MENU
zdravy-zivot

Ste v práci unavení, znudení a mlsní? Na vine môže byť zlé osvetlenie!

Málo svetla a veľa práce je kombinácia, ktorá vás môže čoskoro doviesť k lekárovi.
Zdravý život

Ste v práci unavení, znudení a mlsní? Na vine môže byť zlé osvetlenie!

Tretina dospelých sa v práci cíti spomalene, sú letargickí a stále by len čosi pojedali. Odborníci sú presvedčení, že je to aj dôsledkom zlého osvetlenia v kanceláriách.

Výskumy tvrdia, že milióny z nás sú obeťami zlého osvetlenia, ktoré môže byť doslova pohromou pre naše zdravie, náladu aj pracovný výkon. Svetlo je totiž dôležité nielen pre zrak. Pomáha regulovať aj naše vnútorné hodiny, ktoré úzko súvisia s celkovou kondíciou.

Dôležité je denné svetlo

Jasné svetlo nás robí bdelými, zlepšuje náladu a zvyšuje našu produktivitu. Problém je, že do mnohých kancelárskych priestorov prenikne len zanedbateľné percento denného svetla. Typickým príkladom sú moderné pracoviská typu „open space“. Výsledkom je, že pracovníci sa snažia celý deň prekonávať únavu, bojujú s pocitom spomalenosti, sú rozladení a demotivovaní. Denné svetlo pritom zlepšuje nielen našu psychickú pohodu, má významný vplyv aj na celkové zdravie.

Zaujímavé: Za kariéru nemusíte platiť kilami! Vieme, v akej kancelárii sa nenalepia

Pri svetle sme výkonnejší

Pri nedostatku svetla si podvedome snažíme zlepšiť náladu sladkosťami, pretože pomáhajú vyplavovať hormón šťastia serotonín. Mnohí pracovníci otvorene priznávajú, že iba počas mlsania sa v práci cítia menej ubití. Odborníci tvrdia, že pomôcť dokáže lepšie osvetlenie pracovných priestorov. Nie však obyčajnými neónkami či bežnými lampami. Malo by ísť o svetelné zariadenia, ktoré poskytujú osvetlenie rovnaké ako denné svetlo. Prípadne svetlo konkrétnej vlnovej dĺžky, ktorá pomáha udržiavať naše telesné hodiny v správnom dennom rytme. Dôležité je to najmä v zimných mesiacoch, kedy je aj vonku svetla dosť málo. Aby ste sa však nespoliehali len na zamestnávateľa – nespravíte chybu, ak si na pracovný stôl zaobstaráte vlastnú jasnú lampičku.

Dospávať sa neoplatí

Únava z práce môže spôsobiť, že sa ju snažíme dospať. No rovnako ako málo spánku, pod 7 hodín, aj vyspávanie dlhšie ako 9 hodín má vplyv na srdcovo-cievne ochorenia. Odborníci zistili, že veľa spánku zvyšuje riziko obezity, cukrovky druhého typu, vysoký krvný tlak, vysokú hladinu cholesterolu a upchaté tepny. A možno stačí naozaj len výkonná stolná lampička...

Čítajte aj: Rozžiarte si náladu, podrží farba oblečenia aj žiariviek

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac

Päťročný kaká do plienky. Je to hanba! Ako ho to odučiť?

Nikdy na dieťa netlačte. Nedovoľte, aby prevládali pri „odplienkovaní“ negatívne emócie. Veľa s ním hovorte. Vek päť rokov je už dosť hraničný, takému „veľkému“ dieťaťu už dokážete veľa vecí vysvetliť. Verím, že ste to skúšali aj pomocou hračiek. Mackovia a iní plyšoví kamaráti musia predsa tiež kakať. Deti to ľahšie pochopia a postupne zavedú do praxe. Skúste najprv nočník alebo redukciu na toaletu. Je možné , že sa váš synček bojí veľkej a hlbokej misy, zvuku pri splachovaní, nestability pod nohami, ktoré mu visia vo vzduchu. Pomáha podložiť pod nožičky stolček. Keď hovoríte, že ste už vyskúšali všetko, tak vám len môžem odporučiť návštevu detského psychológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor