MENU
zdravy-zivot

Prekvapí vás, prečo sa oplatí jesť praženicu. Čo sa skrýva pod škrupinou?

Všetky pozitívne vlastnosti vajíčka si vychutnáte pri jeho rozumnej konzumácii.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Prekvapí vás, prečo sa oplatí jesť praženicu. Čo sa skrýva pod škrupinou?

Vajíčka z jedálneho lístka neškrtajte. Surové však radšej nepite. Ktoré živiny sa v ňom nájdete a prečo sa netreba báť cholesterolu?

Dali by ste si vajíčko, ale stále ste v rozpakoch, či vám zbytočne nezdvihne hladinu cholesterolu? Pamätníci si iste spomenú na reklamu – jedno vajce denne, potom prišlo obdobie, keď sa vajcia stali strašiakom. To už neplatí! 

Dostalo milosť

Vajce je bohatým zdrojom cholesterolu, o tom niet pochýb. „Jedno obsahuje približne dvestotridsať miligramov, pričom všetok cholesterol sa nachádza v žĺtku. Z toho vyplýva, že jedno vajce dodá organizmu takmer jeho celodennú dávku,“ vysvetľuje odborníčka na výživu prof. MUDr. Jana Jurkovičová, CSc. z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. „V minulosti sa predpokladalo, že vysoký príjem cholesterolu potravou, je zodpovedný za jeho vysoké hladiny v krvi, práve preto sme mali konzumáciu vajec výrazne obmedziť. Zistilo sa však, že cholesterol z potravy, jeho hladinu v krvi v skutočnosti ovplyvňuje minimálne.“ Oveľa horší vplyv má na hodnoty cholesterolu príjem nasýtených tukov. Veľké štúdie nepotvrdili ani súvislosť medzi konzumáciou vajec a aterosklerózou či srdcovo-cievnymi ochoreniami. Naopak, stále pribúdajú dôkazy o jeho pozitívnych účinkoch na ochranu pred vznikom mozgovej príhody. 

Behali po tráve?

Pamätáte sa ešte na vajíčka od starej mamy, z ktorých bola vždy žltšia praženica i bábovka? Voľný chov prináša výhody nielen pre sliepky. Pohyb na čerstvom vzduchu, slnko a po väčšinu roka prístup k zelenej strave, sa odrazia na kvalite vajíčok. „Majú vyšší obsah vitamínu D i omega-3 polynenasýtených mastných kyselín, ktorých máme v bežnej strave nedostatok,“ vymenúva lekárka, prečo sa oplatí do drahších biovajec a tých z voľného chovu investovať. „Žĺtok takých sliepok je intenzívnejšie sfarbený pre vyšší obsah karotenoidov.“ Určite sa ich neoplatí vynechávať z jedálneho lístka. Patria medzi biologicky najcennejšie potraviny. Podľa odborníčky sa za tým skrýva vynikajúca skladba vaječných bielkovín, tukov, vitamínov, minerálnych látok i rastových a ochranných faktorov. 

Prostredie, v ktorom sa sliepky chovajú, sa odrazí aj na kvalite vajíčok.Prostredie, v ktorom sa sliepky chovajú, sa odrazí aj na kvalite vajíčok.
Prostredie, v ktorom sa sliepky chovajú, sa odrazí aj na kvalite vajíčok.
Zdroj: Shutterstock

Chýba len jeden vitamín

„Vajce má vyššiu biologickú hodnotu ako mlieko či mäso hospodárskych zvierat. Pre našu výživu je optimálne najmä zloženie plnohodnotných bielkovín, mimoriadne vysoká je ich stráviteľnosť. Z tukov, okrem cholesterolu, má význam vysoký podiel nenasýtených, čiže zdraviu prospešných mastných kyselín a najmä vysoký podiel fosfolipidov. Ide najmä o ovolecitín,“ približuje ďalšie pozitíva Jana Jurkovičová. „Je dôležitý pre správnu funkciu nervovej sústavy. Podieľa sa i na znižovaní hladiny cholesterolu v krvi.“ Vajce obsahuje všetky významné minerálne látky, stopové prvky a takmer všetky vitamíny okrem céčka. Skrýva však v sebe ešte väčší potenciál. Odborníci predpokladajú, že sa v ňom nachádzajú doteraz nepreskúmané biologicky aktívne látky, ktoré môžu zohrať úlohu aj pri prevencii či liečbe niektorých chorôb. 

Slepačie vajíčko obsahuje vitamíny A, D, E, K a vitamíny skupiny B. Z minerálov a zo stopových prvkov je v ňom zastúpený vápnik, fosfor, sodík, železo, ale aj horčík, draslík a jód. Ak si dáte jedno väčšie na raňajky, pokryjete ním približne 15 percent dennej potreby sodíka, železa a bielkovín. 

Kedy je vhodná opatrnosť?

Všetky pozitívne vlastnosti vajíčka si vychutnáte pri jeho rozumnej konzumácii. V praxi to znamená, že stačí zjesť jedno denne alebo sedem týždenne. Sú však diagnózy, pri ktorých je namieste ich príjem mierne obmedziť. „Opatrnosť sa odporúča pri chorobách žlčníka alebo ak už máte ochorenie srdca a ciev alebo cukrovku druhého typu. Na druhej strane sa však predpokladá, že u týchto ľudí predstavuje vyššie riziko skôr nezdravý životný štýl vrátane stravy ako samotná konzumácia vajec,“ objasňuje odborníčka. Pravidelne začínate deň surovým vajíčkom, aby ste mali výraznejšiu svalovú hmotu? Hoci ponúka podobné benefity ako varené, počítajte s tým, že je ťažšie stráviteľné a využiteľnosť bielkovín je nižšia. „Surový vaječný bielok obsahuje bielkovinu avidín, ktorá má antinutričné účinky. Znamená to, že môže blokovať vstrebávanie niektorých vitamínov,“ upozorňuje doktorka Jana Jurkovičová. Navyše, nielen v letných mesiacoch konzumáciou surových vajec riskujete salmonelovú infekciu. 

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor