Hoci mnohým ľuďom nevoňajú, najzdravšie a najvýživnejšie sú čierne ríbezle. To však neznamená, že by sa červené a biele mali za čo hanbiť. Doprajte si vitamínovú bombu.

Pomôžu na hrdlo i tlak

Čierne ríbezle majú protizápalový a antibakteriálny účinok. Šťavu z tohto ovocia, ktoré má pre niekoho špecifickú chuť, si dajte napríklad pri bolestiach hrdla. Pri reumatických ochoreniach si môžete uvariť aj čaj z listov. Čierne ríbezle obsahujú trikrát viac vitamínu C ako citróny. Stačí si cez deň nazbierať 100 g bobúľ a pokryjete dennú dávku tohto vitamínu. Porciu čiernych ríbezlí si doprajte aj keď vás trápi vysoký krvný tlak. Bobule sú totiž ideálnym zdrojom draslíka. Osviežujúce ovocie obsahuje dvakrát viac tejto minerálnej látky ako napríklad jablko. Nájdete v nich však aj železo, vitamín E a skupinu vitamínov B. Rovnako i horčík a vápnik. Misku čiernych ríbezlí pokojne servírujte aj na letných grilovačkách. Tmavé bobule vám pomôžu aj pri problémoch s trávením.

Prekvapí vás, prečo sa oplatí jesť praženicu. Čo sa skrýva pod škrupinou?

Chutná vláknina

Najobľúbenejšie sú červené ríbezle, hoci majú menej živín ako čierne. Jemne kyslá chuť je však v letných mesiacoch skutočne osviežujúca. Pre organizmus sú však zaujímavé aj nižšie hodnoty minerálov a vitamínov. Vzhľadom na chuť mnohí dokážu červených ríbezlí zjesť viac a s väčšou chuťou ako čiernych. Najsladšie bývajú biele ríbezle. Zjednodušene možno povedať, že sú to albíni spomedzi bobúľ. Rovnako sa oplatia jesť kvôli flavonoidom a polyfenolom, ktoré sú známe svojim antioxidačným účinkom. Výborný je i rutín, ktorý má veľký význam pre bezproblémové fungovanie cievneho systému. Všetky druhy ríbezlí sú však bohaté na vlákninu.

Najlepšie sú čerstvé

Po akýchkoľvek ríbezliach môžete siahnuť, ak chcete zhodiť pár kilogramov. Sto gramov ríbezlí má približne 250 kJ. Ríbezle nie sú vhodné na dlhodobé skladovanie. V chladničke ich majte maximálne tri dni. V ideálnom prípade si ich natrhajte a hneď zjedzte, prípadne si pripravte chutné smoothie. Sú vhodným doplnkom aj rozličných šalátov. Iné druhy ovocia môžu potlačiť napríklad kyslosť ríbezlí, ktorá nemusí vyhovovať každému.

Čítajte aj: