MENU
zdravy-zivot

Céčko proti vírusom nestačí. Proti covidu sa vám zíde hlavne tento

Ak sa na vás lepí jedna viróza za druhou, problém v nedostatku vitamínu C nebude.
Zdravý život

Céčko proti vírusom nestačí. Proti covidu sa vám zíde hlavne tento

Dopujete sa počas sezóny vírusov C vitamínom? Lekári tvrdia, že to nestačí.

Nové lekárske štúdie potvrdili, že jeden z vitamínov hrá dôležitú úlohu v aktivácii a regulácii imunitného systému. Ak máte nízku hladinu, budete mať nízku vrodenú imunitu, ktorá je zodpovedná za boj s infekciami a ťažšie budete odolávať chorobám, ktoré na nás zovšadiaľ útočia. O aký vitamín ide?

D na tretiu

Vitamín D3 je pre nás mimoriadne dôležitý, pretože sa podieľa na niektorých dôležitých imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku, svoju úlohu hrá pri raste krvných, svalových a kožných buniek. Ovplyvňuje vyše 200 životne dôležitých procesov v našom tele. Vyše 60% Slovákov má dlhodobo nízku hladinu vitamínu D3. 

Vitamín D3 vytvára protiinfekčnú bariéru, vďaka ktorej sme odolnejší voči útokom zvonka. Vedecké štúdie potvrdzujú, že sezónny výskyt epidémií chrípky a zvýšený počet infekcií je následkom nízkej hladiny vitamínu D3. Čoraz častejšie mi do ambulancie prichádzajú pacienti, ktorí sa sťažujú na únavu a vyššiu chorobnosť a aj epidemiológovia upozorňujú na vrchol chrípkovej epidémie,“ hovorí MUDr. Martin Lešťan, imunoalergológ z Prešova a pacientom odporúča dlhodobé dopĺňanie hladiny vitamínu D3. Najmä v zimných mesiacoch dennú dávku treba zvýšiť. 

Máte Dosť?

Denná dávka vitamínu D u dospelého človeka  by sa mala v závislosti od viacerých faktorov pohybovať v rozmedzí 1000 – 2 000 I.U. „Dôležitosť vitamínu D3 v imunologických a zápalových procesoch je dávno dokázaná. Existuje predpoklad, že v prípade nízkej hladiny vitamínu D3 sme náchylnejší na vznik autoimunitných chorôb ako napríklad roztrúsená skleróza, reumatoidná artritída, syndróm polycystických ovárií, diabetes mellitus, ateroskleróza, psoriáza, Crohnova choroba, ulcerózna kolitída, či iné zápalové choroby čreva,“ dopĺňa MUDr. Martin Lešťan.

Vitamín D3 je prirodzene sa vyskytujúca forma vitamínu D, ktorý vzniká v koži pôsobením slnečného žiarenia. Okrem vplyvu na našu imunitu je jeho najdôležitejšou úlohou udržiavať správnu hladinu vápnika a fosforu v krvi, ktorá je nevyhnutná pre vývoj a rast kostí v detstve, ako aj ich obnovu v dospelosti.

Kde ho nájsť?

Zdrojom tohto vitamínu je len veľmi málo potravín a podľa najnovších informácií a výskumov, stravou dokážeme prijať len 10% vitamínu D. Obsiahnutý je napríklad v mäse tučných rýb ako losos, tuniak, sardinka, makrela a v oleji z ich pečene. V menšom množstve sa nachádza aj v hovädzej pečeni, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch, kvasniciach, hríboch sušených na slnku, v kakau a kokose. Hlavným zdrojom teda zostáva slnečné žiarenie a to až z 90%. Počas jedného dňa stráveného na slnku môže vzniknúť až 1 200 mikrogramov vitamínu D (1μg = 40 I.U).

V zime, keď je slnka menej, je preto vhodnou aleternatívou dopĺňanie déčka výživovými doplnkami. O dávkovaní sa však určite poraďte so svojim lekárom alebo lekárnikom.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám mäkkú zubnú sklovinu. Čo by mi pomohlo spevniť zuby?

Pokiaľ ide o posilnenie skloviny, je veľmi vhodné používať zubné pasty s obsahom fluoridov. No ak máte naozaj výraznejšiu kazivosť, odporučila by som aj doplnkovú fluoridáciu. V lekárni nájdete špeciálne fluoridačné gély, ktoré môžete doma používať, vždy však presne podľa odporúčaní výrobcu. V tomto prípade je dôležitá dôslednosť a pravidelnosť. Dlhodobejší a výraznejší efekt má ale profesionálna fluoridácia, stomatológ, alebo dentálna hygienička vám na zuby aplikujú preparát s vyšším obsahom fluoridov a zuby budú tak posilnené a chránené po dobu 6-9 mesiacov. Treba ale myslieť na to, že za kazivosť zubov nemôže iba slabá sklovina. Na vznik zubného kazu vplýva viacero faktorov. Určite by bolo dobré poradiť sa s vašou dentálnou hygieničkou, ktorá by s vami prekonzultovala techniku čistenia zubov, typ zubnej kefky, ale napríklad aj stravovacie návyky.

čítať viac

Môžem užívať hormonálnu antikoncepciu počas dojčenia?

V prvom rade by som rada vyvrátila mýtus o tom, že dojčenie je antikoncepcia. Nemôžeme ho považovať za spoľahlivú metódu ochrany pred neželaným tehotenstvom, najmä ak sa vám už vrátila menštruácia. Ideálne bude, ak sa o vhodnej forme antikoncepcie poradíte so svojim gynekológom.

K dispozícii sú vnútromaternicové telieska alebo antikoncepčné tabletky s obsahom gestagénov, ktoré sú vhodné aj počas citlivého obdobia dojčenia. Prípadne siahnite po bariérovej antikoncepcii ako sú kondóm, pesar, spermicídne prípravky - gél, krém, pena, tabletky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor