stravovacie návyky, dostatok spánku, cvičenie, sociálne kontakty s milovanými aspoň emailom a telefonátmi
  • vyhýbajte sa alkoholu a fajčeniu – emócie sa pokúste spracovať inak, so závislosťami máte vyššie riziko ochorieť, ak sa cítite pohltení situáciou, obráťte sa na profesionálneho poradcu
  • sústreďte sa na fakty – nenechajte sa informáciami zahltiť, sústreďte sa na to, ako sa nákaze dá vyhnúť a informácie čerpajte z dôveryhodných zdrojov, ako sú úradné zdravotnícke stránky
  • obmedzte zdroje obáv – nesledujte televíziu a médiá, ktoré ponúkajú len znepokojujúce informácie, ktorá vás rozčuľujú
  • čerpajte zo zručností, ktoré vám už v minulosti pomohli prekonať ťažké časy – teraz sa vám zídu na zvládanie emócií a výziev

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Pomôže mi ionoforéza na spotené dlane? Niekedy mi z nich pot kvapká

Aplikácia ionoforézy je príjemná, pociťujete pri nej iba mierne mravčenie a nie je finančne taká náročná. Ide o špeciálnu vaničku s vodou, kde si ponoríte ruky alebo nohy a nastavíte program na ionoforézu. Zariadenie pracuje ako vodný kúpeľ, cez ktorý vedie slabý elektrický jednosmerný prúd. Časový interval kúpeľa a intenzita „elektrického prúdu“ sa postupne zvyšujú. Jeden kúpeľ trvá päť až desať minút. Minimálny počet ošetrení je desať, ale dajú sa podľa potreby opakovať. Niektoré pracoviská vaničky požičiavajú aj na domáce použitie. Odporúčam vám však navštíviť kožného lekára, pretože pravdepodobne máte hyperhidrózu, nadmerné potenie. Dermatológ vás vyšetrí a bude pátrať po príčine ťažkostí. Hyperhidróza totiž môže súvisieť s viacerými ochoreniami, napríklad štítnej žľazy či s cukrovkou. Hoci – potiť sa môžete aj bez zjavnej príčiny, napríklad pri strese, ako píšete. Lekár ďalej zistí, či sa nadmerne potíte len na rukách, chodidlách a v podpazuší, čo asi bude váš prípad, alebo po celom tele. Ionoforéza sa totiž dá vykonávať iba na rukách a nohách.

čítať viac
Hana Zelenková
MUDr. Hana Zelenková
Dermatologička

Je možné, aby zubná pasta spôsobovala citlivosť zubov?

Zubné pasty by nemali vyvolať citlivosť zubov. Je však pravda, že bieliaci účinok väčšiny bieliacich zubných pást je založený na ich jemnom brúsnom účinku, od ktorého sa očakáva očistenie zuba od pigmentov z návykových látok a zo stravy. To môže mať na zub zjasňujúce účinky. Za istých okolností však tento brúsny efekt môže obnažiť mikrokanáliky zuboviny na krčku zuba, čo by mohlo spôsobiť citlivosť na studené a mechanické podnety. Riešením je prejsť na zubnú pastu typu „sensitive“ alebo „rapid“. V prípade pretrvávajúcej citlivosti navštíviť stomatológa, ktorý citlivý krčok ošetrí špeciálnym lakom.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia