MENU
zdravy-zivot

Ťahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intolerancii

Ak máte potravinovú intoleranciu a nemôžete jesť pestro, hrozí vám nedostatok živín
Zdravý život

Ťahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intolerancii

Jedlo vás vždy nevylieči, ale aj pri histamínovej intolerancii vám pomôže. Silvia Horecká, food blogerka roka, odkrýva tajomstvá terapie jedlom.

Ako tretia generácia v gastrofamílii nemala veľmi na výber. „V štrnástich som varenie neznášala. Otec ma postavil k sporáku a skúšal z prepočtov hmotnostných a pomerových noriem tovaroznalectva, lebo ako reštaurácie sme si vyrábali aj polotovary,“ dostala Silvia Horecká základy, na ktorých by bol hriech nestavať.

Profesionálna bylinkárka

Hoci sprvu sa vydala študovať etnológiu, naturopatia a bylinkárstvo na jednej z talianskych univerzít ju opantali. „Neuznávam radikálne stravovacie obmedzenia a ideológie, ktoré stoja na netransparentných vplyvoch potravín na organizmus. Sú predsa jedlá, ktoré prospievajú zdraviu, lebo fungujú na jasných biochemických zákonitostiach,“ tvrdí Silvia, ktorá na svojom blogu zúročuje dlhoročné skúsenosti z vedenia vegetariánskej reštaurácie, ale na mäso nezanevrela.

Dokonca ani biely cukor nepovažuje za smrteľný jed. „Hnedý cukor môže byť len draho farbený biely, trstinový nie je o nič lacnejší, podobne ani kokosový a rôzne sirupy. Bieleho cukru dajte do pečenia aj o dve tretiny menej a použite celozrnnú múku, ktorá spomalí jeho vstrebávanie, podobne ako vláknina z ovocia a zo zeleniny,“ radí.

Bez polotovarov a hrnčekov

Ak u nej v kuchyni niečo zaručene nenájdete, tak topené syry a polotovary. Okrem domácich, ktoré si vyrába z čerstvých, prevažne miestnych surovín a bez zbytočnej chémie. Nedá dopustiť najmä na reďkvičky, ružičkový kel, pór, ale ani na olivový olej, morské riasy a desiatky múk, ktorými zvyšuje výživovú hodnotu jedál.

„Keď som začínala experimentovať s bezlepkovým pečením, bolo u nás maximálne pätnásť druhov múk. Teraz mám vyše päťdesiat a pribúdajú. Ale taký dobrý kváskový chlieb nemá dobrú bezlepkovú obdobu,“ odporúča Silvia celiatikom, aby sa preorientovali na krehké cesto alebo na mafiny a bábovky z tekutého cesta. „Ale prosím, nie podľa hrnčekovej kuchárky! Každý má predsa iný hrnček a recept nemôže sedieť, ak sú v ňom aj vajcia a suroviny, ktoré sa na hrnčeky nemerajú,“ prehovorí z food blogerky roka tovaroznalkyňa.

Slovenské múdrosti

Ale aj milovníčka kuchyne, ktorá váhy pozná, na rozdiel od tej americkej, a má zdravé základy „Naši predkovia nevedeli, že šťaveľ, špenát či mangold sa musia aspoň krátko povariť, aby nevyťahovali vápnik z kostí. No nikdy ich nejedli surové.“ Podobne aj paradajky, a vôbec všetko červené, sa oplatí tepelne upraviť, aby telo využilo antioxidanty naplno.

„Ak máte potravinovú intoleranciu a nemôžete jesť pestro, teda všetko a na všetky spôsoby, hrozí vám nedostatok živín, ktoré váš stav zhoršujú. Pri histamínovej intolerancii dbajte najmä na prísun vitamínov C a B, minerály meď a zinok. Potrebujete aj omega-3 mastné kyseliny, ktoré nemôžete prijímať z rýb, a tak skúste pupalkový olej. Na šaláty je skvelý zase olej z hroznových jadier,“ radí odborníčka a povzbudzuje, že histamínová intolerancia nie je doživotná a nezvratná. A môže dokonca aj veľmi chutiť!

HIT

Histamínová intolerancia je metabolická porucha, pri ktorej v tele nebezpečne stúpa hladina histamínu. Časť si telo vytvorí samo, časť prijmete v jedle. Zdravý organizmus však vyplavuje aj enzým, ktorý histamín odbúra. No pri HIT telo buď vyplaví málo enzýmu, alebo je tento neaktívny. Vysoká hladina histamínu sa potom prejavuje všemožnými zdravotnými problémami od bolesti hlavy cez tráviace problémy, búšenie srdca, potenie, kožné prejavy, vodnatú nádchu, únavu…

HIT odhalia krvné testy a terapiou je najmä diéta. Musíte vynechať jedlá, ktoré histamín priamo obsahujú – fermentované potraviny, ťažké syry, morské plody –, obmedziť tie, na ktoré telo zareaguje produkovaním histamínu – jahody, špenát –, a aj také, čo blokujú aktivitu enzýmu na jeho odbúravanie – alkohol. Čo však jednému „hitkárovi“ prekáža, to druhému nemusí. Takáto kontroverzná je aj škorica či káva, preto počúvajte najmä svoje telo a skúšajte všetko na sebe. Novú potravinovú zložku si pridávajte ako malé deti – raz za štyridsaťosem hodín a čakajte.

Ktoré potraviny sú zdrojmi histamínu?

Ťahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intoleranciiŤahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intolerancii

Ako by ste sa mali stravovať?

Ťahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intoleranciiŤahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intolerancii

Ťahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intoleranciiŤahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intolerancii

Ťahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intoleranciiŤahák pri HIT: Všetko, čo potrebujete vedieť o histamínovej intolerancii

Zdroj: Martin Hrubiško: Histaminová intolerancia (Známa neznáma)

 

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V poslednom čase mi viac páchne moč, čo to znamená?

Moč môže zapáchať z viacerých príčin. Podiel na tom má zloženie stravy alebo pitný režim. Rovnako sa môže jednať o dôsledok užívania liekov alebo prejav zápalu. Infekcia močového mechúra je častejšia u žien než u mužov. U žien treba myslieť aj na gynekologickú oblasť – vaginálny sekrét.

V každom prípade, situáciu najlepšie vyhodnotí váš obvodný lekár a podľa potreby vás odošle za príslušným špecialistom.

čítať viac

Zle dojčím, ak bábätko stále štikúta? Čo pomôže?

Štikútka, singultus, je mimovoľný reflexný dej spočívajúci v krátkom kŕči bránice a v prudkom výdychu so súčasným uzáverom hlasiviek. Ide zväčša o bežný príznak podráždenia žalúdka objemným jedlom, šumivými nápojmi, teplotnými zmenami. Obvykle trvá krátko a spontánne vymizne. Môže byť však aj prejavom ochorenia. Pozornosť zasluhuje vtedy, ak počas krátkej doby spontánne alebo po jednoduchých manévroch neodoznieva. Pokiaľ dieťa prospieva a nemá príznaky žiadneho ochorenia, ide s veľkou pravdepodobnosťou o nezávažný symptóm. Overené tipy na štikutku sú pomalé jedenie, dôkladné požutie jedla, hlboký nádych, zadržanie dychu a pomalý výdych, alebo prelttnutie vzduchu naprádzno. Niekoľkokrát treba opakovať.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor