MENU
zdravy-zivot

VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!

Autor metódy redukcie stresu, ho prirovnal k rozbúrenému moru. More neutíšite, ale môžete sa na ňom naučiť surfovať.

Súvisiace témy

Zdravý život

VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!

Búšenie srdca, spotené ruky, prchké reakcie a vnútorný nepokoj. Máte stres. Nevyhnete sa mu, no za dva mesiace ho budete zvládať lepšie.

Tento kurz zvládania stresu v Nemecku či v Spojenom kráľovstve platia zdravotné poisťovne. Na Slovensku sa mu venuje jediný psychológ. „Môžete zatvoriť oči, ak chcete. Obráťte svoju pozornosť dovnútra a vnímajte svoje telo,“ hovorí Andrej Jeleník, keď si posadáme do kruhu.

Chcete sa uvoľniť po náročnom týždni? VIDEO antistresovej terapie nájdete nižšie

Precitám z rušnej cesty do Bratislavy. Do príchodu na tréning som síce bola telom v aute, ale mysľou ešte pri deťoch. „Predstavte si, že ste v práci. Bolí vás hlava, ale pod záťažou množstva povinností jej nevenujete pozornosť. Snažíte sa bolesť odsunúť na vedľajšiu koľaj alebo sa jej rýchlo zbaviť. Bojujete s ňou a ste čoraz nervóznejší. Aké by to bolo zastaviť sa a bolesť naplno prežívať?“ Mnohým prebleskne hlavou, že radšej to nechcú prežívať.

Zaujalo vás: Iba stres? Vysoký tlak zabíja potichu. Ale toto si všimnete 

VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!
Zdroj: Robo Hubač
Foto: Robo Hubač.  Viac vo FOTOGALÉRII

Zvedavosť proti bolesti

„Viete, aký rozdiel je medzi utrpením a bolesťou?“ pýta sa psychológ. Jedna z účastníčok, mladá mamička, zauvažuje: „Bolesť je asi fyzická a utrpenie prebieha viac v hlave?“ To, že vás bolí hlava, je fakt. No vaše myšlienky, ktoré sa na bolesť nabaľujú, už vytvárajú stres a utrpenie. Úvahy typu – Kedy to už prestane? Je to rovnaké ako minule – vám od bolesti neuľavia, ale jej prežívanie znásobia.

 7 spôsobov ako zatočiť s migrénou. Naozaj vám pomôžu

Sama si uvedomujem, ako často niečo také prežívam. Mám pocit, že to už viem rozoznať, ale uvedomujem si, že zastaviť tok myšlienok bude oveľa ťažšie. „Nič nezastavuj. Len upriam svoju pozornosť na to, čo v tele cítiš. Bolí ma iba hlava alebo aj niečo iné? Je to bolesť v okolí spánkov či skôr niekde vzadu? Skús byť naozaj zvedavá! Možno zistíš, že bolesť neostáva stále rovnaká, mení sa a nie je všade. Keď si ju plne uvedomuješ, môžeš sa napríklad lepšie o seba postarať. Napiť sa. Dať si studený obklad na hlavu. Bolesť nemusíme len ignorovať, potláčať, snažiť sa jej zbaviť. Môžeme ju brať ako to, čím je – čiže telesný vnem,“ odpovedá mi Andrej. Na kurze si všetci tykáme.

Vydýchnite! Bylinky upokoja nervy a odstránia stres. Odporúča lekár 

Tu a teraz

„Viete, čo sa deje počas stresujúcej situácie s vaším telom?“ pýta sa nás Andrej. Na túto otázku sa dvihlo pätnásť rúk. Všetci máme veľké skúsenosti so stresom. Andrej zapína projektor a spúšťa obrázkovú prezentáciu. Je na nej malý králik.

„Adrenalín je dôležitý na prežitie. Keď sme ohrození, spúšťa celý rad reakcií na záchranu, boj alebo útek. Ak na králika začne útočiť dravý vták, adrenalín zmobilizuje všetky jeho sily, aby si našiel úkryt a zachránil sa. Keď je v bezpečí, adrenalín upadá a on si vie pochutnávať na čerstvej tráve.

Čo spraví človek? Ešte hodiny po nebezpečnej situácii rieši, aké to bolo, čo všetko sa mohlo stať, čo sa môže nabudúce prihodiť a podobne. Adrenalín a kortizol nás stále držia v napätí. Teda aj keď sme už z práce doma, máme navarenú večeru, nečakajú nás žiadne ďalšie povinnosti v domácnosti, napriek tomu dokážeme byť stále ako na strunách. Hovoríme tomu, že sme si prácu doniesli v domov. Všímavosť nám ukazuje cestu, ako sa sprítomniť a uvedomiť si, že už sme doma, pričom upriamuje našu pozornosť na to, čo sa deje práve teraz, môže nastať uvoľnenie.“

7 šťastných tipov: Toto robte každý deň a budete happy, odkazujú vedci 

Na vlnách stresu

„Na tréningu sa nezbavíte stresu, smútku ani bolesti. No naučíte sa s tým zaobchádzať. Jonn Kabat Zin, autor metódy redukcie stresu, ho prirovnal k rozbúrenému moru. More neutíšite, ale môžete sa na ňom naučiť surfovať,“ hovorí Andrej. S tým súvisí aj téma, ako byť k sebe zhovievavý, ako si nevyčítať, ak zlyhávam. Opäť je to forma utrpenia, ktorá nám situáciu ešte komplikuje.

VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!
Zdroj: Robo Hubač
Foto: Robo Hubač

„Na tréningu som mal pána vo vyššom veku. Vypadávala mu pamäť. Často sa na to hneval a vinil sa. Zmena nastala, keď to začal len pozorovať. Upriamil pozornosť prioritne na dianie a nie na seba, aký je v jeho očiach neschopný. Počas tréningu s každým týždňom rozkvital. Z jeho tela postupne opadávalo napätie. Jeho tvár sa viac rozjasňovala a začal sa viac usmievať. On sám v závere tréningu priznal, že sa menej kritizuje, vie sa lepšie sústrediť, menej zabúda, no hlavne sa mu zlepšili vzťahy,“ opisuje Andrej.

Stačí pohľad a ste uvoľnení. Pozrite si FOTO NAJLEPŠÍCH kúpeľov roka 

VIDEO: Meditácia mindfulness. Skúste si ju doma :)


Zdroj: youtube.com/ Mindfulness Club

Sledujte aj:

Všimnite si ho, nech zmizne

Kurz zvládania stresu metódou MBSR (Mindfulness based stress reduction) je o rozvíjaní všímavosti. Túto schopnosť máme prirodzene od detstva v sebe, len ju nerozvíjame. Už tisíce rokov o tom hovorí budhistické učenie.

Autor MBSR Jon Kabat-Zinn teórie prepracoval do jazyka, ktorý je zrozumiteľný pre západné kultúry a spojil to s vedeckými poznatkami o strese. Založil kliniku na redukciu stresu. Začal sa venovať ľuďom s chronickými zdravotnými problémami, ktorým všímavosť pomohla lepšie zvládať bolesti. O jeho výsledky sa začali zaujímať aj lekári a potvrdili ich mnohé výskumy. MBSR a programy ním inšpirované ponúkajú v nemocniciach i na školách, svojim zamestnancom ich poskytuje Google, Intel, Apple, General Mills, LinkedIn, dokonca aj britský či Európsky parlament.

VIDEO: Zinn o metóde Mindfulness


Zdroj: youtube.com/ Palouse Mindfulness

Stres

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám cystu na vaječníkoch, ktorú vraj stačí sledovať. O čo ide?

Problematika cýst vaječníkov je komplikovanejšia, ako sa možno zdá, nakoľko vo vaječníku môže vznikať, v porovnaní s inými orgánmi, veľké množstvo rôznych nádorov. Jednak sú to nepravé nádory vaječníka, takzvané retenčné cysty, častá je folikulárna cysta, ďalej luteálna, korpusluteálna,  endometroidná a parovariálna cysta.

Cystickú zložku majú často aj benígne, teda nezhubné nádory. V prípade, že pacientka je vo fertilnom veku, teda máva pravidelné menštruácie, pomerne častá je folikulárna cysta, ktorá vzniká z neprasknutého folikulu. Pacientka väčšinou nemá žiadne ťažkosti a cysta sa diagnostikuje pri preventívnej gynekologickej prehliadke. Väčšinou si nevyžaduje liečbu a ultrazvuková kontrola sa odporúča po 2-3 mesiacoch.

Pri diagnostikovaní patologického nálezu, respektíve zistení odchýlky od normy, lekár vysvetlí pacientke o aký problém ide a aké sú možnosti riešenia. Ak pacientke nie je niečo jasné, je potrebné pýtať si vysvetlenie od lekára, ktorý ju vyšetril. Je to nepochybne lepšie, ako neskôr hľadať odpovede na internete. Tie môžu byť nepresné a na niektorých fórach až zavádzajúce.

čítať viac

Trápi ma krvácanie ďasien, môžem ísť na dentálnu hygienu?

V prípade, že máte paradentózu, mali by ste chodiť na dentálnu hygienu pravidelne. Je to veľmi dôležitá súčasť jej liečby. Na dentálnej hygiene vám dôkladne zuby vyčistia, poradia, akou technikou ich doma čistiť, ako sa o ne starať, prípadne aké preparáty používať. Určite neváhajte a vyhľadajte dentálnu hygieničku čo najskôr.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor