MENU
zdravy-zivot

Prekvapí vás, prečo sa oplatí jesť praženicu. Čo sa skrýva pod škrupinou?

Všetky pozitívne vlastnosti vajíčka si vychutnáte pri jeho rozumnej konzumácii.
Zdravý život

Prekvapí vás, prečo sa oplatí jesť praženicu. Čo sa skrýva pod škrupinou?

Vajíčka z jedálneho lístka neškrtajte. Surové však radšej nepite. Ktoré živiny sa v ňom nájdete a prečo sa netreba báť cholesterolu?

Dali by ste si vajíčko, ale stále ste v rozpakoch, či vám zbytočne nezdvihne hladinu cholesterolu? Pamätníci si iste spomenú na reklamu – jedno vajce denne, potom prišlo obdobie, keď sa vajcia stali strašiakom. To už neplatí! 

Dostalo milosť

Vajce je bohatým zdrojom cholesterolu, o tom niet pochýb. „Jedno obsahuje približne dvestotridsať miligramov, pričom všetok cholesterol sa nachádza v žĺtku. Z toho vyplýva, že jedno vajce dodá organizmu takmer jeho celodennú dávku,“ vysvetľuje odborníčka na výživu prof. MUDr. Jana Jurkovičová, CSc. z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. „V minulosti sa predpokladalo, že vysoký príjem cholesterolu potravou, je zodpovedný za jeho vysoké hladiny v krvi, práve preto sme mali konzumáciu vajec výrazne obmedziť. Zistilo sa však, že cholesterol z potravy, jeho hladinu v krvi v skutočnosti ovplyvňuje minimálne.“ Oveľa horší vplyv má na hodnoty cholesterolu príjem nasýtených tukov. Veľké štúdie nepotvrdili ani súvislosť medzi konzumáciou vajec a aterosklerózou či srdcovo-cievnymi ochoreniami. Naopak, stále pribúdajú dôkazy o jeho pozitívnych účinkoch na ochranu pred vznikom mozgovej príhody. 

Behali po tráve?

Pamätáte sa ešte na vajíčka od starej mamy, z ktorých bola vždy žltšia praženica i bábovka? Voľný chov prináša výhody nielen pre sliepky. Pohyb na čerstvom vzduchu, slnko a po väčšinu roka prístup k zelenej strave, sa odrazia na kvalite vajíčok. „Majú vyšší obsah vitamínu D i omega-3 polynenasýtených mastných kyselín, ktorých máme v bežnej strave nedostatok,“ vymenúva lekárka, prečo sa oplatí do drahších biovajec a tých z voľného chovu investovať. „Žĺtok takých sliepok je intenzívnejšie sfarbený pre vyšší obsah karotenoidov.“ Určite sa ich neoplatí vynechávať z jedálneho lístka. Patria medzi biologicky najcennejšie potraviny. Podľa odborníčky sa za tým skrýva vynikajúca skladba vaječných bielkovín, tukov, vitamínov, minerálnych látok i rastových a ochranných faktorov. 

Prostredie, v ktorom sa sliepky chovajú, sa odrazí aj na kvalite vajíčok.Prostredie, v ktorom sa sliepky chovajú, sa odrazí aj na kvalite vajíčok.
Prostredie, v ktorom sa sliepky chovajú, sa odrazí aj na kvalite vajíčok.
Zdroj: Shutterstock

Chýba len jeden vitamín

„Vajce má vyššiu biologickú hodnotu ako mlieko či mäso hospodárskych zvierat. Pre našu výživu je optimálne najmä zloženie plnohodnotných bielkovín, mimoriadne vysoká je ich stráviteľnosť. Z tukov, okrem cholesterolu, má význam vysoký podiel nenasýtených, čiže zdraviu prospešných mastných kyselín a najmä vysoký podiel fosfolipidov. Ide najmä o ovolecitín,“ približuje ďalšie pozitíva Jana Jurkovičová. „Je dôležitý pre správnu funkciu nervovej sústavy. Podieľa sa i na znižovaní hladiny cholesterolu v krvi.“ Vajce obsahuje všetky významné minerálne látky, stopové prvky a takmer všetky vitamíny okrem céčka. Skrýva však v sebe ešte väčší potenciál. Odborníci predpokladajú, že sa v ňom nachádzajú doteraz nepreskúmané biologicky aktívne látky, ktoré môžu zohrať úlohu aj pri prevencii či liečbe niektorých chorôb. 

Slepačie vajíčko obsahuje vitamíny A, D, E, K a vitamíny skupiny B. Z minerálov a zo stopových prvkov je v ňom zastúpený vápnik, fosfor, sodík, železo, ale aj horčík, draslík a jód. Ak si dáte jedno väčšie na raňajky, pokryjete ním približne 15 percent dennej potreby sodíka, železa a bielkovín. 

Kedy je vhodná opatrnosť?

Všetky pozitívne vlastnosti vajíčka si vychutnáte pri jeho rozumnej konzumácii. V praxi to znamená, že stačí zjesť jedno denne alebo sedem týždenne. Sú však diagnózy, pri ktorých je namieste ich príjem mierne obmedziť. „Opatrnosť sa odporúča pri chorobách žlčníka alebo ak už máte ochorenie srdca a ciev alebo cukrovku druhého typu. Na druhej strane sa však predpokladá, že u týchto ľudí predstavuje vyššie riziko skôr nezdravý životný štýl vrátane stravy ako samotná konzumácia vajec,“ objasňuje odborníčka. Pravidelne začínate deň surovým vajíčkom, aby ste mali výraznejšiu svalovú hmotu? Hoci ponúka podobné benefity ako varené, počítajte s tým, že je ťažšie stráviteľné a využiteľnosť bielkovín je nižšia. „Surový vaječný bielok obsahuje bielkovinu avidín, ktorá má antinutričné účinky. Znamená to, že môže blokovať vstrebávanie niektorých vitamínov,“ upozorňuje doktorka Jana Jurkovičová. Navyše, nielen v letných mesiacoch konzumáciou surových vajec riskujete salmonelovú infekciu. 

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám vysoký tlak a problémy so srdcom. Je riziko dať sa očkovať proti covidu?

Očkovanie proti ochoreniu COVID-19 má len málo kontraindikácií, podobne ako očkovania proti iným vírusovým ochoreniam. Liečená hypertenzia medzi ne nepatrí. Je dôležité pravidelne užívať lieky, aby hodnoty tlaku boli v norme. Samozrejme, po podaní akejkoľvek očkovacej látky môže dôjsť k zmene hodnôt, je preto potrebné, aby ste si po očkovaní merali tlak krvi častejšie, aspoň jeden- až dvakrát denne.

Nepíšete, aké problémy so srdcom máte, ale predpokladám, že aj tie sú liečené alebo sledované u špecialistu. Podobne ako pri hypertenzii – ani  porucha rytmu srdca nie je prekážkou na vykonanie očkovania. Ak máte obavy, poraďte sa so svojim všeobecným lekárom alebo špecialistom.

čítať viac

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor