Ráno otvoriť počítač a vyučovanie pred obrazovkou sa môže začať. Prvá hodina, druhá, tretia... Potom úlohy s vlastnými deťmi a nakoniec ešte príprava na ďalší deň. A zajtra znova. A o týždeň i mesiac opäť to isté. Približne v takomto kolobehu museli fungovať učitelia a žiaci 2. stupňa základných i stredných škôl 6 mesiacov. Samozrejme, s výnimkou rôzne dlhých prestávok, kedy sa mohli nakrátko vrátiť do školských lavíc.
Pandémia preverila schopnosti učiteľov prispôsobiť sa nepredvídaným okolnostiam a reagovať na rýchle zmeny a zložité výzvy. Nemôžeme si ale myslieť, že takýto polrok sa nepodpísal na ich psychickej pohode.
Nelichotivé štatistiky
Vzdelávanie počas koronakrízy bolo pre deti, rodičov a pedagógov veľmi vyčerpávajúce. Mnohí učitelia priznávajú, že sú unavení a vyhorení. Potvrdil to dotazníkový online prieskum Inštitútu duševného zdravia a pozitívnej edukácie Konvalinka, podľa ktorého sa takmer 66 % slovenských učiteľov cíti byť pod stresom omnoho viac ako pred nástupom pandémie. Môže za to nedostatok uznania a slabé vnímanie ich profesie spoločnosťou, komunikácia s rodičmi, administratíva a medziľudské vzťahy s kolegami.
Zatváranie škôl bolo celosvetovo jedným z najpoužívanejších opatrení, ktoré pomohlo udržiavať sociálny odstup a znižiť šírenie infekcie. Pandemické opatrenia však viedli k zmenám v medziľudských vzťahoch, u mnohých vyvolali pocity izolácie a osamelosti. Školskí psychológovia a poradcovia z liniek pomoci hovoria o narastajúcom počte pedagógov, ktorí vyhľadávajú ich odbornú pomoc pri prežívaní vlastnej životnej situácie a situácií vznikajúcich v škole.
Nie je to problém iba u nás. Krízové linky z celého sveta bijú na poplach. Viaceré vedecké štúdie poukázujú na to, že pandémia ovplyvnila duševné zdravie učiteľov. Odborný časopis Frontiers in Psychology uverejnil v januári výsledky online prieskumu zo Španielska, ktoré patrí koronakrízou k najviac zasiahnutým krajinám v Eruópe. Pedagógovia museli od marca 2020 viac ako 4 mesiace učiť iba dištančne a priznali, že z celej situácie cítili veľkú neistotu. Nadmerná miera stresu bola u mnohých sprevádzaná príznakmi úzkosti, depresie a poruchami spánku ako dôsledok zvýšenej pracovnej záťaže vyplývajúcej z online vyučovania.
Hovorme o tom
Rozprávať sa o duševnom zdraví je nevyhnutné a patrí aj do prostredia škôl. Psychológovia upozorňujú, že je potrebné chrániť duševné zdravie učiteľov, aby sa tak zlepšila kvalita výučby aj psychickej pohody študentov.
Spokojní učitelia sú inšpiráciou pre žiakov. Vedia to aj v Nadácii Orange, kde sa cez rôzne projekty snažia dlhodobo otvárať tému prevencie duševného zdravia. Zmierniť negatívne vplyvy pandémie a dištančného vyučovania chcú aj novým programom Zdravá duša školy.
Finančne podporia projekty, ktoré pedagógom pomôžu zvládať psychicky náročné povolania a ním súvisiaci stres. Na program vyčlenili 40 000 eur. Škola môže na svoj projekt získať 2 000 eur, pričom projekty zamerané na spoluprácu viacerých škôl môžu žiadať až o 4 000 eur. Projekty je možné posielať v elektronickej forme do 16. novembra 2021. Všetky potrebné informácie k registrácii a vyplneniu žiadosti nájdete TU.