MENU
zdravy-zivot

Svalová horúčka: Odmena či trest? Lekárka poradí, ako ju prekonať

Netrénujte nárazovo, skončíte so svalovou horúčkou.
Zdravý život

Svalová horúčka: Odmena či trest? Lekárka poradí, ako ju prekonať

Svedčí svalová horúčka o tom, že ste sa hýbali precízne? Dá sa jej predísť alebo ju aspoň zmierniť inak ako tabletkami?

Ak netrénujete pravidelne, všetky nárazové aktivity sa skončia rovnako: nepríjemnou bolesťou. Svalová horúčka je daň za leňošenie. „Organizmus nemá rád extrémy. Keď sa svalová hmota preťaží, bolí, tuhne, cítite napätie. Je to prirodzená reakcia,“ otvára tému o svalovej horúčke telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová.

Svaly sa bránia bolesťou

Každá svalová bunka má na povrchu dve vrstvy tukov a jednu vrstvu bielkovín. Vytvárajú akési zúbky, „rafty“, ktoré do seba navzájom zapadajú. „Funguje ako elektráreň, v ktorej sa mení biochemická energia na mechanickú, výsledkom toho je to, že sa hýbete. Pri preťažení však do seba zúbky bielkovín a tukov správne nezapadnú, poškodia sa, vzniknú trhliny a vy pociťujete bolesť.“ Svalová horúčka nastupuje do 12 až 24 hodín od tréningu. Cítite všetky miesta, ktoré ste po dlhšom čase prinútili hýbať sa. Ruku na srdce, dali ste si aspoň rozcvičku a pekne sa zahriali? Ak nie, svalová horúčka je o to silnejšia.

Vymeňte lieky za masáž

Nepríjemný stav rieši niekto tabletkami s obsahom kyseliny acetylsalicylovej alebo inými nesteroidnými protizápalovými liekmi, ktoré tlmia bolesti. Svalové problémy však nevyriešia. „V poškodených miestach svalov sa hromadí laktát, kyselina mliečna. Tú telo na začiatku fyzickej aktivity odvádza, ale keď sa prepínate, proces sa naruší, bunka prestáva komunikovať s okolím, nevpúšťa do seba nič dobré a nevypúšťa nič zlé. Regenerácia si vyžaduje čas.“ Nepríjemné pocity zaženiete najjednoduchšie ľahkou masážou. Zvládnete ju aj sami. Stačí, keď si budete napríklad boľavé stehná pomaly trieť dlaňami. Aby sa vám ruky ľahšie „šmýkali“, použite krémy, ideálne s obsahom kostihoja alebo arniky. Vďaka jemným masážnym pohybom sa svalová bunka rýchlejšie uvoľní a všetky procesy sa dostanú na normálnu úroveň.

„Organizmus nemá rád extrémy. Keď sa svalová hmota preťaží, bolí, tuhne, cítite napätie. Je to prirodzená reakcia.“
 

Skúste ju vybehať

Na druhý deň po vzplanutí svalovej horúčky sa začnite pomaly hýbať. Ideálna je energická chôdza alebo ľahký poklus z nohy na nohu. „Nenáročný pohyb sval optimálne prekrvuje, čo podporí celkovú regeneráciu,“ radí telovýchovná lekárka. „Vhodná je aj kvalitná rozcvička.“ V tomto prípade jednoznačne platí, že klin sa klinom vybíja. S fyzickou aktivitou to však nepreháňajte. Záťaž stupňujte pomaly. Ak patríte k začínajúcim športovcom, prípadne ste sa vrátili k pohybu po dlhšej prestávke, vo všeobecnosti by ste mali zvyšovať záťaž o desať percent každý týždeň.

Trápi aj profesionálov

Svalová horúčka nie je „dôkaz“ toho, že ste sa poctivo a kvalitne hýbali. Signalizuje skôr dlhú prestávku alebo zmenu v pohybovej aktivite. Môže prekvapiť aj aktívneho športovca, ktorý si naplno užíval dovolenku bez pohybu. „Po nástupe do tréningového procesu sa svalová horúčka určite objaví, ale pomerne rýchlo ustúpi. Vyšportovaný organizmus nestratí príliš veľa ani dvojtýždňovým ničnerobením,“ tvrdí Alena Urvayová. 

Pomôže sauna?

Jedným z populárnych tipov, ako sa zbavíte svalovej horúčky, je sauna. Telovýchovná lekárka však nesúhlasí. „Suchá sauna možno pomôže, ale vlhká určite nie. Ale ani suché teplo neplatí paušálne. Nie každý znesie teplo v saune, rovnako ako nie všetkým nevyhovuje chlad v kryokomore. Suchá sauna zvyšuje pulzovú frekvenciu. V podstate zvýšite činnosť srdcovo-cievneho systému, a teda aj svalov, ale nie je to ten pravý liek na svalovú horúčku.“

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Prečo sa mi tvoria modriny bez príčiny? Sú nebezpečné?

Dobrá správa je, že ste boli na odberoch krvi, predpokladám, že lekár vám dal vyšetriť aj parametre, ktoré by mohli súvisieť so zvýšenou tvorbou modrín. Výsledky, ako píšete, boli v poriadku. Na zvýšenej tvorbe modrín sa okrem iného môže podieľať aj stav cievnej steny. Jej kvalita sa u jednotlivcov odlišuje. Niekedy sa môže prechodne zhoršovať pri nedostatku niektorých živín, stopových prvkov či vitamínov. Najčastejšie je na príčine nedostatok rutínu a vitamínu C. Rutín je bioflavonoid a antioxidant, a jeho bohatým zdrojom je pohánka. Ak môžete, konzumujte ju ako prílohu či kašu, prípadne vo forme výživového doplnku. Užívajte aj vitamín C v lipozómovej forme, ktorá sa najlepšie vstrebáva. Prípadne si v lekárni kúpte voľne dostupné vazoprotektívum, teda liek s ochranným vplyvom na cievy, s obsahom trihydrátu rutozidu a kyseliny askorbovej.

čítať viac

Mám cukrovku a trápi ma sucho v ústach. Čo môže byť príčinou?

Suchosť v ústach je prirodzeným prejavom starnutia a objavuje sa po päťdesiatom roku najmä u žien. Vo väčšine prípadov však súvisí s prítomnými ochoreniami, najmä s diabetom a s užívaním mnohých liekov. Príčina problému môže byť aj v dýchaní ústami a v chrápaní, vtedy dochádza k vysušovaniu sliznice ústnej dutiny vdychovaným vzduchom. Aj nadmerná konzumácia kávy a ďalších nápojov s obsahom kofeínu môže viesť k zhoršeniu funkcie slinných žliaz.

Liečba suchosti v ústach závisí od vyvolávajúcej príčiny. Pri užívaní liekov s týmto vedľajším účinkom požiadajte lekára, ktorý vám liečbu odporučil, o jej ukončenie, prípadne o upravenie dávkovania tak, aby sa tento problém zmiernil. Užívajte len lieky, ktoré vám odporučil lekár, nie lekárnik.

Dôležitá je správna starostlivosť o chrup. Pomáhajú aj prípravky na zvlhčenie sliznice dutiny úst, vrátane žuvačiek, obsahujú xylitol, ale aj hydroxyetylcelulózu alebo karboxymetylcelulózu. Medzi lieky na podporu tvorby slín patrí pilokarpín, používaný najmä v očnom lekárstve. Na noc si zapnite zvlhčovač vzduchu a spálňu pred spaním dobre vyvetrajte.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor