Bojíte sa sprchy, lebo vás trápi kožné ochorenie? Hoci mnohí sa vode v tomto prípade podvedome vyhýbajú, odborníčka má v tom jasno. Na každé kožné ochorenie je vhodná hygiena vodou.

Máte suchú kožu?

„Sprchu by ste mali celoročne preferovať, ak trpíte kožným ochorením, pre ktoré je charakteristická suchá koža. Ide napríklad o atopickú dermatitídu, ichtyózu, psoriázu či chronické ekzémy,“ vymenováva dermatologička MUDr. Martina Part, PhD. „Pri sprchovaní však používajte najmä prípravky z lekárne, ktoré sú vyvinuté špeciálne pre pokožku so sklonom k atopii. Vhodné sú výrobky bez parfumácie a parabénov, čím sa znižuje alergizujúci potenciál sprchovacieho prípravku.“ Pre alergikov je vhodnejšia večerná sprcha. Voda zmyje pred spaním prachové častice, prípadné pele, teda možné alergény. Rovnako sa večer osprchujte, aj keď máte suchú pokožku. Potom má celú noc na to, aby sa zregenerovala.

Anketa
Trápi vás atopický ekzém?

Neriskujte podráždenie

Nezabúdajte na ďalšie pevné pravidlo, a neplatí to len pre ľudí s citlivejšou pokožkou. Pod sprchu skočte aj po každom plávaní, či už v bazéne, vrátane domáceho alebo v iných prírodných plochách. Vyvarujete sa tak väčším problémom. „Na koži vám po pobyte v bazéne zostávajú chemické látky, ktoré používajú na dezinfekciu a môžu pôsobiť dráždivo alebo môžu kožu vysušovať,“ upozorňuje na letné nástrahy doktorka Martina  Part. „Osprchovaním spláchnete aj mikróby, ktoré sa môžu vo vode nachádzať. Najmä v prírodných kúpaliskách sa môžete stretnúť s rôznymi rastlinami, ktoré môžu na koži zanechať drobné čiastočky. Ľahko tak skončíte s podráždenou kožou, prípade v kombinácii so slnkom môže byť výsledkom aj kožné ochorenie.“ 

Otužujte

Ste ešte stále nerozhodní, či uprednostníte sprchu pred vaňou? Možno u vás vyhrá ekologický duch. Sprchovanie trvá v priemere 4 až 5 minút. Za minútu miniete približne 15 až 17 litrov vody. Vaňa vás bude v priemere stáť 120 až 150 litrov vody. Sprcha má navyše ďalšiu výhodu. Môžete v nej otužovať. V studenej vani sa nedá kúpať, na studenú sprchu si však zvyknete. Chladnejšia voda poskytujte organizmu množstvo výhod. Telo si však musí privyknúť na chlad postupne, preto všetko odštartujte vlažnou vodou. Po pár dňoch si na teplotu sprchy zvyknete a môžete ju opäť znížiť. Prečo sa oplatí chladnejšie sprchovanie? Posilňuje imunitný systém, zlepšuje prekrvenie, redukuje vznik kŕčov, udržuje pokožku pružnejšiu, odbúrava stres a odoženie únavu.