MENU
zdravy-zivot

Viete si načasovať večeru tak, aby ste nepribrali?

Považujete večeru za vinníka svojej nadváhy? Spomeňte si, ako ste sa stravovali počas dňa.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Viete si načasovať večeru tak, aby ste nepribrali?

Treba skutočne vždy nechať večeru nepriateľovi? Hoci sa jej často dobrovoľne vzdáte, keď chcete zhodiť pár kilogramov, nie je to najlepší nápad.

Len vďaka pravidelnému stravovaniu sa vyhnete návalom hladu a kolísaniu apetítu. Aj keď potrebujete schudnúť, neznamená to, že musíte ísť spať hladní. Kedy večerať? Dojesť by ste mali najneskôr do deviatej večer, ideálne však dve až tri hodiny pred spaním,“ hovorí o tom, ako správne večerať, poradkyňa pre výživu Katarína Grich. „Ak budete jesť skôr, je veľmi pravdepodobné, že pred spaním budete mať chuť ešte na niečo malé.“ Väčšinou sú to drobné sladkosti, slané oriešky alebo čipsy, a to nie je dobré nielen kvôli hmotnosti, ale aj spánku.

Zbytočné rozrušenie

Melatonín, teda spánkový hormón, aktivuje síce stmievanie, ale jeho produkciu môže ovplyvniť aj strava. Práve preto si dávajte pozor, čo si dáte večer na tanier. „Večera by mala pozostávať z pomerne malého množstva sacharidov vrátane škrobu a veľkého množstva bielkovín. Pozor, bielkoviny nie sú len mäso,“ upozorňuje odborníčka. „Sacharidy majú vplyv na hladinu cukru v krvi. Ak ich prijmete veľa, hoci aj zdravých alebo tých, ktoré sa rýchlo vstrebú, môžu spôsobiť nervozitu a rozrušenie. Je to následok hormonálnej aktivity, ktorá upravuje hladinu glykémie. Večer sú vhodné uhľohydráty s dlhým reťazcom, teda zelenina a celozrnné prílohy.“ Pomer jednotlivých živín by ste mali poskladať tak, aby večeru tvorilo 40 percent sacharidov, 30 percent tukov a 20 percent bielkovín.

Čo si naservírovať?

Zjednodušene možno povedať, že všetky potraviny, ktoré podporujú spánok, prospievajú aj redukcii hmotnosti. Dbajte najmä na dostatočný príjem horčíka. „Má relaxačný účinok a jeho vysoká hladina zlepšuje spánok i chudnutie,“ objasňuje Katarína Grich. „Zo živočíšnych potravín je horčík zastúpený napríklad v hydinovom mäse alebo rybách. Z rastlinných zdrojov sú to strukoviny, orechy a semená. Aby organizmus horčík lepšie využil, potrebuje na to aj prítomnosť vitamínov skupiny B, preto odporúčam siahnuť skôr po živočíšnych zdrojoch horčíka.“

Odrádzali vás kamarátky od chutného jablka či pomaranča na večeru, aby ste nepribrali? Ak ste zdravá a máte nanajvýš miernu, 20-percentnú nadváhu, pokojne obľúbené ovocie chrumkajte. „Spozornieť by však mali diabetici, ľudia s inzulínovou rezistenciou alebo s poruchou metabolizmu tukov. V týchto prípadoch je eliminácia ovocia na večeru vhodná. Pre všetkých však platí, že z ovocia si nemôžete urobiť druhú večeru,“ upozorňuje poradkyňa na výživu.

Teplá alebo studená

Dôležité je, čo vám viac chutí a koľko máte času na prípravu. Napríklad tepelne upravená zelenina je vhodná, ak máte tráviace ťažkosti. „Aj studená večera môže byť plnohodnotná a výživná. Samozrejme, ak pod ňou nerozumieme plátok pšeničnej hrianky s plátkom šunky a pod teplou parené buchty s lekvárom,“ približuje s úsmevom Katarína Grich. Mnohí považujú večeru za vinníka svojej nadváhy či obezity. Treba si však spomenúť, ako ste sa stravovali počas dňa. Často cez deň nedáte nič do úst a všetko dobiehate po príchode domov. Nielen pri redukcii hmotnosti treba brať do úvahy celodenný a pravidelný príjem potravy. „Rovnako i takzvaný timing jedál, teda rozostupy medzi jednotlivými chodmi, ale aj celodenný dostatok tekutín,“ oslobodzuje večeru od viny odborníčka. „Ak tak urobíte, stane sa večera čerešničkou na torte a bude prispievať k úspešnému chudnutiu.“

Anketa
Uprednostňujete studenú večeru?

Extra riešenie

Aj vynechanie večere môže byť niekedy správna voľba. „Ak ste boli napríklad na oslave, ktorá odštartovala na obed a natiahla sa na celé popoludnie, tak ste počas dňa prijali viac jedla, ako ste zvyknutí a večeru môžete vynechať,“ približuje situáciu Katarína Grich. „Rovnako v prípade, keď sa vám posunulo nedeľné vstávanie a raňajky ste mali na obed a obed potom o štvrtej poobede. Neskorá večera vtedy nie je vhodná. Výnimočné situácie si niekedy vyžadujú extra riešenia.“

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dospievajúca dcéra pri zvýšenom strese zvracia. Lieky nestačia!

Tetánia je časté neurologické ochorenie. Definuje sa ako prejav zvýšenej nervovo-svalovej dráždivosti a má pestré a variabilné príznaky. Nie je životu nebezpečná, no často spôsobuje veľmi nepríjemné situácie. Zvracanie nie je typickým prejavom tohto ochorenia, ale v prípade vašej dcéry sa dá uvažovať o ich súvislosti. Ďalšie diagnózy, ktoré uvádzate, teda talasémia a Gilbertov syndróm, priamo s tetániou nesúvisia. Treba ich však zohľadňovať v kontexte celkového klinického stavu.

Tetániu najčastejšie spôsobuje nízka hladina vápnika, horčíka alebo draslíka v organizme. V období dospievania je jej častou príčinou, aj keď nie jedinou, stres. A práve stres v kombinácii s acidózou organizmu sa môže prejavovať zvracaním v škole. Symptomatická liečba liekom na zníženie množstva kyseliny, ktorú produkuje žalúdok, teda na úpravu acidózy, však za daných okolností nepostačuje. Bolo by vhodné poradiť sa o ďalšej liečbe s gastroenterológom a zároveň aktualizovať neurologické vyšetrenie, prípadne osloviť psychológa. Dôležitá je aj správna životospráva spojená s dostatkom oddychu, spánku a pohybu a eliminácia stresu.

 

čítať viac

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor