MENU
zdravy-zivot

Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?

Vytrvalostní profesionálni bežci, Romana Komarnňanská a Gabriel Švajda.
Zdravý život

Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?

Ako sa vyvarovať bolesti končatín, ako zefektívniť svoje cvičenie a akú rolu hrá v športe a v bežnom živote strečing? Čitateľom iZdravie.sk radia profesionálni bežci.

Tohtoroční ambasádori charitatívneho behu Wings for Life World Run, Romana Komarňanská a Gabriel Švajda,v prvom diele bežeckého článku pre náš portál hovorili o najväčších chybách bežeckých začiatkov. Keďže už vieme, ako sa čo najlepšie motivovať a vytrvať, poďme k tomu, prečo je dôležité nezanedbávať dôkladný strečing.

Vplyv strečingu na celkové zdravie

Ide o pomalý pohyb, pri ktorom dochádza k naťahovaniu jednotlivých svalov. Mal by byť súčasťou každej športovej aktivity. Je prevenciou proti zraneniam oporného a pohybového aparátu. Správny strečing prináša uvoľnenie svalového napätia, ale aj psychiky. Zlepšuje elasticitu svalových vlákien, kĺbovú pohyblivosť, ohybnosť a vyvarujete sa väčším energetickým skokom. Strečing je v rámci behu rovnako dôležitý ako správny výber obuvi. Veľa ľudí si radšej zabehne o pár kilometrov viac a poriadne si nenatiahne telo. Nie je to práve šťastné rozhodnutie.

Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?
Zdroj: Jakub KOVALÍK

 Romana Komarnňanská a Gabriel Švajda. Foto: Jakub KOVALÍK
Neprehliadnite FOTOGALÉRIU k článku!

Kedy je strečing ideálny?

V rámci cvičenia je nevyhnutný. Veľa športovcov ihneď prejde z vysokej fázy telesného zaťaženia do stavu úplného pokoja, čo často vedie ksvalovej horúčke.

Pred tréningom:
Dôležité je sa rozohriať. Výborný je dynamický strečing v podobe švihových cvičení, pri ktorých prekonáte rozsah pohybu prudkým pohybom.

Po tréningu:
Vhodný je strečing statický, kedy sval naťahujeme do krajnej polohy. V tej je dobré vydržať 30 - 60 sekúnd. Dbajte na to, aby sa natiahnutie prehlbovalo s výdychom. Strečing po fyzickej aktivite napomáha k uvoľneniu svalov, znižuje ich poškodenie bolestivosť, zabezpečuje lepšie prekrvenie a zvyšuje schopnosť regenerácie.

Koľko času mu venovať?

  • Pred zaťažením vykonajte krátke fázy pretiahnutia. Každý cvik by mal trvať od 5 sekúnd do 2 minút s piatimi opakovaniami.
  • Po záťaži cvičte dlhšie cviky, ktoré trvajú približne pol minúty s 2 - 4 opakovaniami. Do stavu napätia pritom prechádzajte pomaly, bez kmitov alebo rýchlych pohybov. Po dlhom behu je dobré vykonať niekoľko strečingových cvikov, no nepreťahovať sa silou do bolesti. Sústreďte sa pritom na to, aby ste previedli telo do fázy relaxácie. Počiatočný pocit napätia by mal postupom cvičenia slabnúť.

Každodenný rituál nielen pre športovcov

Zo strečingu môžete vyťažiť množstvo zdravotných benefitov. Praktizovať ho preto môžu aj tí, ktorí chcú svoj pohybový systém udržať v dobrom stave. Zlepšuje svalový tonus, predlžuje a spevňuje svalové vlákna a chráni ich pred pretrhnutím. Správne vykonaný každodenný strečing pre nás môže byť len prínosom. Eliminuje bolesti hlavy, chrbta, krku či kĺbov. Správne prevedenie cvikov je pritom veľmi dôležité. V opačnom prípade si môžete privodiť natiahnutie svalstva či iné, závažnejšie zranenia, ktoré vám môžu skomplikovať život.

Romana a Gabriel aj tento rok pobežia Wings for Life World Run pre tých, ktorí behať nemôžu. Ak sa k nim chcete pridať neváhajte a prihláste sa!  

Čítajte viac: Zamilujte sa do behu! Ako trénovať, stravovať sa a prekonať svalovicu?

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Prečo ma kríže nezačnú bolieť hneď po väčšej fyzickej námahe?

Ľudské telo je nastavené tak, aby odolávalo rôznym ochoreniam spúšťaním obranných mechanizmov. Vďaka dobrej imunite nemusí každý ochorieť na chrípku či iné infekčné ochorenie. Podobné je to aj s pohybovým aparátom. Každý z nás má inú toleranciu na fyzickú záťaž či cvičenie, preto aj reakcie na ne sú veľmi individuálne. Dôležitým faktorom je aj aktuálny klinický nález chrbtice, od ktorého tiež závisí, či sa už vyčerpali kompenzačné mechanizmy a objaví sa bolesť, ktorá signalizuje, že niečo nie je v poriadku.

Predpokladám, že u vás už nastali nejaké zmeny na chrbtici a preto vás trápia problémy po záťaži. Keďže nemám bližšie údaje o vašom veku a zdravotnom stave, môžem vám len všeobecne odporučiť odborné vyšetrenie. Po ňom by mala nasledovať eliminácia rizikových a spúšťacích faktorov, ktoré vás znepokojujú, prípadne preliečenie a rehabilitácia.

čítať viac

Dcérka vykakala krvnú zrazeninu. Čo to je? Mám sa báť?

Prímes krvi v stolici môže a nemusí signalizovať závažný problém. Pri náleze krvi je vždy potrebné zhodnotiť celkový stav dieťa a hľadať ďalšie príznaky. Ak je prítomná krv v malom množstve na povrchu stolice, zvyčajne sa jedna o fisúru - drobnú trhlinu sliznice konečníka. Krv je vtedy jasno červená. Ak je stolica tmavá ide o natrávenú krv z horných častí tráviaceho traktu, prípadne prehltnutú krv pri ragádach na prsníku. Krv vo vnútri stolice môže byť následkom alergie na bielkovinu  kravského mlieka, ale aj následkom  krvácivej choroby novorodencov spôsobenej  nedostatkom vitamínu K. Ak má dieťa teplotu, krvavé hlieny v zelenej stolici môžu byť prejavom infekcie najčastejšie Campylobacter. Vo vašom prípade mohlo ísť o drobnú ragádu na prsníku u vás a dcérka s mliečkom vypila aj krv z poškodenej cievy.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor