MENU
zdravy-zivot

Ako si udržať postavu v tridsiatke, štyridsiatke či päťdesiatke? Rozhodujú drobnosti

Dobrú postavu si môžete udržať v každom veku, dôležitá je disciplína.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Ako si udržať postavu v tridsiatke, štyridsiatke či päťdesiatke? Rozhodujú drobnosti

Každý vek má svoje špecifiká. Kým v dvadsiatke zjete čokoľvek a nepriberiete, v štyridsiatke si radšej premyslite, čo si dáte na tanier. Postavu si však môžete udržať aj v päťdesiatke.

V dvadsiatke môžete zjesť čokoľvek a kedykoľvek. Priberanie a problémy s hmotnosťou sú pre vás veľkou neznámou. Nechápete, prečo si vaše staršie kamarátky odtŕhajú od úst a na čokoládu sa len pozerajú. Mladý, zdravý metabolizmus bez problémov spáli hranolky s kečupom, stačí, aby ste sa prebehli po meste a ste opäť hladní. Ak v mladosti navyše pravidelne cvičíte, priberanie je pre vás cudzí pojem. Po tridsiatke sa však začína meniť svet a niekedy vám prehrešky vo výžive vie organizmus poriadne spočítať.

30+

Tridsiatnici presedia väčšinu dňa v práci. Budovanie kariéry, nepravidelné a často nezdravé stravovanie sa začínajú odrážať aj na vašej postave. Ak nepodniknete zmenu, začnú sa objavovať na kritických miestach prvé tukové vankúšiky. Nezúfajte! Na zmenu stačí málo. Metabolizmus sa síce trochu spomaľuje, ale stačí, keď z jedálneho lístka vyhodíte sladkosti a 2-krát do týždňa si nájdete čas na športovanie.

Vyberte si energické kolektívne športy a zoberte na ihrisko aj svojich kolegov. Budete na jednej lodi a potiahnete sa. Vhodný je volejbal, basketbal, futbal alebo sa vyberte na skupinovú salsu. Ak nájdete len jedného sparing partnera, prehrešky z jedálneho lístka vybehajte na bedmintonovom, squashovom alebo tenisovom ihrisku.

40+

Postrehnete to krátko po štyridsiatke. Spaľovanie kalórií už nie je také jednoduché. S pribúdajúcim vekom prirodzene klesá svalová hmota, a tak sa znižuje i energetický výdaj. Aj v tomto smere môžete telo trochu oklamať. Pri výbere športov sa zamerajte na cvičenia, pri ktorých si budujete svalovú hmotu. Svaly totiž spaľujú kalórie ešte aj po cvičení. Nezačnite hladovať.

Opäť si len trochu upravte jedálny lístok a kilogramy pôjdu nadol. Zemiaky, cestoviny alebo ryžu si dajte na tanier maximálne 3-krát do týždňa. Vsaďte skôr na zeleninu, chudé mäso a bez problémov si udržíte zdravú hmotnosť. Vyhnite sa drastickým jednostranným diétam.

50+

Po päťdesiatke to chce disciplínu. Ak sa budete pravidelne hýbať a po večeroch nemaškrtiť, hmotnosť si udržíte aj napriek spomalenému metabolizmu i tráveniu. Správne kilá si udržíte vďaka pravidelným prechádzkam, nordic walkingu, joge či turistike. Ak máte radi pohyb a nemáte problém s kĺbmi bez problémov si môžete zaskákať aj na energických cvičeniach. Zabudnite na bohatú večeru.

Ideálne sú zeleninové šaláty alebo ľahké zeleninové polievky. Musia byť jednoduché a bez zápražky. A tohto trendu sa držte. Vždy platí, výdaj musí byť väčší ako príjem. Či máte štyridsať alebo osemdesiat.

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac

Pukanie, praskanie a tuhnutie čeľuste? Vyhľadajte odborníka!

Bolesť v oblasti čeľustného kĺbu môže poukazovať na primárnu poruchu v ktorejkoľvek časti úst a tváre. Zvukové fenomény ako pukanie či vŕzganie vychádzajú z narušenia koordinácie pohybu kĺbového disku a ramena sánky. Čeľustný kĺb môže byť poškodený priamym úrazom, zápalom alebo opakovaným chronickým preťažovaním kĺbových plôch pri nesprávnej koordinácii svalového aparátu v oblasti čeľustného kĺbu, ale i v oblasti krčnej chrbtice.

Napríklad chybný zhryz či škrípanie zubov sa prejavujú bolesťou čeľustného kĺbu a žuvacích svalov. Tieto stavy môžu viesť k predčasnej a bolestivej osteoartróze čeľustného kĺbu, spojenej s pocitom stuhnutosti. Pri zápalových reumatických ochoreniach môže byť postihnutý ktorýkoľvek kĺb v tele, teda aj čeľustný.

Pri väčšine týchto ochorení sú však zapálené viaceré kĺby v typických lokalitách. Súčasne sa objavujú celkové príznaky, ako je únava, slabosť, zvýšená teplota. V rámci diferenciálnej diagnostiky bolesti čeľustného kĺbu sú potrebné vyšetrenia u viacerých odborných lekárov – stomatológa, ORL lekára, neurológa a reumatológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor