MENU
zdravy-zivot

Vegánske burgery sú v kurze. Sú skutočne zdravšie ako klasické mäsové?!

Ak ste vegetarián či vegán, mali by ste jesť takú stravu, v ktorej je dostatok vitamínu B12.
Zdravý život

Vegánske burgery sú v kurze. Sú skutočne zdravšie ako klasické mäsové?!

Áno, ak si ich pripravíte doma priamo z čerstvých surovín. Nie, ak si ich kúpite vo fastfoode alebo ako polotovar v supermarkete.

Na regáloch obchodných reťazcov sa čoraz častejšie objavujú vedľa mäsových výrobkov aj ich rastlinné imitácie. Vegánske burgery kalifornského startup-u Beyond Meat spôsobili doslova eufóriu. Dopyt po nich prudko rastie nielen v USA, ale aj v západnej Európe. Dôvodom je presvedčenie spotrebiteľov, že ak si ich kúpia, spravia niečo pre svoje zdravie. Je to naozaj tak?

Čítajte: 5 úžasných dôvodov, prečo jesť cibuľovú zeleninu každý deň! Už DVOJKA vás presvedčí

Nie-mäso neznamená automaticky zdravie

Výživoví lekári však majú jasno: Nie-mäso neznamená, že jeho konzumáciou prijímate vitamíny, minerály či iné sekundárne rastlinné látky podobne ako v rastlinnej strave. Vegánske a vegeteriánske rastlinné výrobky, ktoré napodobňujú mäsové a kúpite si ich ako polotovar, obsahujú konzervačné látky, ochucovadlá, farbivá, umelé arómy. Výživoví lekári tvrdia, že aj v tejto kategórii existujú dobré a zlé výrobky. Ak je však na etikete zoznam pridaných látok taký dlhý ako pri Beyond Meat, zrejme nebude všetko v poriadku.

Kráľovná vitamínu C: Paprika porazí nadváhu aj toxíny

Americkí odborníci v porovnávacej štúdii zistili, že výrobky tejto firmy majú okrem iného vysoký obsah tuku, soli, stabilizátorov a výťažku z kvasníc. Odporúčajú spotrebiteľom pozrieť sa aj na iné firmy, vyrábajúce podobné produkty. Môžu mať oveľa menší zoznam pridaných prísad.

Dôležitý je najmä vitamín B12

Spotrebiteľská organizácia Foodwatch skúmala 3 náhradné vegánske produkty určené na grilovanie a hodnotila ich aj s inými výrobkami vo svojej stupnici „Nutri Score“. Škála bola od A (zelené, zdravé), po E (červené, nezdravé). Produkty z firmy Beyond Meat mali žlté C. Podobné výroky firmy Nestlé boli ohodnotené na zelené A.

Čítajte: Halloumi si ugrilujte. Superzdravú novinku medzi syrmi ste ešte neskúsili

Výživoví odborníci jednoznačne radia nenahrádzať mäso rastlinnými imitáciami. Ak ste vegetarián či vegán, mali by ste jesť takú stravu, v ktorej je dostatok vitamínu B12. Keďže nekonzumujete mäso, ktoré ho obsahuje, ste odkázaní na umelé náhrady. Veggie burgery však podľa nich nie sú správnou voľbou.

Extrakt zo zeleniny nie je zelenina samotná, izolovaná bielkovina z hrachu nie je hrach. Hotové produkty ako farbivo z repy, zmiešané s trochou cukru a arómou by ste mali jesť nanajvýš 2 razy do týždňa.

VIDEOrecept: Vegán burger


Zdroj: Youtube/Tasty

Čítajte tiež: 

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Pri hryzení jedla ma bolí zub, inak nie. Treba to riešiť?

Zub môže bolieť na záhryz z troch príčin.

1. Prvou je zápal tkanív okolo hrotu koreňa z dôvodu infekcie šíriacej sa z vnútra zuba. Ide teda o neošetrené, alebo zle ošetrené mŕtve zuby, vnútri ktorých sa množia baktérie. Tie sa uvoľňujú do okolitej kosti, v ktorej sa rozvíja infekcia. Keď na takýto zub zahryznete, zub narazí hrotom koreňa do podráždenej kosti, čo vyvolá bolesť. Riešením je koreňová liečba (tzv.endodontické ošetrenie), v krajných prípadoch extrakcia zuba.

2. Druhou príčinou je náhryzovej bolesti je preťaženie zuba. Dôvodom býva čerstvo zhotovená výplň alebo korunka, ktorá pri záhryze predčasne naráža do oproti stojaceho zuba. Ľudovo sa tomu hovorí, že výplň je "vysoká". Zábrusom sa korunka alebo výplň zníži a problémy pominú. Iným dôvodom na preťaženie zuba môže byť nočné zatínanie, prípadne nasadenie strojčeka na posun zubov.

3. Treťou príčinou je prasklina skloviny alebo časti zuba, ktorá sa objavuje najmä vedľa väčších amalgámových výplní. V takomto prípade je nutné prasknutú časť zuba znížiť a výplň prerobiť.

Je zjavné, že ani jednu z príčin neviete riešiť svojpomocne a je preto vhodné obrátiť sa na zubného lekára.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Dcérka nechce nosiť rúško, neviem ako ju presvedčiť

Rúška, či obdobnú ochranu tváre, nemusia nosiť iba deti mladšie ako dva roky. Skúste si spolu ušiť rúško s detským motívom, ktoré sa dieťaťu bude páčiť. Naučte sa riekanku: „Dve gumičky za ušká, noštek, ústa do rúška“. Deti sa rúško naučia tolerovať úplne v pohode, nevnímajú ho ako problém, keď vidia, že to nevnímajú ako problém rodičia.  Zo začiatku sa tomu detičky možno budú brániť, ale treba im vysvetliť, že ho majú preto, aby neochoreli. Buďte deťom príkladom a vzorom v zodpovednom správaní. Vysvetlite a komunikujte s dieťaťom o aktuálnom dianí primerane jeho veku.

čítať viac
MUDr. Dana Jurečková, PhD.
MUDr. Dana Jurečková, PhD.
Pediatrička
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia