MENU
zdravy-zivot

Špeciálne cviky vám uvoľnia stuhnuté kríže

V ľahu na bruchu sa oprite o mierne pokrčené ruky, lakte sú približne pod  úrovňou pliec. Zakloňte sa. Brucho tlačte do zeme a trup zároveň tlačte vzad.
Zdravý život

Špeciálne cviky vám uvoľnia stuhnuté kríže

Čím viac času presedíte, tým väčšmi trpia svaly a väzy v krížovej oblasti. Sú napäté a tuhne už aj tak málo pohyblivý kĺb medzi krížovou kosťou a panvou. Rozvičte ho, uľaví sa vám.

Koho už dnes nebolí chrbát? Kým len občas a pár dní, považujte to za varovanie. Pomôžte chrbtu skôr, ako sa chorobne zdeformuje. Trénerka Eleonóra Kováčiková zostavila cvičenie, ktorým si uvoľníte svalové napätie a zároveň zmobilizujete kĺby – nielen chrbticu, ale aj sakroiliakálny kĺb. Spája krížovú kosť a panvu a prirodzene má veľmi malý rozsah pohybu. No keď mu aj ten odopriete častým a dlhým sedením, koledujete si o bolesti nielen v krížoch, ale doslova aj v päte. Trénerku inšpirovala Mc- Kenzieho terapia, ktorá je zameraná na liečbu bolestí chrbtice, a Mojžišovej cviky, ktoré priaznivo ovplyvňujú ženskú a mužskú plodnosť, pomáhajú bojovať proti úniku moču a odstraňujú bolesti v malej panve, ktoré nemajú zjavnú príčinu. „Jedinou účinnou prevenciou bolesti v krížovej oblasti je pohyb,“ hovorí zo skúseností Eleonóra Kováčiková.

Kľaknite si a prejdite do hlbokého predklonu, akoby ste sa chceli zabaliť do guľôčky. Temeno hlavy oprite o podlahu, ruky dajte vzad a chyťte sa za päty. Zadok ťahajte nahor. Výborne si uvoľníte chrbticu.Kľaknite si a prejdite do hlbokého predklonu, akoby ste sa chceli zabaliť do guľôčky. Temeno hlavy oprite o podlahu, ruky dajte vzad a chyťte sa za päty. Zadok ťahajte nahor. Výborne si uvoľníte chrbticu.
Kľaknite si a prejdite do hlbokého predklonu, akoby ste sa chceli zabaliť do guľôčky. Temeno hlavy oprite o podlahu, ruky dajte vzad a chyťte sa za päty. Zadok ťahajte nahor. Výborne si uvoľníte chrbticu.
Zdroj: Júlia ŠIMÁKOVÁ

Kľaknite si a prejdite do hlbokého predklonu, akoby ste sa chceli zabaliť do guľôčky. Temeno hlavy oprite o podlahu, ruky dajte vzad a chyťte sa za päty. Zadok ťahajte nahor. Výborne si uvoľníte chrbticu.


Oprite sa o vystreté ruky, dlane dajte pod úroveň pliec. Pravú nohu zanožte, ľavú pokrčte tak, aby bolo chodidlo približne medzi rukami. Koleno smerujte do vonkajšej strany a tlačte ho k zemi. Natiahnete si hruškovitý sval a uvoľníte sakroiliakálny kĺb.Oprite sa o vystreté ruky, dlane dajte pod úroveň pliec. Pravú nohu zanožte, ľavú pokrčte tak, aby bolo chodidlo približne medzi rukami. Koleno smerujte do vonkajšej strany a tlačte ho k zemi. Natiahnete si hruškovitý sval a uvoľníte sakroiliakálny kĺb.
Oprite sa o vystreté ruky, dlane dajte pod úroveň pliec. Pravú nohu zanožte, ľavú pokrčte tak, aby bolo chodidlo približne medzi rukami. Koleno smerujte do vonkajšej strany a tlačte ho k zemi. Natiahnete si hruškovitý sval a uvoľníte sakroiliakálny kĺb.
Zdroj: Júlia ŠIMÁKOVÁ

Oprite sa o vystreté ruky, dlane dajte pod úroveň pliec. Pravú nohu zanožte, ľavú pokrčte tak, aby bolo chodidlo približne medzi rukami. Koleno smerujte do vonkajšej strany a tlačte ho k zemi. Natiahnete si hruškovitý sval a uvoľníte sakroiliakálny kĺb.

V kľaku vystrite chrbát, mierne zdvihnite kolená zo zeme a preneste hmotnosť tela nad ruky. Chrbát držte vystretý.V kľaku vystrite chrbát, mierne zdvihnite kolená zo zeme a preneste hmotnosť tela nad ruky. Chrbát držte vystretý.
V kľaku vystrite chrbát, mierne zdvihnite kolená zo zeme a preneste hmotnosť tela nad ruky. Chrbát držte vystretý.
Zdroj: Júlia ŠIMÁKOVÁ

V kľaku vystrite chrbát, mierne zdvihnite kolená zo zeme a preneste hmotnosť tela nad ruky. Chrbát držte vystretý.

Vyvážte sedenie

Ak bolesť v krížoch trvá dlhšie ako deň bez ohľadu na to, či sedíte alebo stojíte, vyhľadajte lekára, radí MUDr. Vladimír Buran.

Čo najväčšmi škodí oblasti krížovej chrbtici?
Sedenie, najmä v nesprávnej polohe s ohnutým chrbátom a v predklone.

Sedeniu sa však často nedá vyhnúť, čo by sme nemali robiť, aby nás kríže neboleli?
Nemali by sme dlho sedieť bez prerušenia, ale kombinovať sedenie s pohybom. Nevyhnutné dlhšie sedenie by sme mali striedať s pomalým pohybom spojeným s hlbším dýchaním alebo sa aspoň trochu ponaťahovať.

Kedy by sme mali ísť s bolesťami krížov k lekárovi?
Ak bolesť krížov trvá viac ako jedeň deň alebo sa bolesť objavuje pri pohybe aj v pokoji a nezlepšuje sa odpočinkom. Návšteva lekára je nevyhnutná pri nočných bolestiach, ak vyžaruje z krížov do dolných končatín, prípadne ju sprevádza tŕpnutie končatín. V prípade bolestí s poruchou hybnosti dolných končatín je nutné okamžité odborné vyšetrenie.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V poslednom čase mi viac páchne moč, čo to znamená?

Moč môže zapáchať z viacerých príčin. Podiel na tom má zloženie stravy alebo pitný režim. Rovnako sa môže jednať o dôsledok užívania liekov alebo prejav zápalu. Infekcia močového mechúra je častejšia u žien než u mužov. U žien treba myslieť aj na gynekologickú oblasť – vaginálny sekrét.

V každom prípade, situáciu najlepšie vyhodnotí váš obvodný lekár a podľa potreby vás odošle za príslušným špecialistom.

čítať viac

Zle dojčím, ak bábätko stále štikúta? Čo pomôže?

Štikútka, singultus, je mimovoľný reflexný dej spočívajúci v krátkom kŕči bránice a v prudkom výdychu so súčasným uzáverom hlasiviek. Ide zväčša o bežný príznak podráždenia žalúdka objemným jedlom, šumivými nápojmi, teplotnými zmenami. Obvykle trvá krátko a spontánne vymizne. Môže byť však aj prejavom ochorenia. Pozornosť zasluhuje vtedy, ak počas krátkej doby spontánne alebo po jednoduchých manévroch neodoznieva. Pokiaľ dieťa prospieva a nemá príznaky žiadneho ochorenia, ide s veľkou pravdepodobnosťou o nezávažný symptóm. Overené tipy na štikutku sú pomalé jedenie, dôkladné požutie jedla, hlboký nádych, zadržanie dychu a pomalý výdych, alebo prelttnutie vzduchu naprádzno. Niekoľkokrát treba opakovať.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor