MENU
zdravy-zivot

Prepadol vás večerný hlad? SOS tipy, z ktorých nepriberiete ani gram!

Neviete mu odolať?
Zdravý život

Prepadol vás večerný hlad? SOS tipy, z ktorých nepriberiete ani gram!

Doprajte si zdravé pochúťky, ktoré nezničia vašu postavu. Namiesto toho vám pomôžu upokojiť žalúdok a zaspať.

Prichádza neskoro večer, náhle a nekontrolovane. Pocit hladu na konci dňa potrápi raz za čas každého. Čo však robiť, aby sa žalúdok nezbláznil a nedovolil vám zaspať. Alebo naopak, aby ste sa s chuťou nepustili do niečoho nezdravého, čo vás bude neskôr mrzieť, že ste zjedli? 

Existujú však aj zdravé alternatívy, ktoré vám nepridajú na váhe a vy tak budete môcť ísť spokojne spať. Stačí, ak si doprajete vhodne zvolené občerstvenie pod 200 kalórií. Niektoré dokonca obsahujú látky, ktoré vám pomôžu lepšie zaspať. 

1. Pistácie

Keď prichádza hlad, dajte si orechy, pretože sú chutnou a zdravou voľbou na zasýtenie. Vedci odporúčajú najmä pistácie. Spomedzi ostatných druhov vynikajú vysokým obsahom melatonínu a horčíka, ktoré podporujú spánok. Ak si doprajete za hrsť týchto orieškov, prijmete asi 160 kalórií spolu s 6,5 mg melatonínu. Čo je dostatok na to, aby ste sladko zaspali s pokojným žalúdkom. Podobné účinky vedci hlásia aj pri mandliach.Keď prichádza hlad, dajte si orechy, pretože sú chutnou a zdravou voľbou na zasýtenie. Vedci odporúčajú najmä pistácie. Spomedzi ostatných druhov vynikajú vysokým obsahom melatonínu a horčíka, ktoré podporujú spánok. Ak si doprajete za hrsť týchto orieškov, prijmete asi 160 kalórií spolu s 6,5 mg melatonínu. Čo je dostatok na to, aby ste sladko zaspali s pokojným žalúdkom. Podobné účinky vedci hlásia aj pri mandliach.
Zdroj: Shutterstock

Keď prichádza hlad, dajte si orechy. Vedci odporúčajú najmä pistácie. Spomedzi ostatných druhov vynikajú vysokým obsahom melatonínu a horčíka, ktoré podporujú spánok. Ak si doprajete za hrsť týchto orieškov, prijmete asi 160 kalórií spolu s 6,5 mg melatonínu. Čo je dostatok na to, aby ste sladko zaspali s pokojným žalúdkom. Podobné účinky vedci hlásia aj pri mandliach.

Pokračovať Ďalej (1/10)

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Existuje nejaký homeopatický liek na polypy v nose?

Homeopatiká nie sú lieky a dodnes nikto dokázal ich účinok na nosové polypy. Ak vám ide o liečbu na základe medicíny dôkazov, je dôležité rozlišovať, či máte solitárny, teda jeden nosový polyp, alebo nosovú polypózu, ktorá vzniká ako dôsledok chronického zápalu nosovej sliznice a prinosových dutín. Ak ide o malý solitárny polyp, ktorý vám nespôsobuje žiadne ťažkosti a sliznica na jeho povrchu nevykazuje podozrivé znaky, môžeme ho považovať za náhodný nález a ponechať bez liečby. Ak bráni priechodnosti polovice nosa, je najlepšie ho operačne endoskopicky odstrániť. Pri vhodnej polohe vykonávame zákrok v lokálnej anestézii, keď je viac vzadu, volíme skôr celkovú anestéziu.

Liečba nosovej polypózy závisí od stupňa postihnutia nosovej dutiny a od ťažkostí pacienta. Pri prvom stupni  s miernymi ťažkosťami  ordinujeme liečbu lokálnym kortikoidom v podobe spreja či kvapiek. Odporúčame alergiologické vyšetrenie - môže odhaliť príčinu chronického zápalu sliznice nosa a prinosových dutín, ktorého výsledkom je tvorba polypov. Ak sú polypy druhého alebo tretieho stupňa, lokálna liečba väčšinou neprinesie dostatočný efekt. V takom prípade posielame pacienta na CT vyšetrenie, ktoré zobrazí rozsah postihnutia dutín. Okrem miestne pôsobiacich kortikoidov do nosa sa odporúča  podávať systémovo kortikoidy v tabletkách počas desaťdňovej kúry. Musíme však predtým posúdiť, či tejto liečbe nebránia iné choroby. Ak efekt nie je dostatočný, prípadne CT nález ukazuje pomerne rozsiahle postihnutie polypmi, jediným východiskom je chirurgický zákrok s nasledujúcou lokálnou liečbou. Pomocou miniinvazívnej endoskopickej operácie vieme účinne odstrániť nosové polypy a uvoľniť prinosové dutiny.

čítať viac

Mám obezitu. Ako mám upraviť stravu, aby som začal chudnúť?

Zmeniť treba postupne dve kľúčové veci – stravu a pohyb, konkrétne zmeniť množstvo, zloženie stravy, aj stravovacie návyky, a zvýšiť pohybovú aktivitu. Ak sa toto nastaví správne nebudete mať ani pocit, že by ste jedli málo. Váš kalorický príjem by mal byť na úrovni okolo 2000 kCal na deň. Na úvod vám pomôžu kalorické tabuľky. Skúste vynechať sladené nápoje, piť len čaj, minerálku a čistú vodu. Hlavné jedlo by ste na tanieri mali mať rozložené tak aby 1/2 taniera tvorila zelenina ideálne čerstvá, ¼ bielkoviny - mäso, alebo ryba, strukoviny, vajce či tvaroh, mliečne výrobky s obmedzeným množstvom tukov, ale bohaté na bielkoviny a ¼ by mala byť príloha – teda ryža, zemiaky, cestoviny. Dôležitá je pravidelnosť jedenia,  nenechajte sa vyhladovať, aby ste potom nekontrolovane nejedli. Tri hodiny pred spaním nejedzte. Pre niekoho je riešenie aj „intermitent fasting“, kedy si vyhradíte čas, ideálne 8 hodín, kedy budete jesť, napríklad od 10:00 do 18:00 hodiny. Čas si samozrejme vyhraďte podľa toho ako vám to vyhovuje.  Potom už nejete nič, pijete len vodu. Denne by ste mali prejsť 10 000 krokov, čo je tak 5 až 7 kilometrov. Počítať kroky vám pomôže aplikácia v mobile alebo fitnes náramok. Počas týždňa cvičte 150 minút strednou až vysokou intenzitou. Pomôže vám s tým aplikácia do mobilu  „Home workout“.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia