MENU
zdravy-zivot

Niekedy je menej viac: Len jedno cvičenie a stres je preč

Dýchacie cvičenia pomôžu odbúrať stres.
Zdroj: Shutterstock

Súvisiace témy

Zdravý život

Niekedy je menej viac: Len jedno cvičenie a stres je preč

Mimoriadne jednoduchý, efektívny a pohodlný spôsob, ako zmierniť stres, či znížiť negatívny účinok chronického stresu je cielene zamerané cvičenie. Viete, ktoré to je?

Relaxáciu a úľavu od stresu môžu poskytnúť jednoduché bránicové cvičenia. Existuje niekoľko rôznych typov dychových cvičení, ktoré zaberú len niekoľko minút.

Koncentrované bránicové dýchanie

Pohodlne sa posaďte, zatvorte oči a koncentrujte sa na svoje dýchanie. Všímajte si jeho tempo a hĺbku. Dýchate zhlboka alebo plytko? Dýchate rýchlo alebo pomaly? To, že zhodnotíte svoje dýchanie, vám môže pomôcť lepšie si uvedomiť reakciu tela na stres a môže vám pomôcť všimnúť si, kedy potrebujete zámerne uvoľniť dýchanie.

Počítanie vdychov

Počítanie dýchania môže byť užitočné ako pre udržanie tempa, tak aj ako forma meditácie. Táto technika umožňuje predĺžiť a natiahnuť dych.

Zámerné počítanie dychu pomáha uvoľniť stres.Zámerné počítanie dychu pomáha uvoľniť stres.
Zámerné počítanie dychu pomáha uvoľniť stres.
Zdroj: Shutterstock

Pri nádychu položte jazyk na podnebie hneď za zuby, potom dýchajte nosom a pomaly odpočítavajte od päť. Pri výdychu nechajte vzduch uniknúť ústami a počítajte do osem. Cvičenie opakujte. Pomôže vám to vyprázdniť pľúca a uvoľniť sa pri každom nádychu.

Keď chcete dych ešte viac spomaliť, môžete použiť „techniku 4-7-8“, ktorú odporúča aj odborník na wellness doktor Andrew Weil. Nadýchnete sa na štyri, dych zadržíte na sedem a vydýchnete na osem. Tento postup vám umožní urobiť prestávku medzi nádychmi a skutočne spomaliť.

Môžete si tiež nájsť svoje vlastné tempo. Experimentujte s akýmkoľvek pomerom, ktorý vám vyhovuje a zistite, či vám pomáha uvoľniť sa. Počítanie vám pomáha sústrediť sa na dych a prítomný okamih, takže je účinnejšie ako obyčajné nevedomé dýchanie.

Pokračovanie článku a ďalšej strane  ►►►

Pokračovať Ďalej (1/2)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac

Kedy začína dieťa samé chodiť? Dcéru musím držať za ruky, bojím sa o jej kĺby

Ak je vyšetrenie bedrových kĺbikov v poriadku a nie je diagnostikovaná dysplázia, netreba nič riešiť. Svalový aparát vašej dcérky je pravdepodobne taký silný a  dobre tonizovaný, že sa „odváži" vertikalizovať, teda vzpriamiť. Iné je, ak sa by sa pri vyšetrení bedrových kĺbov zistil patologický nález. V takom prípade sa držte rád lekára.

Rodičia alebo starí rodičia majú neraz pocit, že deťom, ktoré sa učia chodiť, vykĺbia ruky v ramenách. Nemajte obavu, kĺbiky malých deti sú hypermobilné. Zriedka sa stane, že „preskočí" jemná šľacha v lakťovom kĺbe. Je to bolestivý stav, ktorý sa musí zreponovať, aby sa šľacha vrátila na správne miesto. Môže sa to stať vtedy, keď dieťa ťaháte za jednu rúčku, ono zakopne a vy ho reflexne prudko vytiahnete hore. Je vhodnejšie, ak pri nácviku chodenia držíte  dieťa za obe ruky, prípadne pod ramenami.

Nie všetky deti fungujú podľa učebníc. Niektoré fázy vývoja - lozenie, sedenie či státie - si vymenia. Napríklad, najprv naučia stáť a až potom začnú loziť štvornožky či sedieť. Iná situácia je, ak je dieťa je hypotonické a má neurologický problém. V takom prípade musí absolvovať pravidelnú rehabilitáciu.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor