MENU
zdravy-zivot

Pandémia priniesla nový typ vyčerpanosti. TOTO ju spôsobuje!

Vyčerpanosť: Covid-19 niekedy - Alergia nikdy
Zdravý život

Pandémia priniesla nový typ vyčerpanosti. TOTO ju spôsobuje!

Môžeme povedať, že symbolom pandémie sa okrem rúšok a dezinfekcie stali aj videohovory. Aj vy máte pocit, že z vás vysávajú energiu?

Stále viac ľudí sa po roku používania programov ako je Zoom, Skype či Google Meets sťažuje, že z nich vysávajú energiu. Syndróm „vyčerpania zo Zoomu" sa už dokonca stal témou prvej odbornej vedeckej štúdie, informuje web idnes.cz

„Za rok pandemických lockdownov a zachovávania odstupov som sa o sebe dozvedel veľa vecí. A v jednej z nich mám úplne jasno: už nikdy nechcem používať Zoom," napísal nedávno v texte pre BBC americký novinár Bryan Lufkin.

Známy program pre organizovanie videokonferencií je podľa neho výborná vec, bez ktorej by bol život v koronakríze omnoho ťažší a vďaka ktorej vie mnoho firiem fungovať na práci z domu. Ukazuje sa však zároveň, že sa značne podpisuje na psychike svojich užívateľov.

Zoom z vás vysáva energiu, pretože splošťuje vaše spoločenské interakcie - súkromné i profesionálne - na unifikovanú, neprirodzenú mrežu tvárí bez tiel. Hru, ktorej cieľom je byť neustále pozorovaný a mimovoľne niekomu skákať do reči," hovorí redaktor britského spravodajského portálu.

Pozor na vedľajšie účinky 

Minulý rok sa videoplatformy zdali byť takpovediac požehnaním. Miliónom ľudí umožnili pracovať aj počas lockdownu, izolovaným seniorom sprostredkovali stretnutie s deťmi a vnúčatami. Zmena v spôsobe práce má však aj svoje vedľajšie účinky. Ľudia pracujúci z „home office“ sa sťažujú na fyzické vyčerpanie: trápia ich bolesti krku či chrbta, pretože doma za počítačom sedia často nesprávne alebo na nevhodných stoličkách. Ešte oveľa vážnejšie sú však psychické dopady.

Anketa
Je pre vás komunikácia cez videohovor psychisky náročná?
Pokračovať Ďalej (1/3)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Naše bábätko cez deň nespáva. Ako mu upraviť režim?

Potreba spánku dvoj- až trojmesačného bábätka sa nemení z hľadiska priemerného času spánku, ale dochádza k posunu denného a nočného spánku. Nočný čas sa predlžuje a denný sa skracuje. Priemerná doba denného spánku je 4-5 hodín. Počet odpočinkov počas dňa medzi tretím až štvrtým mesiacom až prvým rokom klesá. Uprednostňujte zaspávanie v pokojnej atmosfére, zachovávajte rovnaký rituál uspávania. Cez deň buďte čo najviac spolu vonku, ak ste doma, vpusťte do bytu čo najviac svetla. Počas dňa sa spolu veľa hrajte, maznajte, rozprávajte, v noci podľa možnosti nerozsvecujte svetlo a obmedzte dlhší kontakt. Buďte flexibilní na potreby a požiadavky dieťatka. Jemný zvuk v pozadí neprekáža, ale veľkému hluku sa vyhnite.

čítať viac

Kedy je najvyšší čas vymeniť detskú kefku za „dospelácku“?

Je to veľmi individuálne. Neexistuje správny vek, alebo tabuľka, podľa ktorej sa riadiť. Dôležité je, aby boli zúbky dobre vyčistené a aby ste ich do 12 roku života dieťatka dočisťovali. Všeobecne ale platí, že menšou kefkou sa zuby čistia lepšie a dôslednejšie. Mám veľa dospelých klientov, ktorí si kvôli menším ústam nedokážu dôkladne vyčistiť zuby „dospeláckou“ kefkou a odporúčam im preto používať tie detské. Keď ju ale budete chcieť vymeniť, siahnite skôr po takej, ktorá má menšiu hlavičku a hlavne rovné štetinky. Určite by som ale aspoň do tých 12 rokov zostala pri detskej kefke.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor