MENU
zdravy-zivot

Obmedzte návštevy u zubára! 10 zlozvykov, ktorými si ničíte chrup

Zubom môžu uškodiť nápoje, ale aj nevinné činnosti ako je hryzenie ceruzky.
Zdroj: profimedia.sk
Zdravý život

Obmedzte návštevy u zubára! 10 zlozvykov, ktorými si ničíte chrup

Počas dňa vykonávate toľko aktivít, že ani len netušíte, čo všetko môže mať vplyv na váš krásny úsmev. Opatrní by ste nemali byť iba pri jedle.

Na chrupe sa prejavia s odstupom času a dovedú vás na zubárske kreslo, ktorému sa všetci najradšej vyhýbame. Ktorým z najčastejších zlozvykov trápite svoje zuby?

1. Najväčší nepriateľ

Cukor je samozrejme vinníkom číslo jeden a nedá nám nespomenúť ho, aj keď iste viete, ako veľmi dokáže vašim zubom uškodiť. Nielen v žalúdku, ale už v dutine ústnej vytvára kyslé prostredie, kde sa to baktériami len tak hemží. Aby ste zamedzili vzniku zubných kazov, zuby si po sladkých jedlách, cukríkoch, ale i sušenom ovocí vždy dôkladne umyte!

2. Aj na párty vyplachujte

Rovnako bublinkové nápoje a alkohol pôsobia na zuby ako kyslý kúpeľ. Okrem toho znižujú alkoholické drinky produkciu slín, ktoré zuby obmývajú a bránia nahromadeniu baktérií na povrchu skloviny. Pri ich konzumácii myslite na súbežné pitie čistej vody, prípadne si medzi pohárikmi párkrát odbehnite vypláchnuť ústa.

3. Chrumkanie ľadu

Poznáte to, sladký miešaný drink s rozdrveným ľadom a vy si pri miešaní slamkami spokojne pochrumkávate. Už to nikdy viac nerobte! Ľadové kúsky na vašich zuboch veľmi rýchlo vytvoria malé prasklinky, ktoré sa môžu časom zväčšiť a vážne poškodiť sklovinu či spôsobiť nalomenie zubu.

4. Zuby ako otvárač

Tento zlozvyk majú určite mnohí z vás. Mali by ste si uvedomiť, že zuby nie sú kliešte. Jednak sú na nich hŕby baktérií a jednak si koledujete o nalomenie zubu. Za to vám to určite nestojí a ak nemáte silu otvoriť pevne držiaci uzáver, radšej si poraďte s pomocou utierky alebo poproste niekoho mocnejšieho.

Vieme, ako na šetrné domáce bielenie zubov: Ide to aj bez peroxidu!

5. Následky zamyslenia 

Podobná neresť ako tá predchádzajúca je hryzenie vecí. Premýšľate alebo sa na niečo sústredíte a zrazu sa pristihnete pri tom, ako ste si zničili ceruzku či zlomili pero. Práve písacie potreby sú najčastejšími obeťami. Neuvedomujete si však, že pravidelné vytváranie takéhoto tlaku môže časom zuby poškodiť.

6. Nedrhnite, čistite!

Na to, aby boli zuby čisté, nemusíte používať tlak, ale správnu techniku a najmä s kefkou po zuboch "potancovať" aspoň tri minúty. Neprimeraným drhnutím si môžete poškodiť zubnú sklovinu, podráždiť ďasná a zvýšiť ich citlivosť. Podľa potreby voľte i vhodnú tvrdosť kefky, zuby si čistite smerom od ďasna hore krúživými alebo stieracími pohybmi.

Obmedzte návštevy u zubára! 10 zlozvykov, ktorými si ničíte chrupObmedzte návštevy u zubára! 10 zlozvykov, ktorými si ničíte chrup
Zdroj: profimedia.sk

Zdroj foto: profimedia.sk

7. Hryziete si nechty?

Dúfame, že ste z tohto zlozvyku už dávno vyrástli. Kto by to bol ale povedal, že aj tento zlozvyk môže viesť k poškodeniu zubov? Ľudia, ktorí si roky pravidelne hryzú nechty, si koledujú o popraskanie skloviny či dokonca posunutie chrupu.

8. Keď zubom škodí stres

Ako je to možné? Ak človek prežíva stresovú situáciu, neškodí len svojim vnútorným orgánom, ale i zubom. Stalo sa vám už, že ste sa ráno zobudili s bolesťou hlavy, sánky či svalov na tvári? Po dni plnom stresu sa telo počas noci snaží uvoľniť a nahromadený tlak redukuje aj škrípaním a silným zatínaním chrupu. Intenzívne škrípanie zubov v spánku má aj svoje pomenovanie a zubárom sú jeho následky dobre známe. Ide o takzvaný bruxizmus. Dochádza ním k ich opotrebovaniu a môže viesť až k zničeniu čeľustného kĺbu.

9. So špáradlami opatrne!

Ak používate špáradlá, rozhodne to nerobte tak, aby ste si spôsobovali bolesť na zuboch či ďasnách a už vôbec nie ich krvácanie! Aj malá ranka v ústach vám môže narobiť nepríjemné problémy.

10. Kedy treba čistenie odložiť?

Ak ste konzumovali kyslé jedlo, najmä ovocie či džúsy, štruktúra zubnej skloviny je oslabená. Aby ste sa vyhli riziku jej poškodenia, počkajte aspoň pol hodinu, kým si zuby vyčistíte kefkou. Za tento čas sa sliny so zvyškom jedla a kyselín popasujú. Ak nechcete čakať, pomôžte si žuvačkou bez cukru, ktorá stimuluje produkciu slín a dodá svieži dych, kým si urobíte dôkladnejšiu ústnu hygienu.

Čítajte aj: 9 mýtov, ktorým veríte, a raz vďaka ním prídete o zuby

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor