MENU
zdravy-zivot

Potraviny pre obličky: Stavte na týchto TOP 13. Odporúča odborníčka

Obličky milujú pestrú stravu. S ničím sa to však nesmie preháňať.
Zdravý život

Potraviny pre obličky: Stavte na týchto TOP 13. Odporúča odborníčka

Dbáte v strave prehnane na zdravé živiny? Obličky tak ničíte rovnako ako soľničkou na stole.

Obličky nám spočítajú každý potravinový prehrešok. Nestačí sa vyvarovať iba hamburgerom a jesť veľa zeleniny. Zradné môžu byť i zdravé potraviny, ak si ich doprajete nadmieru. „Obličky si najlepšie ochránime, ak to nebudeme v strave preháňať s bielkovinami. Dlhodobý vysoký príjem bielkovín poškodzuje obličky. Dávajte si pozor, aby ste nemali v jedálničku v jednom dni štyri vajcia, dvesto gramov tvarohu, dvesto gramov mäsa a ďalšie potraviny bohaté na bielkoviny. Pozor aj na potraviny obohatené o bielkoviny, ako bielkovinový tvaroh, jogurt, proteínové tyčinky či nápoje,“ upozorňuje výživová odborníčka Ing. Petra Pavuková. K ochrane obličiek prispejete, ak bielkoviny zredukujete do 0,8 g bielkovín na jeden kilogram hmotnosti.

Čajová lyžička

Samozrejme soľ na čiernom zozname zostáva. „Na správne fungovanie obličiek a odvádzanie vody z tela von obličky potrebujú správny pomer sodíka a draslíka v tele. Strava s vysokým obsahom soli môže túto rovnováhu narušiť, zabráni obličkám správne vykonávať ich funkcie. To ďalej vedie k vzniku vysokého krvného tlaku. Vysoký krvný tlak zaťažuje obličky tak, že môže viesť až k zlyhaniu obličiek. Vysoký príjem soli navyše zvyšuje množstvo bielkovín v moči, čo je hlavný rizikový faktor poklesu obličkových funkcií a teda aj vzniku obličkových i srdcovocievnych ochorení,“ zdôrazňuje Petra Pavuková.

Dospelým odporúča prijať denne maximálne päť až šesť gramov soli. Stačí, keď si zapamätáte, že toľko sa zmestí na jednu plnú čajovú lyžičku.Keďže sa soľ už vyskytuje v potravinách, hlavne v tých spracovaných, je dobre znížiť príjem polotovarov a kupovaných hotových jedál ako sú údeniny, šunka, údené a solené ryby, mäsové konzervy, slanina, sardelová pasta, vnútornosti ale i minerálnych vôd. Radšej si varte doma a namiesto soli jedlo dochuťte korením alebo bylinkami,“ radí odborníčka.

Menej ako

  • 0,8 g bielkovín na 1 kilogram hmotnosti denne
  • 6 gramov soli denne
  • 8 pohárov vody denne

Prírodné čističky

Obmedziť soľ a bielkoviny nemusí stačiť. Existujú aj špeciálne „obličkové“ potraviny, ktoré ich správne fungovanie dokážu podporiť. Petra Pavuková odporúča do jedálnička pridať napríklad petržlen, petrželnovú vňať, červený melón, uhorky, čerešne, drobné bobuľové ovocie, špargľu, ligurček, mätu, žihľavu, tekvicové semená, brusnice či bylinky v urologickcýh čajoch. „K dobrej ochrane obličiek nám prispieva dostatočný pitný režim, aby sa telo hydratovalo a všetky odpadové látky pekne vylúčili z tela von. Príjem tekutín by sa mal pohybovať okolo 0,3 - 0,4 litra čistej vody na každých 10 kilogramov telesnej hmotnosti. Pime vodu pravidelne. Najjednoduchšie pravidlo je sedem až osem pohárov denne,“ radí, no pripomína, že potreba tekutín môže kolísať podľa veku, hmotnosti, pohlavia, fyzickej aktivity, zdravotného stavu i počasia.

Aj po ľahšom covide môžu vaše obličky výrazne utrpieť.Aj po ľahšom covide môžu vaše obličky výrazne utrpieť.
Aj po ľahšom covide môžu vaše obličky výrazne utrpieť.
Zdroj: Shutterstock

Neopite obličky

Petra Pavuková však neschvaľuje ani nápad celý deň chodiť s fľašou a mimovoľne si odpíjať, aj ak vás vyložene nesmädí. „Na to pozor. Nadmerný príjem tekutín spôsobuje opuch tela, ale i podvýživu. Nedochádza totiž k správnemu vstrebaniu látok v organizme, ale k ich vylučovaniu von z tela. Veľké množstvo vody v tele zaťaží obličky, aj bunky. Najmä tie v mozgu. Najlepšia rada je s s ničím to nepreháňať, ale ani nepodceňovať a sledovať si ranný moč,“ vraví odborníčka. Ak ho je málo a je tmavý ako jablkový džús, pite viac.

Signálom správneho pitného režimu je svetložltý moč v slušnom množstve. „Tento fakt nám však vie skresliť nočné močenie alebo príjem potravín či doplnkov výživy, ktoré moč sfarbujú. Preto ak chodievate v noci cikať, môžete mať ráno moč svetlejší a v menšom množstve,“ dopĺňa Petra Pavuková.

Neprekombinujte

Stali ste sa počas pandémie nadšencami umelých vitamínov v tabletkách? „Bol prípad, keď sa jeden pán bál, že má covid, lebo začal močiť krv. Nebolo to však pre covid, ale preto, že si objednal nejaké super doplnky výživy zo zahraničia a pojedol toho veľa,“ ilustruje na svojich skúsenostiach expertka. Inak by však až taká prísna nebola. „Počas korony nie je úplne možné doplniť všetky potrebné vitamíny len zdravou stravou. Kvalita potravín sa stále znižuje a vzhľadom na zvýšené nároky na organizmus, si myslím, že je vhodné doplniť vitamíny aj prostredníctvom doplnkov výživy. Základ ako je vitamín C, zinok, vitamín D a probiotiká by som sa nebála dopĺňať aj v tabletkách, treba však vždy odkonzultovať množstvo s lekárom, lekárnikom alebo výživovým odborníkom,“ vystríha pred prekombinovaním tabletiek.

Imunita vs. obličky

Nemusíte sa rozhodovať. „Aby sme podporili imunitu počas covidu a zároveň si chránili obličky, skvalitnila by som príjem potravín - niekedy je menej viac. Zaraďte radšej bio potraviny v menšom množstve, namiesto veľkého množstva potravín v pochybnej kvalite. Pridajte bio alebo doma vypestované ovocie a zeleninu, či bylinky ako už spomínaná petržlenová vňať. Urobte si čaj z mäty alebo prasličky, zlatobyľu, žihľavy,“ nabáda Petra Pavuková začať zobkať drobné bobuľové ovocie ako brusnice, čučoriedky, maliny. A ešte jeden tip: „Zamedzila by som príjem tekutín počas jedenia, aby sa všetky vitamíny a minerály mohli vstrebať a nevylúčili sa zriedené z tela von. Tak si zabezpečíme lepšie spracovanie.“

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Ako si mám pri kúpaní chrániť vagínu pred vniknutím vody?

Mnoho žien má  problém s vaginálnou mykózou, ktorú spôsobuje premnoženie kvasiniek v pošve. Vysoké riziko prináša kúpanie v bazénoch, a to nielen verejných. Mykózu totiž nespôsobuje znečistenie vody v bazéne, ale naopak jej čistota, dezinfekcia a chlór.

Po kúpaní v bazéne či v chemicky upravovanej vode odporúčam  používať preventívne čípky alebo vaginálne krémy, ktoré opätovne navodia správne pH v pošve. Odporúčam tiež vyzliecť si po kúpaní mokré plavky, aby na podbruško nepôsobila vlhkosť a chlad.

Na trhu existujú špeciálne navrhnuté tampóny, ktoré sa od klasických líšia. Majú inú štruktúru a sú napustené látkou, ktorá chráni pred infekciou. Vazelínové tampóny sú nasiaknuté lekárskou vazelínou a dezinfekčnou látkou, ktorá zabráni vode dostať sa do vnútra vašich intímnych partií. Ženy sú tak chránené od baktérií a rôznych infekcií.

Počas dovolenky a najmä, ak je žena háklivá na rôzne mykózy či infekcie, môžu vazelínové tampóny používať aj mimo menštruáciu, pre ochranu pred neželaným „ničiteľom“ príjemnej dovolenky. Na zváženie sú probiotické tampóny. Ich základom je schopnosť prispôsobiť sa prirodzenému prostrediu ženskej pošvy, ktoré má kyslejšie pH, vyžaduje prítomnosť laktobacilov, ktoré nás ženy chránia pred baktériami. 

čítať viac

Naša jedenásťročná máva občas výtok z pošvy. Je to bežné?

V predpubertálnom období normálny výtok neexistuje. U dievčat počas dospievania vplyvom hormónov sa mení prostredie pošvy. Žliazky krčku maternice začínajú produkovať hlienový sekrét. Tie vytvárajú kyselinu mliečnu, ktorá premieňa chemické prostredie pošvy z neutrálneho na výrazne kyslé. Kým sa však hormóny a činnosť žliazok „zabehnú“, chvíľu to trvá. Preto býva v puberte  sekrécia hojnejšia ako v dospelosti a môže dráždiť doposiaľ nezvyknutú kožu rodidiel. Toto je jediná výnimka, kedy môžeme výtok označiť za „normálny“. Je číry, páchne kyslo, na spodnej bielizni zanechá bezfarebné škvrny, akoby bola naškrobená. Liečbu netreba, na mieste je zvýšená hygiena. Nie strečové vypasované rifle!

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor