MENU
zdravy-zivot

Radi plávate? Spaľujte vo vode kalórie efektívnejšie

Súvisiace témy

Zdravý život

Radi plávate? Spaľujte vo vode kalórie efektívnejšie

Pri pravidelnom plávaní dochádza k posilneniu ochabnutých svalov pozdĺž chrbtice aj k zlepšeniu psychiky. Posilníte si tiež srdce, imunitu a zväčšíte vitálnu kapacitu pľúc. Ale najmä - vyplávate množstvo kalórií a zlepšíte si figúru.

Plávanie je šport vhodný prakticky pre všetky vekové skupiny, dokonca aj pre ľudí s nadváhou či obéznych. A v zime je dvojnásobne príjemný, pretože na plavárni je fajn teplúčko. 

Príjemne vlažná

Ideálna teplota vody na zaplávanie si je okolo 26 stupňov Celzia. Príliš teplá voda by vás rýchlo unavila a neuplávali by ste toľko, koľko by je potrebné pre lepšiu kondíciu aj spálenie nejakých tých kalórií. Naopak pri pravidelnom dlhšom vystavovaní sa studenej vode si začne telo ako obrannú reakciu ukladať tuky na ochranu pred chladom. Skôr, ako vhupnete do bazéna, sa vždy trochu rozcvičte – výborných je napríklad pár drepov a ponaťahovanie rúk aj nôh. 

Prsia sú dobrý spaľovač

Najviac tuku spálite, keď budete plávať prsia. Pri tomto štýle si však dávajte pozor na správne držanie tela. Ak máte hlavu vysoko vztýčenú nad vodu, nadmerne zaťažujete krčnú aj bedrovú chrbticu. Najlepšie na chrbticu je plávanie na chrbte, čiže znak. No a najrýchlejšie a najviac dĺžok zaplávate, ak sa rozhodnete pre kraul. 

Aspoň hodinu 2x týždenne

Keďže ide o aeróbne cvičenie, malo by trvať dlhšie ako 15 minút, najlepšie však hodinu až hodinu a pol. Je dôležité plávať nepretržite a preplávať čo najväčšiu vzdialenosť. Za minimum by ste mali považovať jeden kilometer, a to 2x až 3x týždenne. Zahodinu spálite okolo 500 až 600 kcal, ak si dáte do tela a idete rýchlejším tempom, môžete sa blížiť aj k 800 kcal. 

Silné svaly, srdce aj imunita

Ďalšími bonusmi plávania je okrem posilňovania množstva svalov tiež posilňovanie imunity a srdcovo-cievneho systému. Tiež zrýchlenie metabolizmu, chudnutie a dobrá nálada. Neničíte si kĺby, neprepínate žiadnu svalovú skupinu. Plávanie patrí naozaj k pohybovým aktivitám, ktoré sa oplatia. 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor