MENU
zdravy-zivot

Seniori, takto posilníte svoje srdce. Na desaťtisíc krokov zabudnite!

Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock

Súvisiace témy

Zdravý život

Seniori, takto posilníte svoje srdce. Na desaťtisíc krokov zabudnite!

Traduje sa, že denne treba pre svoje zdravie urobiť aspoň 10 tisíc krokov. Vedci však tvrdia, že to nie je pre každého. Záleží na veku.

Počet krokov, ktoré denne spravíme, súvisí so zdravím ciev a srdca. Platí to pre starších ľudí, ktorí sú na kardiovaskulárne ochorenia náchylnejší vzhľadom na vek. U mladších to platiť nemusí. „Počet krokov u mladých ľudí nemusí byť taký dôležitý, relevantnejšie sú iné parametre ako cvičenie, jeho frekvencia a intenzita,“ uviedol doktor Yu-Ming Ni, kalifornský kardiológ.

10 tisíc krokov to nie je

Každodenná pravidelná prechádzka pomôže seniorom so zdravím srdca.Každodenná pravidelná prechádzka pomôže seniorom so zdravím srdca.
Každodenná pravidelná prechádzka pomôže seniorom so zdravím srdca.
Zdroj: Shutterstock

Spraviť denne desaťtisíc krokov nie je meradlom zdravia. Výskumy nepodporujú túto teóriu, ktorá pochádza z marketingovej kampane v Japonsku. Čísla prínosné pre kardiovaskulárne zdravie sa pohybujú niekde úplne inde.

Metaanalýza, ktorý použila údaje 50 tisíc ľudí z 15 štúdií a to zo štyroch kontinentov zistila, že chôdza 6 tisíc až 8 tisíc krokov za deň bola spojená s nižším rizikom úmrtia a to zo všetkých príčin u seniorov.

„Zdá sa, že najväčší prínos je do 8 tisíc krokov. Potom sú prínosy menej výrazné,“ uviedol doktor Ni. Avšak platí to len pre ľudí nad 60 rokov. „U mladších je 8 tisíc krokov len málo prínosný, relevantnejšie je cvičenie,“ dodal Ni s tým, že pokiaľ seniori nie sú schopní urobiť denne tých 8 tisíc krokov, akékoľvek množstvo nad 3 tisíc krokov sa vo všeobecnosti považuje za prospešné.

Kroky, srdce a cievy

Seniori, ktorí prejdú 6 tisíc až 9 tisíc krokov denne, majú o 40 až 50 percent nižšie riziko kardiovaskulárnych ochorení.Shutterstock

Nová štúdia, pod vedením Amandy Paluchovej, odbornej asistentky kineziológie na Škole verejného zdravotníctva a zdravotníckych vied Univerzity v Massachusetts, sa zamerala na počet krokov v spojení s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Jej tím preskúmal 8 štúdií, ktoré zahŕňali údaje 20 tisíc ľudí z USA a ďalších 42 krajín.

Prišli na to, že seniori, ktorí prejdú 6 tisíc až 9 tisíc krokov denne, majú o 40 až 50 percent nižšie riziko kardiovaskulárnych ochorení ako je infarkt či mŕtvica, v porovnaní s tými, čo prejdú len dvetisíc krokov za deň.

„Zistili sme, že u dospelých nad 60 rokov bolo výrazne nižšie riziko srdcovo-cievnej príhody či ochorenia a to počas priemerného sledovania šiestich rokov,“ uviedla Amanda Paluch a dodala, že spojitosť medzi počtom krokov a kardiovaskulárnym rizikom sa u mladších ľudí nepreukázal.

Paluchová uviedla, že najdôležitejším posolstvom štúdie bolo povzbudiť najmenej aktívnych seniorov, aby robili denne viac krokov.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac

Kedy začína dieťa samé chodiť? Dcéru musím držať za ruky, bojím sa o jej kĺby

Ak je vyšetrenie bedrových kĺbikov v poriadku a nie je diagnostikovaná dysplázia, netreba nič riešiť. Svalový aparát vašej dcérky je pravdepodobne taký silný a  dobre tonizovaný, že sa „odváži" vertikalizovať, teda vzpriamiť. Iné je, ak sa by sa pri vyšetrení bedrových kĺbov zistil patologický nález. V takom prípade sa držte rád lekára.

Rodičia alebo starí rodičia majú neraz pocit, že deťom, ktoré sa učia chodiť, vykĺbia ruky v ramenách. Nemajte obavu, kĺbiky malých deti sú hypermobilné. Zriedka sa stane, že „preskočí" jemná šľacha v lakťovom kĺbe. Je to bolestivý stav, ktorý sa musí zreponovať, aby sa šľacha vrátila na správne miesto. Môže sa to stať vtedy, keď dieťa ťaháte za jednu rúčku, ono zakopne a vy ho reflexne prudko vytiahnete hore. Je vhodnejšie, ak pri nácviku chodenia držíte  dieťa za obe ruky, prípadne pod ramenami.

Nie všetky deti fungujú podľa učebníc. Niektoré fázy vývoja - lozenie, sedenie či státie - si vymenia. Napríklad, najprv naučia stáť a až potom začnú loziť štvornožky či sedieť. Iná situácia je, ak je dieťa je hypotonické a má neurologický problém. V takom prípade musí absolvovať pravidelnú rehabilitáciu.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor