MENU
zdravy-zivot

Ako spomaliť rýchly pulz? Praktické tipy poradí lekárka

Pulz vám pomôže upraviť aj pravidelný pohyb.

Súvisiace témy

Zdravý život

Ako spomaliť rýchly pulz? Praktické tipy poradí lekárka

Pritlačili ste si prsty na zápästie a zistili ste, že máte prirýchly pulz? Niekedy si stačí spomenúť, čo ste posledné mesiace robili.

Zrýchlenie pulzu nemusí signalizovať len problémy so srdcm, štítnou žľazou či nedostatok železa. Nie vždy to tak musí byť. Organizmus vám môže našepkávať aj to, že sa posledné mesiace málo hýbali a viac sedeli. Vnímajte to ako zdvihnutý prst. Aký pohyb zvoliť, aby ste si vylepšili pulzovú frekvenciu? 

Naučte ho pracovať

„U bežného, netrénovaného človeka sa pulzová frekvencia pohybuje priemerne okolo 70 úderov za minútu. Ak niekto dlhodobo a pravidelne trénuje, pulz je oveľa nižší. Nie je výnimočné, že u niektorých vytrvalostných športovcov sa tieto hodnoty môžu pohybovať aj okolo čísla 38,“ otvára tému o pulzovej frekvencii telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. Srdce sa jednoducho naučí ekonomickejšie pracovať s krvným objemom, a teda i so zásobovaním organizmu kyslíkom.“ Pulzová frekvencia sa znižuje aj v chladnej vode. Vedia o tom všetci otužilci. Na pobyt v studenom prostredí sa musia pripravovať postupne, platí to pri každom vstupe do vody. Ak chcete vylepšiť svoju pulzovú frekvenciu, nemusíte sa hneď stať maratóncom či ľadovým medveďom. Jej spomalenie dosiahnete aktivitami, ktoré zvládne každý.

Začnite chodiť

„Ak má niekto vyššiu pulzovú frekvenciu, okolo 80 až 85 úderov, ale inak sa cíti zdravý, môže ísť o následok zlej funkčnej zdatnosti alebo nepripravenosti. Srdce sa pri bežných aktivitách skôr vyčerpáva, lebo nie je na záťaž pripravené,“ upozorňuje odborníčka. „Úpravu odštartujete jednoducho. Pre bežného človeka stačí, aby prešiel denne 1600 metrov, rýchlosťou 4 až 5 kilometrov za hodinu. Ide o klasickú aeróbnu činnosť. Ak chcete výraznejšie zlepšenie, vzdialenosť pomaly predlžujte. Postupne ju môžete zvýšiť na 3,5 kilometra. Opäť platí, že chôdza musí byť energická. 

Otvorte sieť

Skutočne nemusí ísť o športový tréning, ale skôr o prirodzenú pohybovú aktivitu. Tá však musí byť bezpodmienečne pravidelná. Ak ju dodržíte, výsledky sa dostavia v priebehu troch mesiacov. Vytrvalostné aktivity skvalitnia pulzovú frekvenciu a činnosť srdcovo-cievneho systému natoľko, že sa môžu znížiť i hodnoty krvného tlaku. Nezabúdajte ani na protiodporové cvičenia. Využite vlastnú hmotnosť, fľaše s vodou a posilňujte. V čase pokoja je otvorených len 5% vlásočníc. „Pri pohybe sa otvára celá kapilárna sieť. Ak budú svaly pracovať, budú žiť aj svalové bunky, čo sa odrazí na ekonomickejšej práci srdca. Vďaka pravidelnému cvičeniu sa zníži i spravidelní pulzová frekvencia nielen v pokoji, ale i v submaximálnej záťaži,“ hovorí telovýchovná lekárka.

