MENU
zdravy-zivot

Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?

Vytrvalostní profesionálni bežci, Romana Komarnňanská a Gabriel Švajda.
Zdravý život

Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?

Ako sa vyvarovať bolesti končatín, ako zefektívniť svoje cvičenie a akú rolu hrá v športe a v bežnom živote strečing? Čitateľom iZdravie.sk radia profesionálni bežci.

Tohtoroční ambasádori charitatívneho behu Wings for Life World Run, Romana Komarňanská a Gabriel Švajda,v prvom diele bežeckého článku pre náš portál hovorili o najväčších chybách bežeckých začiatkov. Keďže už vieme, ako sa čo najlepšie motivovať a vytrvať, poďme k tomu, prečo je dôležité nezanedbávať dôkladný strečing.

Vplyv strečingu na celkové zdravie

Ide o pomalý pohyb, pri ktorom dochádza k naťahovaniu jednotlivých svalov. Mal by byť súčasťou každej športovej aktivity. Je prevenciou proti zraneniam oporného a pohybového aparátu. Správny strečing prináša uvoľnenie svalového napätia, ale aj psychiky. Zlepšuje elasticitu svalových vlákien, kĺbovú pohyblivosť, ohybnosť a vyvarujete sa väčším energetickým skokom. Strečing je v rámci behu rovnako dôležitý ako správny výber obuvi. Veľa ľudí si radšej zabehne o pár kilometrov viac a poriadne si nenatiahne telo. Nie je to práve šťastné rozhodnutie.

Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly?
Zdroj: Jakub KOVALÍK

 Romana Komarnňanská a Gabriel Švajda. Foto: Jakub KOVALÍK
Neprehliadnite FOTOGALÉRIU k článku!

Kedy je strečing ideálny?

V rámci cvičenia je nevyhnutný. Veľa športovcov ihneď prejde z vysokej fázy telesného zaťaženia do stavu úplného pokoja, čo často vedie ksvalovej horúčke.

Pred tréningom:
Dôležité je sa rozohriať. Výborný je dynamický strečing v podobe švihových cvičení, pri ktorých prekonáte rozsah pohybu prudkým pohybom.

Po tréningu:
Vhodný je strečing statický, kedy sval naťahujeme do krajnej polohy. V tej je dobré vydržať 30 - 60 sekúnd. Dbajte na to, aby sa natiahnutie prehlbovalo s výdychom. Strečing po fyzickej aktivite napomáha k uvoľneniu svalov, znižuje ich poškodenie bolestivosť, zabezpečuje lepšie prekrvenie a zvyšuje schopnosť regenerácie.

Koľko času mu venovať?

  • Pred zaťažením vykonajte krátke fázy pretiahnutia. Každý cvik by mal trvať od 5 sekúnd do 2 minút s piatimi opakovaniami.
  • Po záťaži cvičte dlhšie cviky, ktoré trvajú približne pol minúty s 2 - 4 opakovaniami. Do stavu napätia pritom prechádzajte pomaly, bez kmitov alebo rýchlych pohybov. Po dlhom behu je dobré vykonať niekoľko strečingových cvikov, no nepreťahovať sa silou do bolesti. Sústreďte sa pritom na to, aby ste previedli telo do fázy relaxácie. Počiatočný pocit napätia by mal postupom cvičenia slabnúť.

Každodenný rituál nielen pre športovcov

Zo strečingu môžete vyťažiť množstvo zdravotných benefitov. Praktizovať ho preto môžu aj tí, ktorí chcú svoj pohybový systém udržať v dobrom stave. Zlepšuje svalový tonus, predlžuje a spevňuje svalové vlákna a chráni ich pred pretrhnutím. Správne vykonaný každodenný strečing pre nás môže byť len prínosom. Eliminuje bolesti hlavy, chrbta, krku či kĺbov. Správne prevedenie cvikov je pritom veľmi dôležité. V opačnom prípade si môžete privodiť natiahnutie svalstva či iné, závažnejšie zranenia, ktoré vám môžu skomplikovať život.

Romana a Gabriel aj tento rok pobežia Wings for Life World Run pre tých, ktorí behať nemôžu. Ak sa k nim chcete pridať neváhajte a prihláste sa!  

Čítajte viac: Zamilujte sa do behu! Ako trénovať, stravovať sa a prekonať svalovicu?

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dcérka má horúčku, kŕče a opuchnutý členok. Môže to byť vážne?

Bolesť a/alebo opuch kĺbov je u detí bežným klinickým symptómom širokého spektra chorôb, od benígnych stavov až po závažné stavy vyžadujúce okamžitú intervenciu. Môže sa objaviť ako výsledok prirodzeného rastu a vývoja dieťaťa. Opuch kĺbu, bolesť a horúčka sú často sprievodným javom aj rôznych respiračných a tráviacich ochorení. Tieto príznaky sa ale môžu vyskytovať aj pri iných ochoreniach. Reumatické ochorenie sa prejavuje vo forme horúčky a bolesti kĺbov zápästia, lakťa, členka či kolena. Artritída náhle začína horúčkou, potom sa objavuje opuch kĺbu, bolesť pri pohybe, bolestivé pocity pri dotyku. Odporúčam vyšetrenie u všeobecného lekára pre dorast, ktorý na základe diagnostických kritérií zváži, či je nutné vyšetrenie v ambulancii detského reumatológa.

čítať viac

Po očkovaní som si nahmatala dvojcentimetrovú uzlinu a bolí. Je to normálne?

Zväčšenie uzlín v podpazuší na strane očkovania je pomerne častá vedľajšia príhoda, ktorá sa najčastejšie vyskytuje po tretej dávke. Je to prejav aktivácie imunitného systému. Zvýšené biele krvinky ako aj sedimentácia môžu byť prechodne zaznamenané po očkovaní v rámci aktivácie imunitného systému a úvodnej zápalovej odpovede. Postupne sa to upraví. Uzlina sa zmenší a prestane bolieť. Lokálne si na ňu môžete aplikovať protizápalový krém napríklad s obsahom ibuprofenu. Nič iné špeciálne robiť netreba. Niektorí lekári odporúčajú enzýmovú terapiu.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor