MENU
zdravy-zivot

FOTO test: Dokážete tento cvik? Odhalí, ako potrebuje cvičiť vaše telo

Sedavé zamestnanie je pre človeka toxické.

Súvisiace témy

Zdravý život

FOTO test: Dokážete tento cvik? Odhalí, ako potrebuje cvičiť vaše telo

Sedením naše telo trpí. Ako veľmi škodí práve vám a ako mu pomôcť?

Ľudia so sedavým zamestnaním dobre vedia a najmä cítia, že ich telo trpí. Štatistiky uvádzajú, že sedavý, fyzicky neaktívny typ zamestnania má až 70 percent ľudí. Ak patríte do tejto skupiny ľudí, zbystrite pozornosť. Sedenie spomaľuje už po 20 minútach cirkuláciu krvi v tele. Výskumy hovoria, že sedenie škodí zdraviu porovnateľne s fajčením.

Od bolesti k chorému srdcu

Sedavým zamestnaním sa môže začať kolotoč priamo súvisiacich problémov - boľavý chrbát, bolesti kĺbového aparátu, obezita, migrény a podobne. Pri dlhodobom „vysedávaní“ máte dokonca aj dvojnásobne vyššiu šancu ochorieť na kardiovaskulárne ochorenie. Všetko sa to môže začať nevinným stuhnutím svalov a malými bolesťami, ktoré sú prvým symptómom vážnejších bolestí či problémov s pohyblivosťou.

Pri sedení sa spomaľuje váš metabolizmus, pričom svaly sú takmer neaktívne. „Spaľujete približne 1 kalóriu za minútu. Pre porovnanie pri behu v strednej intenzite môžete spaľovať až 15 kalórií za minútu. Problémy nastávajú práve pre nízky kalorický výdaj spôsobený nečinnosťou, kedy svaly prirodzene ochabujú, a tým sa znižuje cirkulácia krvi, čo znižuje schopnosť metabolizmu zbavovať sa toxických látok,“ hovorí Ľuboš Gsch, profesionálny osobný tréner a špecialista na tvarovanie postavy.

Neodkladajte rozhodnutie

Čo s tým robiť? Ľuboš Gsch radí začať so športovými aktivitami, kvalitnou stravou, doplnkami výživy a vhodným režimom, pokiaľ ide o aktívny aj pasívny oddych. Zvláštnu pozornosť je potrebné venovať dostatku tekutín, ktoré nielen vyživujú, ale aj zlepšujú cirkuláciu krvi. Súvisiacim faktorom ovplyvňujúcim naše zdravie je stres. Nielen fyzický, ktorý súvisí so sedením a zaťažením chrbtice, ale aj psychický – pracovný.

Mnohí z nás sú si vedomí toho, že sedavé zamestnanie nám škodí. A napriek tomu, že si stále hovoríme, že už začneme cvičiť, stále odkladáme to najdôležitejšie – rozhodnutie. Teraz, v čase koronakrízy, kedy ani vlastne nevieme, ako fungujú fitness centrá, máme ďalšiu dobrú výhovorku, prečo nezačať a opäť to odložiť na neskôr. Čo tak urobiť to inak? Začať cvičiť úplne „od piky“ pod dohľadom profesionálneho osobného trénera a špecialistu na tvarovanie postavy a to u vás doma?

Tréner Ľuboš GschTréner Ľuboš Gsch
Tréner Ľuboš Gsch
Zdroj: archív Ľ.G.

Program je zameraný na brucho, teda svalovú partiu, ktorá prirodzene ochabuje a spodnú časť chrbta, ktorá sa prirodzene skracuje. Je určený všetkým, ktorí nie sú spokojní so svojou kondíciou a chcú s tým niečo začať robiť. K tréningu potrebujete minimálne tréningové vybavenie, teda len základ pozostávajúci z karimatky alebo podložky na cvičenie, pár nakladacích jednoručiek a odporového expandera,“ hovorí Ľuboš Gsch, profesionálny osobný tréner a špecialista na tvarovanie postavy.

Program sa skladá z troch fáz. Prvá fáza je rozbehová a obsahuje dva tréningy, ktoré sa striedajú každý druhý deň. Tréningy môžu trvať približne 10 minút denne. Sú veľmi efektívne a zamerané na problémové časti a na tie, ktoré treba najviac natiahnuť, prípadne posilniť. Po 20 dňoch prichádza aklimatizačná fáza trvajúca 40 dní. Obsahuje 3 tréningy, pričom 2 dni sa cvičí a 1 deň je voľno. To je optimálne riešenie, ktoré nie je vždy dodržateľné, avšak mala by to byť idea tejto fázy. Po tejto časti prichádza fáza nazvaná Ostrý tréning, pričom sa opäť cvičí v režime 2 tréningové dni, 1 oddychový.

Čo by mal tento program cvičencovi priniesť? „Výrazné zlepšenie kondície, zlepšenie proporcií tela, lepšiu funkčnosť tela a možnosť vyvíjať sa. Všetky fázy, vrátane vstupného, sú oddelené testom alebo preskúšaním na základe ktorého cvičenec zistí, či je pre neho tento program vhodný a aby videli, ako sa jednotlivé fázy od seba líšia,“ dodáva Ľuboš Gsch.

Je program určený práve vám? 

Otestujte sa: Ľahnite si na chrbát, tlačte ho do zeme. Nohy zohnite pred seba do pravého uhla. Výdržte takto 1 minútu. Ak je táto poloha v tomto trvaní náročná alebo ju vôbec neudržíte, tento program je určený práve VÁM.

Dokážete takto vydržať minútu?Dokážete takto vydržať minútu?
Dokážete takto vydržať minútu?
Zdroj: archív Ľ.G.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Syn nevypije nič, čo je bez cukru. Kedy sa mu to odrazí na váhe?

Pravdou je, že už konzumácia pollitra sladených nápojov vedie k ďalším negatívnym dopadom na zdravie, lebo zvyšuje riziko vzniku cukrovky, zvýšenej hladine trigklyceridov v krvi a teda aj srdcovocievnych ochorení. U mladých ľudí, ktorí sú aktívni a športujú nemusí nutne konzumácia sladených nealkoholických nápojov viesť k nadváhe či obezite. Častokrát je ich pitie aj spoločensky podmienené, najmä v kolektívoch mladých ľudí, ktorí často obľubujú aj energetické nápoje. Skúste syna motivovať konzumovať skôr ochutené minerálky a samozrejme stále platí, čo doma nie je sa nezje a nevypije.

čítať viac

Môže byť dcérka v noci taká hladná?

Myslím, že to od nej chcete priskoro. Nepíšete, či spíte v jednej miestnosti alebo v jednej posteli, či dojčíte, alebo nie. Myslím si, že hladná určite nebude, vyžaduje si skôr vašu prítomnosť. Prvé tri roky života od nich nemôžete očakávať dokonalý spánkový režim. Rodičia sa však snažia, aby dieťa prespalo celú noc čím skôr, sú nervózni, keď sa im to nedarí a to všetko potom prenášajú na svoje deti. Spánku dieťatko nemusíte učiť. Pomôcť mu zaspať a zabezpečiť pokojný spánok ale môžete. Dieťa vyžaduje počas spánku blízkosť niektorého z rodičov. Odstráňte z jeho blízkosti zbytočné rušivé vplyvy, Vypnite televíziu, uberte na množstve podnetov, choďte viac do prírody. Dieťa sa pred spánkom potrebuje uvoľniť, zbaviť emócií. Vôbec nie je na škodu, ak si pred spánkom i poplače, avšak vo vašej prítomnosti, nie osamote. Nepohoda medzi matkou a otcom takisto na dieťa nepôsobí najlepšie. Veľmi dôležitá je pravidelnosť, teda chodiť spať v rovnakom čase. Ak nič nepomáha, zoberte dieťa k sebe do postele a spite spolu. Tak to funguje všade v prírode.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia