MENU
zdravy-zivot

Štíhlosť pod kontrolou: Rátate kalórie? 4 rady výživovej poradkyne oceníte

Rátať kalórie, či nerátať? To je otázka!
Zdravý život

Štíhlosť pod kontrolou: Rátate kalórie? 4 rady výživovej poradkyne oceníte

Na nový rok začnú mnohí chudnúť do plaviek, no často jedia viac, než ich telo potrebuje. Rátanie prijatých kalórií je základom úspechu, ale ako na to, aby ste nezostali po čase bez motivácie?

Rátanie kalórií a prehľad o vašom dennom príjme je základ, keď chcete docieliť štíhlejšie a zdravšie JA. Samozrejme, vyžaduje si to zodpovednosť aj vašu každodennú zanietenosť, no výsledky stoja za to. Ak si chcete začať písať denník o vašom stravovaní, musíte byť k sebe 100% úprimní. Preto žiadne podvádzanie!

VIDEO: Schudnite dýchaním, naozaj to ide. Sledujte!

Odborníčka však varuje, že urputné sledovanie kalórií môže mať aj svoje úskalia. „Občas sa môžete cítiť príliš zanietene, prípadne sa môže stať, že si jeden deň nezapíšete a stratíte motiváciu pokračovať,“ upozorňuje americká nutričná špecialistka Elle Penner, MPH, RD, ktorá však ponúka aj konkrétne riešenia. Vďaka nim sa vám bude pri chudnutí ľahšie dýchať.

1. Dajte si reálne ciele

Ak máte 90 kíl, nechcite za týždeň schudnúť nadbytočných 20. Zbytočne vás to demotivuje a nie je to ani reálne, ak chcete zostať zdraví a bez komplikácií z nedostatku vitamínov a minerálov. Či nebodaj vyčerpaní a chorí. Elle Penner vám preto odporúča, aby ste kalórie neškrtli až príliš radikálne.

5x inak: Tipy ako zdravo zmeniť jedálniček a ušetriť kalórie

Na internete je množstvo internetových kalkulačiek, ktoré vám vyrátajú podľa pohlavia, veku, hmotnosti a fyzickej aktivity váš odporúčaný denný príjem. Skúste začať nimi. Pretože ak škrtnete kalórie až prehnane, budete neustále hladní a vaša túžba po jedle bude miestami neúnosná. Telo sa dostane do krízového režimu a začne ukladať tuk. A raz to nevydržíte a vrátite sa tam, kde ste začali.

2. Doprajte si priestor

Sú dni, keď idete na hodinu do fitka či na prechádzku, ale aj také, keď sedíte na gauči a relaxujete. Na tom nie je nič zlé, ale ak si rátate dlhodobo prijaté kalórie, nemali by ste sa držať striktne konkrétneho čísla, ale nechať si nejakú rezervu. Odborníčka na výživu radí toto: „Je náročné stravovať sa podľa jedného čísla, dajme tomu 1600 kilokalórií denne. Preto si doprajte rezervu plus-mínus 100 kalórií. Cieľom je dosiahnuť v stravovaní istú flexibilitu a zotrvať tým vo vašich cieľoch,“ tvrdí Američanka Elle Penner.

Štipľavý všeliek: Čili spáli tuky, ochráni pred chorobami a zlepší náladu

3. Online poradca

Využite mobilné technológie vo svoj prospech, veď kto by ešte pred pár rokmi povedal, že aj aplikácia na smartfóne vám môže pomôcť na ceste za štíhlosťou? Dnes je to už realita, preto využívajte appky na sledovanie prijatých kalórií, prípadne aj živín. Pri chudnutí sú dôležité aj ony. „V niektorých aplikáciách budete mať možnosť ukladať si často konzumované jedlá. Alebo si ich upravovať či tvoriť kompletné recepty,“ ozrejmuje výhody odborníčka.

4. Stavte na sedliacky rozum

Nesnažte sa byť stopercentní, nikto taký nie je a ani nemusí byť. Aj online kalkulačky kalórií majú svoje odchýlky, takisto sa stretnete s dňami, kedy si skrátka nebudete môcť všetko dopodrobna zapísať. Preto sa vzdelávajte o energetickej hodnote potravín, a hlavne, čítajte etikety! Niekedy by ste sami neverili tomu, čo všetko sa skrýva v jednej celozrnnej tyčinke či čokoládovom keksíku. „Ak pôjdete jesť, nie v každej reštaurácii nájdete nutričné hodnoty jedál. Preto verte svojmu sedliackemu rozumu,“ radí Elle Penner, že radšej ako cestoviny so smotanou a syrom, si doprajte tie po taliansky – s čerstvými paradajkami a olivovým olejom.

Obezita

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac

Päťročný kaká do plienky. Je to hanba! Ako ho to odučiť?

Nikdy na dieťa netlačte. Nedovoľte, aby prevládali pri „odplienkovaní“ negatívne emócie. Veľa s ním hovorte. Vek päť rokov je už dosť hraničný, takému „veľkému“ dieťaťu už dokážete veľa vecí vysvetliť. Verím, že ste to skúšali aj pomocou hračiek. Mackovia a iní plyšoví kamaráti musia predsa tiež kakať. Deti to ľahšie pochopia a postupne zavedú do praxe. Skúste najprv nočník alebo redukciu na toaletu. Je možné , že sa váš synček bojí veľkej a hlbokej misy, zvuku pri splachovaní, nestability pod nohami, ktoré mu visia vo vzduchu. Pomáha podložiť pod nožičky stolček. Keď hovoríte, že ste už vyskúšali všetko, tak vám len môžem odporučiť návštevu detského psychológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor