Rebríček kvality našich zdravotníckych zariadení je odvčera prvýkrát sprístupnený verejnosti na novom portáli tohto inštitútu. „Na našej webstránke porovnávame 150 nemocníc, liečebných ústavov i kúpeľov z hľadiska kvality aj ich efektívnosti,“ hovorí riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Nemocnice posudzovali podľa 60 ukazovateľov, pričom hodnotili aj jednotlivé oddelenia či medicínske odbornosti.„Vďaka tomu sa ľudia dozvedia napríklad to, aké sú čakacie lehoty na operácie, aká je úmrtnosť v konkrétnej nemocnici, koľko majú preležanim, koľko opätovných hospitalizácií. No aj to, aké dlhy má ich nemocnica. Navyše, všetky tieto údaje si môžu porovnať s ostatnými nemocnicami,“ doplnil riaditeľ.
Portál hodnotí i počet sťažností pacientov a nájdete tu tiež prieskum o transparentnosti nemocníc. O čo ide? „Tu sme zmapovali webstránky z pohľadu pacientov, aké užitočné infomácie sa z nich dozvedia. Sledovali sme tiež, ako sa robia nákupy, teda koľko firiem sa hlási na jeden tender,“ vysvetlil Juraj Čokyna z Transparency International. INEKO zostavil jednotlivé rebríčky na základe údajov od zdravotných poisťovní, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou i ministerstva zdravotníctva. Všeobecná zdravotná poisťovňa im vraj poskytla len čiastkové údaje do niektorých tabuliek. Aký vplyv to má na výsledné tabuľky a celý portál? „Je to, akoby sa do hodnotenia nezapojili všetci pacienti, ale len tretina,“ tvrdí analytik inštitútu Dušan Zachar.
○○○○
Gratulujte si ak vás liečia v Mammacentre!
V tomto zdravotníckom zariadení sa aj ťažko chorí cítia oveľa lepšie! Podľa hodnotenia pacientov si banskobystrické Mammacentrum právom zaslúži víťazné prvé miesto v rebríčku kvality.
So službami tohto zdravotníckeho zariadenia je veľmi spokojná napríklad Banskobystričanka Katarína (30). „Šla som sem preto, že sú tu výborní lekári, odborníci a príjemný personál. A k tomu pekné prostredie. Mne to tu veľmi vyhovuje. Ani na odborné vyšetrenia sa dlho nečaká, termíny nájdu celkom rýchlo,“ pochvaľovala si. Jediné, čo by sa podľa Katky mohlo zlepšiť je, aby mal lekár viac času na pacientov. Nadšená je tiež Monika (37) z Banskej Bystrice.
„Chodím sem len krátko, ale som maximálne spokojná so všetkým, s prístupom lekárov i personálu. Cítim sa konečne ako pacient s veľkým P!“ Ona by vylepšila len parkovanie. Keď je vnútri areálu plno, nevie, kde zastať s autom. Dokonca ani Mária (62) z obce Selce žiadne nedostatky nenachádza. „Mám onkologické problémy a tu som sa stretla s veľkou ústretovosťou a akousi spolupatričnosťou. K pacientovi sú pozorní, ani prostredie nepôsobí chladno nemocnične. Sú tu kvety, pekné vkusné sedenie v čakárňach. Nemám pocit, že som v nemocničnom zariadení. Nič mi tu nechýba!“
○○○○
Tu by mohol aj zdravý ochorieť...
Strach a hrôza. Tak opisujú nemocnice v blízkych okresných mestách samotní pacienti. Krupinská nemocnica sa od 1. decembra 2010 stala pracoviskom akciovej spoločnosti Nemocnica Zvolen, a. s., ktorá je členom skupiny AGEL. Obe pacienti poslali na nelichotivé posledné miesto.
Pacienti o negatívach nemocníc veľmi hovoriť nechceli. „Nevieme, kedy budeme potrebovať doktora a viete, v malom meste sa všetko roznesie,“ tvrdili svorne Krupinčania. Niekoľko názorov sme predsa len získali. Vladimír (43) z Krupiny vidí plusy aj mínusy. „Jediné, čo mi vyhovuje je, že na menšie vyšetrenia to mám blízko. No keď už je niečo komplikovanejšie, musím do Zvolena alebo do Banskej Bystrice, čo je ďaleko. Aspoň CT prístroj by tu mohol byť,“ hovorí.
Angelika (55) je oveľa kritickejšia: „Tak tu je to naozaj hrozné. Cítime sa ako na konci sveta. Všetko je tu problém a musíme chodiť do okolitých nemocníc. Chýba nám tu pohotovosť. A či má naša nemocnica aj niečo dobré? Že ešte vôbec stojí!“ Tvrdé slová si neodpustil ani ďalší Krupinčan Peter (30): „Chýbajú odborníci, takmer všetko sú tu starší lekári. Ani sa nečudujem, že to sem mladých neťahá, nemáme ani poriadne prístroje. Hádam jediné pozitívum je, že tu vôbec nejakú nemocnicu ešte máme, lebo rodiny s malými deťmi a starší ľudia by boli stratení.“ Aj vo Zvolene sú miestni s nemocnicou nespokojní. „Ide to dole vodou. Dlho čakáme, je tu málo lekárov, so všetkým vážnejším nás hneď posielajú do Banskej Bystrice. Dobré je možno to, že je tu pohotovosť, aspoň chirurgická,“ tvrdí Zvolenčanka Zuzana (45). Nespokojný je aj Jozef (50): „Je tu otrasný prístup k ľuďom. Niektorí zdravotníci by si mali naštudovať, ako sa správať k pacientovi.“