Ako vám bije

Hodnotí sa nielen rýchlosť, ale aj kvalita pulzu či jeho arytmia. „Kvalita pulzu vypovedá o schopnosti srdca pravidelne pracovať s rovnakým objemom krvi. Ide o silu, ktorou krv vypudí. Ak raz bude biť jemnejšie a druhýkrát výraznejšie, je to dôvod na to, aby ste zašli k lekárovi a nechali si srdce skontrolovať,“ vysvetľuje dlhoročná odborníčka. Vo všeobecnosti nasleduje EKG, prípadne záťažový test či takzvaný holter, ktorý sleduje vaše srdce 24 hodín denne. Nevešajte hneď hlavu, aj závažnejšie stavy arytmie možno v spolupráci s odborníkom výborne zvládnuť.“ Bežný zrýchlený pulz vnímajte ako zdvihnutý prst. Ak upravíte rytmus srdca, ľahšie zvládne stresy, či už sú fyzické, alebo psychické. „Nutná je pravidelnosť. Na cielenú aeróbnu aktivitu si nájdite čas minimálne trikrát do týždňa. Naozaj stačí dať si pohodlné topánky,“ povzbudzuje Alena Urvayová. 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Môže za každodennú bolesť hrdla alergia alebo zápal?

Bolesť v hrdle postihuje deti výrazne častejšie než dospelých, až osemkrát ročne. Detská sliznica v hrdle je veľmi citlivá. Bežne sa spája s infekciou alebo aj neinfekčným zápalom, napríklad z alergie. Môže vzniknúť vďaka obyčajnému pobytu vonku na studenom vzduchu alebo v suchom vzduchu v interiéri. V prípade, že za bolesťami hrdla nie sú vážne infekcie a zápaly, ale iba miernejšie podráždenie či prechladnutie, môžete ho riešiť domácimi prostriedkami. Veľmi dôležité je pravidelné dopĺňanie tekutín. Tam, kde bude dieťa ležať počas dňa aj spať v noci, by ste mali dostatočne zvlhčovať vzduch, nakoľko príliš suché ovzdušie podporuje dráždenie sliznice v hrdle. Pravidelne vetrajte. Na kloktanie aj na pitie využite viacero overených a osvedčených prírodných prostriedkov či rastlín. Pri pretrvávaní bolesti hrdla navštívte vášho pediatra, ktorý na základe aj iných klinických symptómov určí, či dieťa musí vyšetriť alergiológ.

čítať viac

Ako ošetrovať hemoroid, ktorý sa vytvoril počas tehotenstva a po pôrode nezmizol?

Počas tehotenstva je v žilách konečníka veľký pretlak, ktorý spôsobuje ich postupný nárast,  predlžovanie a vytváranie tzv. meandrov. V prípade keď dôjde k zápalu alebo trombóze, tento proces  sa zrýchľuje a vyvrcholí tým, že sa hemoroid (zlatá žila) vyklenie, je tuhý a bolestivý. Keď je hemoroid vyklenutý, ľahšie sa infikuje mykózami či bakteriálnymi infekciami, a to najčastejšie spôsobuje svrbenie.
Odporučil by som čo najskôr navštíviť špecialistu na liečbu hemoroidov (tzv. proktológa) a ochorenie radikálne riešiť. Zákroky je lepšie robiť v prípade, keď žena nedojčí. Pokiaľ je ale bolesť veľmi silná, môžu sa robiť aj u dojčiacich žien. V závislosti od lokálneho nálezu sa robí narezanie, vyrezanie, laserová liečba alebo gumičkovanie (tzv. Barronova ligatúra).
Konzervatívnu liečbu by som vo vašom prípade neodporúčal, nakoľko len predlžuje a zhoršuje ochorenie. Síce na chvíľu pomôže a zlepší nález, ale ochorenie pretrváva a po čase nastane opäť zhoršenie. Konzervatívna liečba čapíkmi a masťami je vhodná len na začiatku ochorenia, v pokročilejších štádiách už je potrebné radikálnejšie riešenie.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia