MENU
zdravy-zivot

Príprava na bežecké preteky: Ako podať najlepší výkon, radia profesionáli

Vytrvalostní bežci Romana Komarňanská a Gabriel Švajda.
Zdravý život

Príprava na bežecké preteky: Ako podať najlepší výkon, radia profesionáli

Vytrvalostní bežci Romana Komarňanská a Gabriel Švajda vám v treťom diele bežeckého článku pre iZdravie.sk poradia, aký režim si nastaviť tesne pred pretekmi a čomu sa vyhnúť, aby ste podali ten najlepší výkon.

Charitatívny beh Wings for Life World Run je už o pár dní tu. Jeho ambasádori veľmi dobre poznajú aj úskalia bežeckých začiatkov.
Radili vám preto, ako to nevzdať:Najväčšie chyby bežeckých začiatočníkov: Ako sa motivovať a vytrvať
a tiež ako správne vykonávať strečing: Strečing nepomôže len športovcom. Kedy a ako si správne natiahnuť svaly? 

Ako sa stravovať 3-4 dni pred výkonom?

Pár dní pred pretekmi by mala byť samozrejmosťou zdravá, vyvážená a plnohodnotná strava. Tá je pre bežca či akéhokoľvek iného športovca dôležitá, a to aj z dlhodobého hľadiska. Špecifikom bežcov však je fakt, že naše telo si vyžaduje sacharidy, nakoľko potrebuje energiu. Preto odporúčam pred pretekmi zaradiť viac sacharidových jedál skladajúcich sa z potravín ako sú cestovina, ryža, zemiaky a ovocie.

Čítajte aj: Najželeznejší Slovák: Náš Ironman v triatlone boduje, hoci beh neznáša

Ako v tomto období upraviť treningový režim?

Závisí to od plánovanej vzdialenosti, no ak sa chystáte na dôležitý beh, týždeň pred ním vyklusávajte, behajte rovinky a potom si dajte deň – dva voľno. Upravujte všetko, čo môže váš výkon ovplyvniť. Stravu, spánok, aj regeneráciu.
Tip od Gabriela: Keď sa beh koná v nedeľu, vylaďujem v utorok. V utorok absolvujem intervalový tréning v takom tempe, v akom chcem počas preteku bežať. 3-4 dni pred behom už len klušem a rovinkujem. Veľmi dôležitý je spánok, ten si posledné dva dni pred pretekmi naozaj doprajem. Pitný režim pred výkonom Telo je nutné hydratovať čo najviac, či už vodou, minerálkou s obsahom horčíka, hypotonickými a hypertonickými nápojmi alebo ovocnými šťavami. Je dobré, ak je organizmus pred behom dostatočne „zaliaty.“

Príprava na bežecké preteky: Ako podať najlepší výkon, radia profesionáliPríprava na bežecké preteky: Ako podať najlepší výkon, radia profesionáli
Zdroj: Jakub KOVALÍK

Romana Komarňanská. Foto: Jakub KOVALÍK
Viac foto vo FOTOGALÉRII!

Deň pred pretekmi

Romana: Môj deň pred pretekmi vyzerá nasledovne: vstanem, doprajem si svoje obľúbené raňajky, idem sa vyklusať či vyrovinkovať, potom si dám strečing, po ktorom nasleduje obed doplňujúci sacharidy. Nasleduje oddychová fáza, kedy si čítam alebo počúvam hudbu či pozerám televíziu. Po ľahkej večeri sa odoberiem spať, aby som načerpala dostatok síl.
Gabriel: Deň pred pretekmi si rád sám pripravím všetko, čo budem nasledujúci deň potrebovať. Či už ide o bežecké oblečenie, hudbu, topánky. Pokiaľ je to potrebné, tak si pripravím aj nejaké ľahké občerstvenie, ako napríklad nakrájané jablko.

Strava v deň behu

Romana: Keďže pred väčšinou behov stihnem iba raňajky, doprajem si v rámci stravy iba tie. Väčšinou stavím na svoje každodenné, ktoré pozostávajú zo špaldových vločiek, kokosu, chia semienok a sušených sliviek. Gabriel: Ja osobne preferujem pred behom akékoľvek cestoviny, zasýtia, doplnia sacharidy, no nie je z nich ťažko.

Ich najväčšie prešľapy  

Romana: V pamäti mi najviac asi utkvel jeden beh, kedy počasie dosahovalo snáď aj 40 stupňov a ja som bežala na priamom slnku bez akejkoľvek pokrývky hlavy. Tiež si spomínam, že raz som si dala na beh úplne nové, neodskúšané tenisky, na ktoré moje nohy neboli zvyknuté, a to sa na výkone odzrkadlilo. Toto určite neodporúčam. Rovnako si pamätám, ako mi raz nebolo vôbec po behu dobre, lebo som po ňom prijala málo tekutín.
Gabriel: Raz som to so spánkom prehnal a pospal si viac, ako by bolo pre bežca potrebné. Cítil som sa potom počas behu veľmi ospalý. Bežec musí vstať v správny čas.

Romana a Gabriel pobežia už v nedeľu, 8. mája na celosvetovom charitatívnom behu Wings for Life World Run.
S Gabrielom sa na štarte stretnete v Bratislave a Romana si ako minuloročná slovenská víťazka vybrala lokalitu na beh v Japonsku. 

Bude vás zaujímať: Milovník rýchlosti Adam Žampa: Na úspech nestačí mať v nohách

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Prečo ma kríže nezačnú bolieť hneď po väčšej fyzickej námahe?

Ľudské telo je nastavené tak, aby odolávalo rôznym ochoreniam spúšťaním obranných mechanizmov. Vďaka dobrej imunite nemusí každý ochorieť na chrípku či iné infekčné ochorenie. Podobné je to aj s pohybovým aparátom. Každý z nás má inú toleranciu na fyzickú záťaž či cvičenie, preto aj reakcie na ne sú veľmi individuálne. Dôležitým faktorom je aj aktuálny klinický nález chrbtice, od ktorého tiež závisí, či sa už vyčerpali kompenzačné mechanizmy a objaví sa bolesť, ktorá signalizuje, že niečo nie je v poriadku.

Predpokladám, že u vás už nastali nejaké zmeny na chrbtici a preto vás trápia problémy po záťaži. Keďže nemám bližšie údaje o vašom veku a zdravotnom stave, môžem vám len všeobecne odporučiť odborné vyšetrenie. Po ňom by mala nasledovať eliminácia rizikových a spúšťacích faktorov, ktoré vás znepokojujú, prípadne preliečenie a rehabilitácia.

čítať viac

Dcérka vykakala krvnú zrazeninu. Čo to je? Mám sa báť?

Prímes krvi v stolici môže a nemusí signalizovať závažný problém. Pri náleze krvi je vždy potrebné zhodnotiť celkový stav dieťa a hľadať ďalšie príznaky. Ak je prítomná krv v malom množstve na povrchu stolice, zvyčajne sa jedna o fisúru - drobnú trhlinu sliznice konečníka. Krv je vtedy jasno červená. Ak je stolica tmavá ide o natrávenú krv z horných častí tráviaceho traktu, prípadne prehltnutú krv pri ragádach na prsníku. Krv vo vnútri stolice môže byť následkom alergie na bielkovinu  kravského mlieka, ale aj následkom  krvácivej choroby novorodencov spôsobenej  nedostatkom vitamínu K. Ak má dieťa teplotu, krvavé hlieny v zelenej stolici môžu byť prejavom infekcie najčastejšie Campylobacter. Vo vašom prípade mohlo ísť o drobnú ragádu na prsníku u vás a dcérka s mliečkom vypila aj krv z poškodenej cievy.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor