MENU
zdravy-zivot

VIDEO: Pľúca po covide zachránia tieto cviky. Stačí pár minút!

Súvisiace témy

Zdravý život

VIDEO: Pľúca po covide zachránia tieto cviky. Stačí pár minút!

Prekonali ste ochorenie COVID-19, no stále vás trápi únava, vyčerpanosť či dýchavičnosť? Dostať sa späť do formy a zachrániť pľúca pred nenávratným poškodením vám môže pomôcť cvičenie.

Nový koronavírus SARS-CoV-2 napádá horné dýchacie cesty. Ak proti nemu naša imunita včas nezasiahne, môže postúpiť ďalej do pľúc, kde sposobí vírusový zápal. Liečba je potom dlhšia a mnohí majú problémy s dýchaním aj po prekonaní infekcie.

Pravidelné cvičenie môže podľa odborníkov zabrániť vážnym komplikáciam a pomôže vám zbaviť sa únavy či dýchavičnosti. Fyzioterapeuti z Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb priprvili video so sériou cvikov, ktoré sú zamerané na nacvičenie si správneho dýchania, silový a vytvralostný tréning.

Benefity dychového cvičenie: 

  • zlepšuje činnosť pľúc,
  • posilňuje bránicu,
  • redukuje stres a nervozitu, 
  • pomáha vedomej kontrole dychu, 
  • znižuje riziko vzniku penumónie,
  • zlepšuje životnosť pľúcnych mechúrikov,
  • prevencia kolapsu pľúc. 

Najdostupnejším typom vytrvalostného tréningu je chôdza, beh na bežiacom páse či jazda na stacionárnom bicykli. 

Zdravé rady

  1. Zo začiatku môže byť dĺžka tréningu kratšia do 10 minút a postupne si ho predlžujte na 20-30 minút. 
  2. Sledujte efektivitu cvičenia, je dobré  viesť si tréningový diár. Zapisujte si dĺžku, intenzitu cvičenia a subjektívne pocity či problémy.
  3. So zaznamenávaním dĺžky a objemu cvičenia vám môžu pomôcť fitness náramky, aplikácie pre telefóny a hodinky. 
  4. Odporúčaná frekvencia pohybových aktivít je 6x do týždňa v trvaní 10 až 30 minút. 
  5. Zo začiatku je nevyhnutné vykonávať tieto činnosti intervalovo, teda po cviku si dať na chvíľu pauzu počas, ktorej vykonávate dychové cvičania. 
  6. Pri pretrvávajúcich ťažkostiach sa obraďte na svojho lekára či fyzioterapeuta. 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V poslednom čase mi viac páchne moč, čo to znamená?

Moč môže zapáchať z viacerých príčin. Podiel na tom má zloženie stravy alebo pitný režim. Rovnako sa môže jednať o dôsledok užívania liekov alebo prejav zápalu. Infekcia močového mechúra je častejšia u žien než u mužov. U žien treba myslieť aj na gynekologickú oblasť – vaginálny sekrét.

V každom prípade, situáciu najlepšie vyhodnotí váš obvodný lekár a podľa potreby vás odošle za príslušným špecialistom.

čítať viac

Zle dojčím, ak bábätko stále štikúta? Čo pomôže?

Štikútka, singultus, je mimovoľný reflexný dej spočívajúci v krátkom kŕči bránice a v prudkom výdychu so súčasným uzáverom hlasiviek. Ide zväčša o bežný príznak podráždenia žalúdka objemným jedlom, šumivými nápojmi, teplotnými zmenami. Obvykle trvá krátko a spontánne vymizne. Môže byť však aj prejavom ochorenia. Pozornosť zasluhuje vtedy, ak počas krátkej doby spontánne alebo po jednoduchých manévroch neodoznieva. Pokiaľ dieťa prospieva a nemá príznaky žiadneho ochorenia, ide s veľkou pravdepodobnosťou o nezávažný symptóm. Overené tipy na štikutku sú pomalé jedenie, dôkladné požutie jedla, hlboký nádych, zadržanie dychu a pomalý výdych, alebo prelttnutie vzduchu naprádzno. Niekoľkokrát treba opakovať.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor