MENU
zdravy-zivot

Pitný režim pre štíhlosť a zdravé obličky: Koľko pohárov je dosť?

Healthy,Beautiful,Young,Woman,Holding,Glass,Of,Water
Zdravý život

Pitný režim pre štíhlosť a zdravé obličky: Koľko pohárov je dosť?

Bolí vás hlava, ste unavení, máte problém so sústredením? Neviňte hneď počasie či chorobu, radšej sa zamyslite, koľko ste toho od rána vypili.

Základom prežitia v horúcich letných dňoch je nepochybne dostatok tekutín. Na ne by sme však mali myslieť počas celého roka. Aj v chladnejších mesiacoch, keď máme prirodzene menší pocit smädu a mnohí si to ani neuvedomujeme. Takisto sa menej potíme a do pitia sa nám akosi nechce.

„Ľudské telo obsahuje 50 až 70 % vody, percento závisí od veku, pohlavia a zdravotného stavu. Voda sa v ľudskom tele zúčastňuje na každom procese, ako sú biochemické reakcie, prenos živín, homeostáza buniek a vnútorného prostredia organizmu, vylučovanie metabolitov – odpadových látok z tela a mnohých ďalších,“ vysvetľuje výživová poradkyňa Vilma Vittek. Voda je pre náš život mimoriadne dôležitá a keďže si naše telo nedokáže vytvoriť tekutiny samo, je odkázané len na ich prísun. Koľko ich denne potrebuje?

Dva litre stačia?

Drink,Water.,Woman's,Hand,Pouring,Fresh,Pure,Water,From,PitcherDrink,Water.,Woman's,Hand,Pouring,Fresh,Pure,Water,From,Pitcher
Zdroj: Shutterstock

„Existujú viaceré odporúčania na potrebné množstvo prijatej tekutiny. Napríklad, že dospelý človek by mal vypiť približne 20 až 40 ml tekutín na jeden kilogram svojej telesnej hmotnosti za 24 hodín, čo je približne 2 až 3 litre tekutín denne. Toto množstvo však ovplyvňujú mnohé faktory – vonkajšia teplota, vlhkosť, telesná aktivita, zdravotný stav, vek a mnohé ďalšie,“ hovorí, že univerzálny vzorec, ktorý by platil pre každého, nečakajte. Podľa odborníčky totiž neexistuje.

Príjem dostatočného množstva tekutín súvisí s ich výdajom, čiže s celkovou dennou bilanciou. „Určite sa treba riadiť vlastnými pocitmi a v prípade pobytu v teplejšom prostredí alebo pri zvýšenej telesnej aktivite prirodzene zvýšiť množstvo prijatých tekutín,“ upozorňuje. Myslieť na to by sme mali aj v období chrípok a nachladnutí. „Dodržiavanie pitného režimu je mimoriadne dôležité pri akomkoľvek ochorení, keď máme zvýšenú teplotu, potíme sa a užívame lieky,“ apeluje Vilma Vittek.

Príjem tekutín by si mali strážiť aj ľudia, ktorých trápi vysoký tlak a užívajú lieky na odvodnenie – diuretiká. „Aj pri nulovej fyzickej aktivite a pobyte v prostredí s normálnou teplotou je potrebné denne prijať minimálne 1,5 až 2 litre tekutiny,“ dodáva. Nezabúdajte, že do celkového objemu prijatých tekutín sa nezapočítava mlieko, káva či pivo.

Pokračovať Ďalej (1/5)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Ako odučiť trojročného syna od spoločného spania v posteli?

Mnohé deti spia v spálni s rodičmi, aj keď sú už dostatočne zrelé byť vo svojej vlastnej izbe a posteli. Je pohodlné a príjemné neopustiť rodičovskú posteľ. Presný vek sa nedá určiť. Treba nájsť správny moment, keď bude synček schopný osamostatnenia. Rozprávajte sa s ním o zmenách, ktoré očakávate. Dohodnite sa, od ktorého dňa bude spať samo v posteli. Pred odchodom do postele sa uistite, že dieťa má vytvorené všetky podmienky pre dobrý spánok. Teplý kúpeľ, dobrá knižka a objatie môžu dieťaťu pomôcť rýchlo a ľahko zaspať. Dávajte mu drobné odmeny, napríklad body za to, ak zostane vo vlastnej posteli. Problém môže nastať s príchodom mladšieho súrodenca, ktorý bude spať vo vašej posteli. Starší môže ľahko žiarliť a budete to mať ešte ťažšie. Pomôcť môže viac spoločne stráveného času počas dňa.

čítať viac

Ako často si mám umývať zuby? Môže žuvačka nahradiť čistenie?

Ideálne aspoň dvakrát denne, teda ráno a večer, pričom treba myslieť na to, že to večerné čistenie je kľúčové. Čo sa týka času, správna doba je tá, počas ktorej si dokážete zuby dôkladne vyčistiť. Niekomu stačia 3 minúty, no niektorí ľudia potrebujú 30 minút. Kontrolórom, by mal byť váš jazyk. Po vyčistení zubov si ním prejdite po všetkých plôškach zubov. Ak budú dokonale hladké, je všetko v poriadku. Žuvačka je výborné riešenie, ale hneď po jedle. Neslúži ako náhrada zubnej kefky, pretože zuby nevyčistí, no zneutralizuje pH v ústach, čo je veľmi dôležité.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor