MENU
zdravy-zivot

Peter Sklár: Upratal som si metabolizmus

Peter Sklár.
Zdravý život

Peter Sklár: Upratal som si metabolizmus

Peter Sklár (45) sa rozhodol upratať si metabolizmus. Ani nie preto, aby schudol, ale preto, aby sa lepšie cítil.

Povolanie herca je nepravidelné a to bol aj jeho problém. „Niekedy pracujeme dlho a nie je čas na prestávky na jedlo. Kedysi sme síce nemali fast foody, ale zato fičala treska, vlašský šalát a podobné dobroty, ktorými sme dopĺňali energiu. No a keďže už nemám dvadsať rokov a metabolizmus sa spomaľuje, rozhodol som sa s ním niečo urobiť. Ani nie preto, že by som bol obézny, ale aby som sa cítil lepšie. Jednou z mojich najväčších chýb bolo, že som sa poriadne najedol až v noci. Divadelné predstavenia sa často končia po desiatej večer, a kým som prišiel domov, bolo pred polnocou. Hlad sa ohlásil a bola návšteva chladničky,“ priznáva populárny herec.

Diéty nie!

Impulzom na zmenu bola preňho tohtoročná dlhá zima. „Mal som veľmi málo pohybu, večer som si sadol k televízoru a pomaly sa to začalo nabaľovať. Našťastie, už je krajšie počasie, takže oveľa viac chodím a celkovo sa viac hýbem. Zopár kíl som sa hneď aj zbavil, ale aj tak som si povedal, že je načase upratať si v hlave aj v tele, a hľadal som spôsob, ako to urobiť čo najlepšie a najbezbolestnejšie.“ Peter Sklár nie je zástanca diét. „Bojím sa jojo-efektu, býva krutý a pravidelný.“ Metóda úpravy metabolizmu sa mu zapáčila, pretože je prirodzená a okrem toho rešpektuje individualitu človeka.

„Výborné je, že z rozboru krvi zistíte, ako na tom ste. Nehovorím, že program dodržiavam úplne presne, občas sa po premiére na večierku nedá odolať dobrotám a som len človek. Nemám brutálne pevnú vôľu, ale snažím sa. Chcem si užívať život normálne, tak ako prichádza, aj s príjemnosťami a vecami, ktoré ponúka, ale už musím do toho zapojiť aj ratio. Mám výhodu, že nie som veľmi na sladké, mám rád zeleninu, veľmi rád jem polievky a mäso. Teším sa na grilovacie obdobie, vedel by som prežiť na šaláte a grilovanom mäsku,“ prezrádza Peter Sklár. Nečaká, že radikálne schudne, jeho cieľom je natrvalo si zmeniť stravovanie a hlavne to, aby sa dobre cítil. Tri jedlá denne mu vyhovujú.

„Tak som bol naučený jesť. Keď pocítim veľký hlad, snažím sa zjesť skôr ovocie a zeleninu. Je príjemné vedieť, že máte akýsi kanál, ktorý vám hovorí, aha, na toto si mám dať pozor. Páči sa mi aj to, že môžem jesť bežné potraviny, určite je pre nás väčším zdrojom vitamínu C kyslá kapusta ako nejaké citrusy.“

3x a dosť!

Každý organizmus si vie vyrobiť všetky hormóny aj enzýmy, ktoré potrebuje na to, aby fungoval dobre. Samozrejme, ak mu dáte základné živiny a nevyhnutné látky. „Dnes však mnohí nevedia, čo konkrétne majú telu dať, čo naozaj potrebuje. Čoraz viac ľudí má nadváhu, lietajú z diéty do diéty a skôr si škodia, ako pomáhajú,“ hovorí výživová poradkyňa Katarína Grich.

„Hlavne obéznym ľuďom nefungujú základné regulačné mechanizmy ako chuť a odpor či hlad a sýtosť. Telo si nevie povedať, čo potrebuje. Preto je základným predpokladom úspešnej redukcie hmotnosti a pocitu, že sa dobre cítite, mať v poriadku metabolizmus.“ Nemecký lekár Wolf Funfack vytvoril komplexný program, ako ho správne upraviť.

„Na základe osobnej anamnézy a rozsiahleho rozboru krvi sa zostavuje individuálny jedálny lístok. Krv prezradí o vašom zdravotnom stave najviac, zistíme nielen to, ktoré potraviny sú pre vás vhodné, ale aj to, či si váš zdravotný stav nevyžaduje aj pomoc lekára,“ zdôrazňuje Katarína Grich.

POZOR NA CUKOR

Základom komplexnej metódy úpravy metabolizmu je strava s nízkou glykemickou záťažou a dostatkom kvalitných bielkovín a tukov. „Ak zostavíme stravovanie podľa týchto kritérií, nebude vám robiť problémy jesť iba tri razy denne a dodržať medzi jedlami päťhodinové prestávky. Navyše, udržíte si správnu hladinu cukru, čím minimalizujete riziko cukrovky,“ zdôrazňuje Katarína Grich. Väčšina jej chudnúcich klientov jedávala príliš veľa pokrmov so sacharidmi, ktoré sa rýchlo vstrebali do krvi, a chýbali im kvalitné bielkoviny, minerály, vitamíny či stopové prvky. „Tak si nepriaznivo ovplyvňovali produkciu inzulínu, ktorý je mimoriadne dôležitý pri látkovej premene. Jeho zvýšená tvorba okrem iných negatívne podporuje ukladanie tukov a brzdí ich odbúravanie.“

JABLKO KAŽDÝ DEŇ

Program úpravy metabolizmu neponúka iba vhodné jedlá, ale aj ich správnu úpravu. „Napríklad zemiaky je dobré variť v šupke, zemiaková kaša je už niečo iné. Telo potrebuje aj tuky, aj bielkoviny. Dôležité je, aby boli kvalitné a v správnom pomere. Výhodou programu je, že uprednostňujeme regionálne produkty a tie druhy ovocia a zeleniny, ktoré sa pestujú u nás a na ktoré sme zvyknutí. Hoci napríklad papája alebo mango sú veľké tukožrúty, prednosť majú u nás jablká. Jedno jablko denne je povinné, najlepšie k živočíšnej bielkovine,“ radí Katarína Grich. Odporúča ho aj alergikom, ale ošúpané a jemne podusené.

„Pokiaľ ide o bielkoviny živočíšneho pôvodu, som za biokvalitu, teda mäso zo zvierat chovaných prirodzeným spôsobom. Či už hydinu, alebo ryby ako dôležitý zdroj omega-3 mastných kyselín.“

NEZABÚDAJTE NA VODU

Pri zostavovaní jedálneho lístka sa zohľadňuje aj to, že vám nechutí napríklad ovčí syr, nejedávate sóju alebo cesnak. „Z toho, čo vám nechutí, alebo čo nechcete jesť, určíme priority a vyberiem štyri naj. Obyčajne sa chute po čase zmenia. Stáva sa, že niekto má na výber päťdesiat druhov zeleniny, iný ,iba‘ dvadsať. Postupne sa zloženie jedálneho lístka mení a obmieňa sa aj príprava potravín. Varenie sa dá prispôsobiť.“

Dobre fungujúci metabolizmus nepomáha iba pri chudnutí, ale aj športovcom pri zvyšovaní výkonnosti. „Jedným z najväčších problémov býva dodržanie pitného režimu. Na vodu mnohí zabúdajú, ale aj tá je pre metabolizmus veľmi dôležitá,“ prízvukuje Katarína Grich.

8 pravidiel pre metabolizmus

Radí výživová poradkyňa Katarína Grich

  • Jedávajte trikrát denne.
  • Medzi jedlami dodržiavajte minimálne päťhodinovú pauzu.
  • Jednotlivé jedlá nemajú trvať dlhšie ako šesťdesiat minút.
  • Každé jedlo začínajte jedným až dvoma kúskami bielkoviny, napríklad mäsom, rybou, syrom alebo jogurtom.
  • K jednému jedlu si vezmite iba jeden druh bielkoviny, pre každé z troch jedál si vyberte iný druh proteínu.
  • Po 21.00 hodine podľa možnosti už nejedzte.
  • Vypite denne minimálne určené množstvo vody podľa zásady – 35 ml vody na kilogram telesnej hmotnosti.
  • Zvolený druh ovocia a denne jedno jablko zjedzte na záver jedla. Pre koho metóda nie je Komplexná metóda úpravy metabolizmu nie je vhodná pre akútne chorých, tehotné a dojčiace ženy, deti mladšie ako osem rokov, pacientov so zlyhávaním obličiek alebo pečene.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Je v poriadku, ak mi pri nervozite zvlhnú celé nohavičky?

Nie je isté, či ide o vaginálny výtok. Ženy si často zamieňajú výtok s hlienom, ktorý je prirodzený a potrebný. Svetlý nezapáchajúci sekrét je fyziologický a v malom množstve nie je známkou ochorenia. Je dôsledkom hormonálnych zmien, ktoré sa dejú počas menštruačného cyklu, v období dospievania alebo počas tehotenstva. Na presné určenie vašej diagnózy a nasadenie adekvátnej liečby je potrebné gynekologické vyšetrenie. Ak by predsa šlo o opakujúci sa vaginálny zápal, ideálnym riešením je ošetrenie laserom na úpravu pH v pošve, pri ktorom dochádza k remodelácii tkaniva. Výsledkom je rejuvenizácia vagíny a posilnenie imunity v pošve. Táto terapia je rýchla, bezbolestná a bezpečná.

čítať viac
MUDr. Stela Muránska
MUDr. Stela Muránska
Gynekologička

Môže z veľkého plaču dieťa rozbolieť silno bruško?

Pokiaľ lekár neodhalil žiadnu organickú príčinu a synček je temperamentný, predpokladám, že ide o vzdor. Obdobie vzdoru prichádza väčšinou okolo druhého roku a trvá približne do štyroch. Dieťa sa snaží presadiť si svoje, vzpiera sa, kričí, hádže sa o zem alebo sa vám dokonca snaží ublížiť. Neznamená to, že je nevychované, alebo že vás nemá rado, iba si začína uvedomovať samo seba a svoju osobnosť. Nevie ešte vyjadriť to, čo chce, lomcujú ním emócie a ono ich ešte nedokáže správne spracovať. Potrebuje ich zo seba dostať von. Testuje si hranice a rozvíja sebavedomie, preto je správna reakcia rodičov na vzdor veľmi podstatná. Nebráňte mu sa prejaviť. Zanedlho sa opäť upokojí a bude sa tváriť, akoby sa nič nestalo. Ak je záchvat zlosti veľký, odstráňte z dosahu všetko, čím by si mohol ublížiť. Jediná cesta je vyčkať, kým to prejde. Niekedy pomáha pritúliť ho k sebe a pevne objať, až zovrieť. Alebo odviesť pozornosti.

čítať viac
MUDr. Dana Jurečková, PhD.
MUDr. Dana Jurečková, PhD.
Pediatrička
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia